Od roku 1967, kdy se konalo první Pražské quadriennale, se ve francouzském divadle neodehrála ani estetická, ani technická revoluce- Nicméně se uplynulé čtyři roky vyznačují zpevněním nejprogresivnějších tendencí; jejich hlavní průkopníci mohli rozšířit pole své činnosti díky porozumění režisérů a ředitelů; do tohoto hnutí pak navíc vstoupili odhodlaně i noví scénografové, kteří neprošli
tradičními cestami. Nemůžeme konečně ani přehlédnout fakt, že výstavba četných divadelních sálů podle optického perspektivního řešení dávala přednost rozvoji místo aplikaci koncepcí, které více odpovídají obnově struktur a obsahu divadelního umění, než jak tomu bylo do nedávná. Francouzská expozice na Pražském quadriennale 71 musela být koncipována tak, aby odpovídala těmto skutečnostem. Aby jim expozice plně odpovídala, rozdělili jsme ji do tří oddělení: především je to architektura, zastoupená v takovém rozsahu, nakolik její realizace nebo projekty po roce 1937 odpovídají generálnímu programu, danému řádem Pražského quadriennale 71. Pak následují divadelní podniky, které svou činností dosvědčují determinovanou orientaci — jde o Maisons de la Culture, Centres Dramatiques Nationaux, subvencované soubory a výzkumná divadla, tedy o podniky decentralizované a určené hlavně k objevení nového obecenstva; konečně jsou zde zastoupeny hlavní práce, realizované v Paříži a mimo ni, i v cizině, za poslední čtyři roky, čtyřmi francouzskými scénografy, které režiséři nejčastěji žádají 10 spolupráci: André Acquartem, Hubertem Monloupem, Jacquesem Noelem a Michelem Raffaellim. Provedený výběr pro tyto tři části byl značně liberální — každému scénografovi nebo divadelnímu řediteli bylo ponecháno na vůli, zda považuje za vhodné či nevhodné začlenit se do předpokládaného rámce a zajistit nebo nezajistit svou účast na Pražském quadriennale 71. Jasnost, která má vyzařovat z rozdělení expozice do tří částí, nesmí být na úkor homogennosti základní tendence. Přejeme si, aby se nenásilně projevily vztahy, které se ve Francii vytvořily mezi architekty, režiséry a scénografy.
- Yannis Kokkos
Vystavené práce
-
: (Rintru pa trou tar),
Theatre de la ville
1970
- Hubert Monloup
Další údaje: Narozen r. 1932 v Lyonu. Studoval estetiku, rok se připravoval na profesuru kreslení, věnuje se malířství a architektuře. Od r. 1959 pracuje jako scénograf v Théatre des Célestins v Lyonu. Poté se představil v dalších divadlech, v Théatres Antiques Romains v Lyonu, v Comédie de Saint-Etienne, v Grehier de Toulouse, v T.N.P. v Paříži, v Théátre de la Cité ve Villeurbanne, v Schaubühne am Halleschen Ufer v Západním Berlíně, ve Städtische Bühne ve Frankfurtu. Spolupracoval s režisérem Ch. Gentillonem na inscenacích klasického repertoáru v divadle Comédie de Lyon. Od r. 1962 se datuje
jeho dlouhodobá spolupráce s režisérem Armandem Gattim, pro jehož inscenace Kronika jedné planety, Člověk sám, Písnička před dvěma elektrickými křesly vytvořil scény a kostýmy a s nímž natočil na Kubě film El otro Cristobal /Jiný Cristobal/. Jako scénograf dále spolupracoval s Rogerem Blinem, Raymondem Rouleauem, s Agnes Vardovou /film Štěstí/, s René Alliem /Nedůstojná stará dáma/ a Christianem de Challonges /L'Alliance/. Pro Rogera Planchona vytvořil scénu k inscenaci jeho hry Bezectný, k Přes palubu od Michela Vinavera a Molierovu Tartuffovi. V r. 1972 obdržel čestné uznání za záslužnou práci pro divadelní umění - cenu Eussane. Mimo jiných výstav zúčastnil se Pražského quadriennale 1967 a 1971.
- Jacques Noël
Další údaje: Narozen r. 1924 v Ivry-sur-Seine. Vystudoval Ecole Boulle a studoval dekorativní umění. Pro divadlo začal pracovat v r. 1944 v Compagnie des Dix /Claude Martin - J.M.Serreau/. V Paříži se výtvarně podílel na inscenacích prvních her S. Becketta, A. Adamova, F. Billetdouxe, R. Dubillarda. Od r. 1949 je výtvarníkem všech představení Marcela Marceaua a od r.1952 i všech her E. Ioneska. Spolupracoval s režiséry J.M. Serreauem, Rogerem Blinem, Marcelem Marceauem, Claudem Martienm, J.L. Barraultem, Claudem Régym, Robertem Postecem, Jacquesem Mauclairem, André Barsacqem, Pierrem Franckem, Jacquesem Charronem, Pierrem Dupuy, Jeanem Kegronim, Jeanem Babiléem, Flemmingem Flindtem a pro balet s Janine Charratovou. Je autorem výprav pro hlavní soukromá pařížská divadla i pro T.N.P. a Odéon-Théatre de France. V zahraničí spolupracuje s divadly ve Stratfordu, Londýně, New Yorku, Las Vegas, Vídni, Curychu, Dusseldorfu, Mnichově, Tel-Avivu, Haifě. Zúčastnil se Pražského Quadriennale 1967 a 1971.
Vystavené práce
-
: (Jarry),
Elisee Montmartre
1970
-
: (Železnice),
Atelier
1967
-
Federico García Lorca: (Když uplyne pět let),
Maison de la culture Creteil
1969
-
Mihail Bulgakov: (Útěk),
Theatre des Amandiers Nanterre
1970
- Michel Raffaelli
Další údaje: Kronika osamocení: první uvedení a realizace: Divadlo Chronique
Drama samoty a sexuální bídy přistěhovalého dělníka.
Bicykl aneb Deník dělnice z továrny na papír
První uvedení a realizace: Divadlo Chronique
Líčení dělnických bojů za zachování práva na práci.
Stávka a obsazení továrny na papír.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Bitva u Lovosic),
TEP
1969
-
: (Urfaust),
Schauspielerhaus
1970
- Jacques Rapp
Další údaje: Narozen 1930 ve Štrasburku. Šéf výpravy lyonské Opery. Spolupracuje s francouzskými i zahraničními divadly. Vystavoval na PQ 1967 (v ex- pozici, která získala hlavní cenu — Zlatou trigu), 1971 a 1975.
Vystavené práce
-
: (Baletní sál),
Opera de Lyon
1970
-
Bertolt Brecht, Kurt Weill: (Mahagonny),
Opera de Lyon
1970
-
Igor Stravinsky: (Život prostopášníka),
Opera de Lyon
1971
-
: (Vojcek),
Opera de Lyon
1970
- André Acquart
Pravidelná spolupráce s režiséry: Jean-Marie Serreau, Roger Blin, Jean Vilar ,Roger Planchon,Gabriel Garran
Další údaje: Narozen ve Vincennes r. 1922, scénograf, malíř se zaměřením k nástěnné malbě, absolvent École Nationale des Beaux-Arts v Alžíru. Svou první výpravu navrhlpro Inscenaci J. Anouilha Ples zlodějů v r. 1950 v Alžíru. K jeho význačnějším pracím patří výpravy pro Genétovy Negry a Paravány v režii R. Blina, pro Weissovu hru Marat-Sade v režii H.Gignouxe, a jiné, které byly uvedeny v divadlech Théâtre de Lutēce, Théâtre Sarah-Bernhardt, Théâtre de l´Est Parisien, Théâtre de la Cité de Velleurbanne, Odéon-Théâtre de France, Théâtre National Populaire, v Národním divadle ve Štrasburku, v divadle v Essenu, Amsterodamu a dalších.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Libertini),
1971
-
: (Carmen),
1969
- Pierre Bobillot
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
- Sonia Delaunay
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
- Roland Deville
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
- Dominique Dupuy
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
- Claude Engelbach
Další údaje: Narozen r. 1931 v Paříži. Po studiích u Leona Gishii a Felixe Labisse pracuje v Théatre quotidien v Marseille, především na divadelních hrách soudobých autorů. Ve smyslu soudobých snah po decentralizaci divadla spolupracuje s řadou režisérů, např. s Robertem Postecem, Rolandem Monodem, Jeanem Pierrem Miquelem, M.Bluwalem, Antoinem Vitezem a Armandem Gattim. Od r.1970 zajišťuje výstavy výtvarného umění v Domě kultury v Amiensu. Vyučuje v Ústavu dramatického umění univerzity v Paříži 3 a na univerzitě v Amiensu.
Obrázky z katalogu
- Bernard Floriet
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
- Étienne Hajdu
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
- Yves Joulié
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
- Piotr Kowalsky
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
- Pierre Philippe
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
- Georges Richar
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
- Jesus-Raphael Soto
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
- Roger Stoffel
Další údaje: Scénický výtvarník, pracuje především pro balet. Pro jeho tvorbu je příznačné vyhledávání nových materiálů a předmětů, které uvádí do pohybu. Do sféry jeho zájmů spadá i pedagogická činnost, kterou rozvíjí ve skupině Ballets modernes de Paris a v Institutu techniky soudobé taneční tvorby /L'Institut technique de formation dans la danse contemporaine/. Účastník řady mezinárodních scénografických přehlídek a přehlídek soudobého tance.
Obrázky z katalogu
- Beatrice Tanaka
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Bizarní skupina v cirkuse Basile),
Meudon
1969
- Jo Tréhard
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
- William Underdown
Další údaje: x
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Vzývání kříže),
Maison de la Culture
1970