PQ 2015

Novinky

Pražské Quadriennale scénogravie a divadelního prostoru Zpět na hlavní stranu Služby PQ 2015
PQ E-Scenography PQ Logo

Zpět

1999 » Německo » Tematická sekce - Pocta scénografii

Kurátor:Kurt Gerling

Německo

ACHIM FREYER: Tematická sekce je soustředěna na divadelní dílo malíře, autora, režiséra a jevištního a kostýmního výtvarníka Achima Freyera. Tento umělec volí pro každou svou inscenaci jedinečný a originální přístup, v činoherní a operní klasice stejně jako u nesčetných prvních uvedení současných skladatelů. V 70. letech patřil k hlavním představitelům vizuálního divadla, které vytvářeli právě scénografové. Ve své práci propojuje výpověď představení s dráždivou poetikou obrazů. Jeho scénografie pro Schillerovy Loupežníky (1975) a Goethova Fausta I a II s režisérem Peymannem ve Stuttgardu, nebo pro Pelléa a Mélisandu (1975), Vojcka (1975) a Mojžíše a Arona (1987) s režisérem Neugebauerem v Kolíně nad Rýnem se staly součástí jevištní akce. Nejsou jen interpretací, ale jakýmsi kadlubem, v němž se zviditelňuje obsah hry. Pro Achima Freyera je scénografie vždy vizuální „paralelní kompozicí stejné originality" jako hudební či dramatické dílo. Od počátku 80. let je důležitou základnou pro jeho vlastní inscenace systematické zkoumání základních prvků divadla a výtvarných umění a rozvíjení vlastních pravidel hry. Založil divadelní soubor, složený z umělců různých divadelních profesí, s nimiž uskutečňuje svoje divadlo hudby, tance, slova a akrobatiky. Jeho inscenace Einstein na pobřeží ( r. Philip Glass, Stuttgard) je divadelní kreací, která je - tak jako okolní svět - dekomponována do tónů, zvuků, barev, bodů, linií, ploch, postav, prostorů, pohybu a času. Objevil kosmos, v němž každý prvek má svou funkci, a zároveň našel divadelní prostředky pro vyjádření nehmotné reality. Achim Freyer ve své tvorbě pracuje s protiklady řádu a zmatku, plochy a prostoru, pojednává o tématech moci a bezmoci, moci státu a rezistence vůči ní, i lásky, a to z různých tematických aspektů. Trilogie ( Ovidiovy Metamorfózy - 1987, Vojcek -1989 a Faethón -1991) uvedená v Burgtheatru ve Vídni, je věnována konfrontaci Boha a Člověka. Jeho inscenace z 90. let stále zřetelněji ukazují jeho režijní postupy, kdy vytváří prostor pomocí gest, pohybu a vztahů mezi postavami. Vystavené skicy, návrhy a fotografie dokumentují jeho více než třicetiletou práci v divadle.


Vystavující umělci / ateliéry

[zobrazit vše | skrýt vše]
  • Achim Freyer
cz / en