Zpět
1979 » Nizozemsko » Scénická a kostýmní tvorba
HOLANDSKO
Pro holandskou účast na výstavě jsme vybrali ukázky práce scénografů jako jsou Floris Guntenaar, Paul Gallis, Leonie Polák, Paul van den Berg a scénografové Nezávislého divadla.
Tento výběr byl více méně určován skutečností, že tito scénografové
mají některé společné rysy:
1/ Všichni čerpají inspiraci v konstruktivismu.Tendence konstruktivismu se projevují např. ve výzkumu lehkých konstrukcí, geometrických tvarů a v jasné zálibě v technice. Nacházíme je v práci Florise Guntenaara, Paula van den Berga a scénografů Nezávislého divadla.
2/ Užívají všech tradičních divadelních forem jako dekoračních prvků a současně jich používají, aby s nimi mlčky polemizovali. Porovnejte např. hru Hedda Gablerová v Nezávislém divadle a Rozvod v provedení souboru Centrum.
3/ Protože jsou všichni nuceni inscenovat v divadelních prostorách, které se mezi sebou značně liší, byli přivedeni k myšlence vytvořit pohyblivé dekorace, jako v Elektrickém cirkuse a v Metropoli v Rotterdamu.
4/ Všichni jsou téže generace, přibližně stejného věku.
Vystavující umělci / ateliéry
[zobrazit vše
| skrýt vše]
- Paul van den BERG
Další údaje: Narozen r. 1945 v Amsterodamu. Vystudoval architekturu v Delftu. Od r. 1973 pracuje v Amsterodamu jako architekt a scénograf. Spou s režisérem Peterem Oosthoekem vytvořil návrh scény a kostýmy pro tyto hry: Prapodivný den, Ohně západu slunce a Babyphone /Herman Lutgerink/, dále pro Převrženou lampu Pera Justessena a pro Svěžest jezer Smrti, Rozvod a Matu Hari Tona Vorstenbosche, pro Soukolí v Nové komedii a pro Široký úsměv Davida Hary. Pracoval rovněž pro balet, navrhl výpravu pro balety Miluji zvuk tříštícího se skla a Sluneční svit Leona Koniga, uvedené Nizozemským národním baletem.
Obrázky z katalogu
- Paul GALLIS
Další údaje: Narozen r. 1944; nadaný scénograf, který se dostal k divadlu bez jakékoliv předběžné profesionální přípravy. Pracoval nejdříve sedm let jako účetní odborník, potom se seznámil s hercem Paul Vermeulen Windsantem, s nímž si otevřel v lidové čtvrti Amsterodamu obchod s předměty pro zvířata. V r. 1973 režíroval Paul Vermeulen Windsant hru Eva Perónová uvedenou při příležitosti Holandského festivalu; Paul Gallis vytvořil jevištní výpravu. Pokračoval dále jako divadelní výtvarník a navrhl scény pro hry: Promiňte, ted jsme v Předrájí /Pre Paradise Sorry Now/ Rainera Fassbindera, Dvacátápátá hodina George Taboriho, Příběh vojáka Ramuze a Stravinského, Neděle Michela Deutsche a Molièrův Misantrop. Vedle Paula Wermeulene Windsanta spolupracoval též s režiséry Gerardem Janem Rijndersem, Leonardem Frankem, Paddy Stonem, Ger Thijsem a Lodewijkem de Boerem.
Obrázky z katalogu
- Hinderik de GROOT
Další údaje: Narozen r. 1941. Umělecký a obchodní ředitel Loutkového studia Hinderik. Patří k avantgardě a je považován za pozoruhodného novátora v oblasti současného loutkového divadla. Začal jako asistent manipulátora loutek Feika Boschmy. Z Boschmova podnětu začal samostatně hrát v r. 1967 v malém divadle v Beetsu, malém městečku v severním Holandsku. Nejdříve tam pracoval sám, později se skupinou, s níž realizoval delší inscenace, jako Horor, Pantalon a hru, kterou nastudoval speciálně pro zájezd do Rumunska a kterou tam označili jako "protikapitalistický pamflet". Divadlo se přestěhovalo do většího objektu, avšak finanční problémy přinutily Hinderika, aby znovu pracoval sám. S vládní subvencí realizoval dva experimenty: Kouzelníka Odnikud a Ptačího muže, určené zvláště pro starší děti a pro dospělé. Výchozím bodem těchto inscenací již není loutkové divadlo, ale prostě divadlo, které využívá možností loutkového divadla. Hinderik byl ovlivněn umělci jako je Kienholz. Jako materiálu užívá často vyřazených, deformovaných nebo zplesnivělých předmětů, někdy dokonce hromad odpadků.
Obrázky z katalogu
- Floris GUNTENAAR
Další údaje: Narodil se r. 1946. Od r. 1960 do 1966 navštěvoval Akademii výtvarných umění Rietveld v Amsterodamu.Specializoval se na průmyslové výtvarnictví. Pracoval pro nizozemské i mezinárodní společnosti.Jako grafik pracoval mimo jiné pro Nadaci nizozemského umění, pro řadu časopisů a nakladatelství. Navrhoval rovněž plakáty. Mezi jiným vytvořil scénické výpravy pro Taneční divadlo v Norsku, pro Nizozemský národní balet, pro Nizozemskou operní nadaci a pro několik divadelních společností. Vyučoval rovněž na Akademii výtvarných umění v Enschede a na Akademii výtvarných umění v Amsterodamu.
Obrázky z katalogu
- TONEEL ONAFHAKELIJK
Další údaje: Nezávislé divadlo v Rotterdamu považují jeho členové za dílnu. Bylo založeno v r. 1972 z potřeby konkretizovat problémy, které zajímají herce. Z této spolupráce vznikla divadelní představení, výstavy, publikace, plakáty i administrativa. Nezávislé divadlo je družstvo. Jeho členové jsou jeho správci; není zde vztah šéf - zaměstnanec, každý herec je současně ředitelem. Úkoly nejsou rozděleny, každý člen družstva se zabývá všemi druhy práce. V představeních je dbáno hlavně jejich formy. Ve svém hledání vycházejí z autentičnosti materiálu a z daného prostoru.Z tohoto důvodu Nezávislé divadlo zahájilo svou činnost programem z díla Vladimíra Majakovského /1973/. Styl hry Nezávislého divadla je charakterizován "minimální hrou". Jako příklady tohoto stylu lze uvést Ibsenovu Heddu Gablerovou a Čechovova Racka.
Obrázky z katalogu
- Leonie POLAK
Další údaje: Narodila se r. 1945. V letech 1967 - 1970 navštěvovala Akademii výtvarných umění Rietveld v Amsterodamu, kde se specializovala na volnou grafiku. Věnovala se pak zvláště tvorbě kostýmů pro několik nizozemských divadelních společností jako Globe, Baal a Haagská komedie. Vytvořila kostýmy pro hry Brechtovy, pro Dumasovu Dámu s kaméliemi a pro Matoušovy pašije s textem Louise Ferrona a hudbou Louise Andriessena. Pracovala rovněž pro Nizozemskou operní nadaci.
Obrázky z katalogu