PQ 2015

Novinky

Pražské Quadriennale scénogravie a divadelního prostoru Zpět na hlavní stranu Služby PQ 2015
PQ E-Scenography PQ Logo

Zpět

2011 » Švédsko » Sekce zemí a regionů

Kurátor:Anders Larsson
Designer / Architekt výstavy:Nina Westman
Instituce:STTF, Svensk Teaterteknisk förening, Swedish OISTAT center

umělečtí skláři | performance | prostor

Sklo je materiál, který je svou průzračností a vizuálními vlastnostmi performativní. Sklo je obvykle spojováno s konkrétními výrobky. Nicméně v každém takovém výrobku se ukrývá příběh vyprávějící o tradiční švédské ruční výrobě skla obratnými řemeslníky schopnými tvarovat roztavené sklo. Sklo je materiál, který je svou průzračností a vizuálními vlastnostmi performativní. Sklo je obvykle spojováno s konkrétními výrobky. Nicméně v každém takovém výrobku se ukrývá příběh vyprávějící o tradiční švédské ruční výrobě skla obratnými řemeslníky schopnými tvarovat roztavené sklo. Interdisciplinárita performance a představení, které překračují hranice jednotlivých oborů, nejsou ničím novým, ale když se umělecká práce se sklem propojí se zkušenými odborníky a scénickým uměním, dané disciplíny dosáhnou nových výšin a vzniká zřídkakdy viděný přesah mezi obory. Cirkus v Křišťálovém království se zrodil v roce 2008 ve vesnici Kosta jako součást uměleckého výzkumného projektu Åsy Johannisson nazvaného Vně & uvnitř. Performance v sobě spojují foukání skla, současný cirkus, hudbu, tanec a divadlo. Tato představení jsou jedinečná díky tomu, že když se v sále rozsvítí a diváci odejdou, zůstane po nich umělecký objekt, který je dokladem toho, co publikum právě prožilo, je vzpomínkou na show, jejíž otisk zůstal ve skleněném artefaktu. Sklo je značně dramatický materiál. Nijak zásadně se neliší od cirkusu, také využívá extrémních ekvilibristických a plamenných praktik, jež závisí na fyzikálních zákonech zemské přitažlivosti a odstředivé síly. Jsou jimi ovlivňovány – často je ovšem popírají, stejně jako popírají čas a prostor. Prostor je vytvářen přítomností žhavého skla v rukou uměleckých sklářů – vzniká fascinující scéna vyzývající k scénickému umění. Je tu ovšem také nebezpečí. Umělci, aniž jsou jakkoli chráněni, stojí tváří tvář sklu, křehkému a někdy ostrému materiálu, které má teplotu přes 1100°C, a vytvářejí umělecký objekt v dané chvíli a v daném prostoru.


NINA WESTMAN scénografka, nezávislá umělkyně, designérka > Chytej!, Cirkus v Křišťálovém království ve spolupráci s Regionteatern Blekinge Kronoberg a Musica Vitae 2 umělečtí skláři, 2 cirkusoví umělci, 1 sada skleněných bubnů a 1 smyčcový orchestr v ohňostroji zvuků, vzduchu a horka. Předváděno v industriálním prostředí jako živá umělecká instalace. > Enterprise – vesmírná cesta, Cirkus v Křišťálovém království ve spolupráci s Regionteatern Blekinge Kronoberg a muzeem ve Smålands 1 herec, 1 cirkusový umělec, 1 tanečník a 1 umělecký sklář/designer v eposu točícím se kolem sklářského umění ze švédského sklářského muzea ve Smålands. spolupracující instituce: Cirkus i Glasriket (Cirkus v Křišťálovém království / Circus in the Kingdom of Crystal) Regionteatern Blekinge Kronoberg Smålands museum Umělecký výzkumný projekt Vně a uvnitř / The artistic research project Beyond & Within (Dramatiska Institutet)

cz / en