Žijeme ve světě neustálého válčení vykonstruovaného za účelem zvýšení zisků. Pojmy jako rovnost, právo na zdravotní péči či vzdělání existují jen v odborných studiích a v rámci hnutí Occupy. Vše ostatní je pouze nepřetržitým bojem o peníze, hmotné statky, osoby. Z politiky se stal obchod bez ideologického smyslu. V takovém světě je nejsilnějším odporem svoboda. Svoboda nespočívá ve vlastnictví. Svoboda je moc nesouhlasit. Odejít. Promluvit. Svoboda je politická volba. Budeme-li vycházet z Brechtovy teze, že ti, kteří se označují za apolitické, ve skutečnosti souhlasí s prováděnou politikou, pak je každé rozhodnutí politické, stejně jako umělecká performance. Skrze umění dochází k akci. Jelikož umění bylo v 60. letech 20. století značně důležité, zejména pro svůj společenský význam, přivlastnila si ho politika tím, že ho zařadila mezi „svobody“, čímž ho odtrhla od ostatních oblastí života a vzbudila představu, že osvobození od odpovědnosti a důsledků znamená také osvobození od zasahování do dění. Dnes je však i tato minimální svoboda politicky nepřijatelná, což paradoxně obnovuje vliv umění na život. Z tohoto důvodu se srbská účast na PQ'15 zaměřuje na teoretický a praktický význam politiky, stejně tak jako na její procesy.
Srbská národní výstava na PQ'15 se inspiruje pozicí a důležitostí politiky v současné společnosti, vztahem, který si politika vytváří k umění a kultuře, a procesy, které se v tomto kontextu vytvářejí. S pojmy pracujeme v jejich nejširším smyslu a v kontextu současného umění a kultury (primárně v oblasti divadla a múzických umění). Výstava se zabývá také politikou a procesy, které určují společenský, politický, ekonomický a ideologický profil dnešního světa, zvláště pak Srbska.
Umístění výstavy v Kafkově domě bylo záměrné, odpovídá metafoře, kterou Kafka a jeho tvorba v dnešní době představuje, což dále znesnadňuje význam toho, co se vystaví, předvede a vyjeví divákům. Vybraní umělci se ocitnou mimo svůj osobní prostor; před zraky pozorovatelů, kolemjdoucích a diváků, kam budou přemístěni. Při práci v Kafkově domě, veřejném prostoru s bezpečnostními kamerami, budou muset spoléhat jeden na druhého. Umělci se od sebe budou muset učit a pokoušet se změnit politiku skrze umělecký proces. Budou zkoumat osobní hranice a navzájem se posilovat. Budou tvořit umění, které se nás týká. Budou měnit svět, který se nás již netýká.
- Tijana Đuričić (Tijana Djuricic)
* 1983, Belgrade
Obor: umělecký manažer, teatrolog, novinář, pedagog, mediální umělec, zvukový umělec
Vzdělání: PhD, Teorie Umění a Médií; magisterský titul v operním zpěvu; magisterský titul v masových médiích; magisterský titul v žurnalistice
Spolupráce s divadly: Národní divadlo v Bělehradě, Joakim Vujic Kragujevac Theatre, National Theatre Sombor
Pedagogická činnost: Nova Academy, Evropská Univerzita v Bělehradě; Fakulta techniky, Univerzita Novi Sad
Další údaje: Sopranistka, teoretička médií, novinářka a kulturní manažerka; více než 150 skupinových a sólových koncertů po celém světě; experimentuje s oblastmi tělo-prostor-hlas; odborná asistentka na Nova Akademija Umetnosti, Belgrade.
Vystavené práce
-
: “Clothes does (not) make the (wo)man” better ("Šaty (ne) dělají člověka" lepším),
0 ;
Komentář: Říká se, že šaty nedělají člověka, ve skutečnosti je ale vzhled to, podle čeho nás druzí hodnotí. Co se stane, když naše šaty promluví? Nevyřčená slova a skryté emoce (vztek, radost, smutek, strach, láska) promlouvají, když se oblékneme. Dílo se inspiruje postupy J. Cage a B. Maubreye a zkoumá problematiku identity skrze zvuk.
- Ivana Knez
* 1974, Zagreb, Croatia
Obor: architekt, pedagog, scénograf, scénograf
Vzdělání: Magisterský titul v architektuře, Univerzita v Záhřebu, Fakulta architektury, PhD ve scénografii, Univerzita v Bělehradě; PhD v mezioborových studiích/scénografie
Spolupráce s divadly: Chorvatské národní divadlo, Záhřeb
Pedagogická činnost: Vyučující scénografie na Univerzitě v Záhřebu, Fakulta architektruy, Škola designu (od roku 2014)
Pravidelná spolupráce s režiséry: Anja Maksić Japundžić
Ocenění: Nejlepší scénografie na Jugoslávském festivalu "No translations", Užice, Srbsko, 2013
Další údaje: Diaprojektor je architektonické studio, které založila Ana Martina Bakić (Záhřeb, 1974) a Ivana Knez; pole působnosti: architektura, interiérový design, design výstav a scénografie; autorka mnoha instalací a divadelních dekorací.
Vystavené práce
-
: Zajednički prostor - prostor pregovora (Sdílený prostor - Prostor vyjednávání),
0 ;
Komentář: Nejpřekvapivější moment v průběhu vzniku divadelní scény je okamžik, kdy se na jevišti setká holá myšlenka s ostatními herci a vstoupí společně do dialogu. Vzniká společný prostor – sdílený prostor – prostor k vyjednávání, prostor s potenciálem, vztahy, politikou, střety zájmů, ve kterém již neexistuje jediný autor.
- Sinisa Ilic (Siniša Ilić)
* 1977
Obor: autor, scénograf, scénograf, vizuální umělec, Vizuální umělec a performer
Vzdělání: Bakalář a magistr malby, Fakulta výtvarných umění Bělehrad
Spolupráce s divadly: Centrum pro kulturní dekontaminaci, od r. 2001. Malé divadlo “Duško Radović”, od r. 2003. Národní divadlo Bělehrad, od r. 2009.
Účast na dalších mezinárodních výstavách: „Žádná jestli, žádná ale“, DEPO, Istanbul; Aftermath, Salon MSUB, Bělehrad; Dear Countrymen and Women, Gallery MC, New York City; Salon Revoluce, HDLU, Záhřeb; „Za hranicí teorie“, WUK, Vídeň a SUSHI Gallery, San Diego; projekt Dokumenta 12 Magazines
Pravidelná spolupráce s režiséry: Bojan Đorđev, Ivica Buljan, Ksenija Krnajski, Đurđa Tešić
Ocenění: Umělec rezident: Akademie Schloss Solitude, Stuttgart; Kultur Kontakt, Vídeň; ISCP, New York
Další údaje: Žije v Bělehradu. Jako umělec a performer dekonstruuje násilí (od heteronormativního až po nacionalistické) a spojuje různé oblasti říše kultury, umění a aktivismu. Zajímá se o konceptualizaci možnosti revize finančního kapitalismu a pronikání jeho procesů financování do uměleckého, společenského, politického a kritického diskurzu. Tím se odhaluje proces neustálého předefinovávání naší vlastní pozice ve světě, ve kterém žijeme a pracujeme. Jeho umělecké aktivity se vždy silně zaměřují na týmovou nebo skupinovou spolupráci ať jde o společné práce nebo umělecké projekty (spolupráce se spisovateli nebo teoretiky v projektech výtvarného umění a komiksů, s lidmi kolem divadla a inscenování). Je spoluzakladatelem TkH (Chodící teorie), nezávislé performativní a teoretické platformy v Bělehradu a časopisu TkH.
Více o jeho práci:
http://sinisailic.blogspot.com/
http://sinisailic.wordpress.com/
Vystavené práce
-
: Prostor neposlušan nadgledanju (Prostor, který se nenechá sledovat),
0 ;
Komentář: Prostor i čas je plný věcných a sémiotických informací, jež je téměř nemožné zachytit, protože u nich již došlo k nasycení. I kdyby divák mohl vidět "vše", nemá dostatek času ani kapacity na zpracování tak heterogenních údajů, signálů, falešných či pravých stop a drah nahromaděného materiálu.
- Draško Adžić (Drasko Adzic)
* 1979, Belgrade
Obor: skladatel, pedagog
Vzdělání: Magisterský titul v kompozici a orchestraci; PhD kandidát v oboru kompozice a orchestrace
Spolupráce s divadly: Bitef Theatre od roku 2011, Kamerni teatar 55 od roku 2012
Pedagogická činnost: Hudební fakulta v Bělehradě, vyučující-asistent v oboru kompozice a orchestrace
Pravidelná spolupráce s režiséry: Selma Spahić, Marta Popivoda, Anđelka Nikolić, Andrej Nosov
Ocenění: 1st International Convention for Conductors and Composers (Ghent, 2008); kandidát na Gaudeamus Prize (Amsterdam, 2009), Sterija Prize za nejlepší originální hudbu (Novi Sad, 2012)
Další údaje: Skladatel, který napsal hudbu k mnoha hrám, krátkým dokumentům a celovečerním filmům, televizním programům, výstavám a performancím; vyhrál několik cen, např. Sterijino Pozorje Prize za originální hudbu.
Vystavené práce
-
: Institucija (Instituce),
0 ;
Komentář: Jakou roli plní církev v liberálním kapitalismu? Diváci představují umělce i pozorovatele, stejně jako v případě chrámu/kostela chápaném v náboženském kontextu. Návštěvníci kostela provádějí rituální praktiky v "posvátném chrámu", a svým chováním tak odhalují postoje vůči specifickému kanonizovanému kontextu.
- Darinka Mihajoivic
* 1988, Aleksandrovac
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník, scénograf
Další údaje: Kostýmní návrhářka, která vytvořila kostýmy k mnoha inscenacím a filmům a účastnila se mnoha skupinových výstav a workshopů jak doma, tak v zahraničí. Získala cenu Aleksandar Tomašević Award.
Vystavené práce
-
: Institucija (Instituce),
0 ;
Komentář: Jakou roli plní církev v liberálním kapitalismu? Diváci představují umělce i pozorovatele, stejně jako v případě chrámu/kostela chápaném v náboženském kontextu. Návštěvníci kostela provádějí rituální praktiky v "posvátném chrámu", a svým chováním tak odhalují postoje vůči specifickému kanonizovanému kontextu.
- Oliver Frljić
* 1976, Travnik
Obor: režisér, autor, divadelní režisér, scénograf, scénograf
Vzdělání: Univerzita v Záhřebu, Akademie dramatických umění
Spolupráce s divadly: Záhřebské Divadlo pro mladé; Chorvatské Národní divadlo v Rijece; Atelje 212, Bělehrad; Divadlo Mladinsko, Lublaň, Slovinsko.
Další údaje: Jeden z nejvýraznějších divadelních režisérů v Chorvatsku a v bývalé Jugoslávii, je znám svým talentem, který mu umožňuje zabývat se velkolepými tématy a velmi citlivými společenskými problémy, a to důkladným a nelítostným způsobem.
Vystavené práce
-
: Izdajica (Zrádce),
0 ;
Komentář: V souvislosti s budováním národní identity v bývalé Jugoslávii, jehož součástí byla negace čehokoliv Jiného, upevňuje Frljić postavení zrádce – je to někdo, kdo je ochoten vstoupit do prostoru, který je již obsazen a vytyčen určitou identitou.
- Andrej Nosov
* 1983, Prokuplje
Obor: režisér, autor, umělecký manažer, producent, divadelní režisér
Vzdělání: Fakulta dramatického umění
Spolupráce s divadly: Bitef Theatre, Mess Sarajevo, Heartefact
Další údaje: Filmový režisér, který se zabývá tématy společensko-politické odpovědnosti, obrany lidskosti a právy menšin; založil Youth Initiative for Human Rights a Hartefakt Fund, získal také mnoho významných cen.
Vystavené práce
-
: Na početku beše reč. I ništa. (Na počátku bylo slovo. A nic.),
0 ;
Komentář: Co pro nás dnes znamená slovo? Slova kritiky či láskyplná slova, bezvýznamná ve světě katastrofických představ. Myslím, tedy mluvím. Rozvažujeme nad slovy ve veřejném prostoru a při veřejných výstupech prostřednictvím mluveného a slyšeného. Žalující a jemná. Jak se s tím vypořádat? Má vůbec kritika nějaký smysl, když je součástí proudu (bez)významných slov?
- Ana Martina Bakić (Ana Martina Bakic)
* 1974, Zagreb
Obor: architekt, scénograf, scénograf
Vzdělání: Magisterský titul v architektuře, Fakulta architektury, Univerzita v Záhřebu
Spolupráce s divadly: Chorvatské národní divadlo, Záhřeb
Pedagogická činnost: Vyučuje kresbu a modeling od roku 2002, Fakulta architektury, Univerzita v Záhřebu
Účast na dalších mezinárodních výstavách: 54. Biennale v Benátkách, 2011, návrh výstavy chorvatského pavilonu
Pravidelná spolupráce s režiséry: Anja Maksić- Japundžić
Ocenění: Nejlepší scénografie na 18. Jugoslávském divadelním festivalu "No Translations", 2013, Užice, Srbsko
Další údaje: Diaprojektor je architektonické studio, které založila Ana Martina Bakić a Ivana Knez; pole působnosti: architektura, interiérový design, design výstav a scénografie; autorka mnoha instalací a divadelních dekorací.
Vystavené práce
-
: (Sdílený prostor - Prostor vyjednávání),
0 ;
Komentář: Nejpřekvapivější moment v průběhu vzniku divadelní scény je okamžik, kdy se na jevišti setká holá myšlenka s ostatními herci a vstoupí společně do dialogu. Vzniká společný prostor – sdílený prostor – prostor k vyjednávání, prostor s potenciálem, vztahy, politikou, střety zájmů, ve kterém již neexistuje jediný autor.
- Dalia Dukanac
* 1989, Zagreb
Obor: architekt
Vzdělání: Univerzita v Bělehradě - Fakulta architektury
Další údaje: Dalia Dukanac a Ivana Jelić jsou architektky zabývající se praktickými i teoretickými oblastmi architektury, vizuálním uměním, designem a scénografií. Získaly několik cen na architektonických soutěžích.
Vystavené práce
-
: Beograd u sobi (Bělehrad v pokoji),
0 ;
Komentář: Proces vytváření městské scenérie v jednom pokoji není žádná politická inovace. Autoři se domnívají, že město a debatování o prostoru patří všem. Když dojde na městské plánování, je na místě občanský aktivismus. Posilují své "vlastnictví pouličního prostoru" a vyzývají ostatní, aby udělali totéž.
- Ivana Jelić (Ivana Jelic)
* 1989, Belgrade
Obor: architekt, scénograf, vizuální umělec
Vzdělání: Univerzita v Bělehradě - Fakulta architektury
Další údaje: Dalia Dukanac a Ivana Jelić jsou architektky zabývající se praktickými i teoretickými oblastmi architektury, vizuálním uměním, designem a scénografií. Získaly několik cen na architektonických soutěžích.
Vystavené práce
-
: Beograd u sobi (Bělehrad v pokoji),
0 ;
Komentář: Proces vytváření městské scenérie v jednom pokoji není žádná politická inovace. Autoři se domnívají, že město a debatování o prostoru patří všem. Když dojde na městské plánování, je na místě občanský aktivismus. Posilují své "vlastnictví pouličního prostoru" a vyzývají ostatní, aby udělali totéž.
- Tomi Janežič (Tomi Janezic)
* 1972, Šempeter pri Gorici
Obor: režisér, dramatik, herec, autor, pedagog, scénograf, scénograf
Vzdělání: Akademie divadla, filmu, rádia a televize (AGRFT), Ljubljana; PhD ve scénografii na Umělecké univerzitě v Bělehradě; Institut psychodramatu v Bělehradě; Centrum psychodramatu Záhřeb
Pedagogická činnost: Akademie divadla, filmu, rádia a televize (AGRFT), Ljubljana (Slovinsko), Akademie umění (herectví, pokročilí) a Fakulta techniky (Umění v architektuře, technika a design) na Univerzitě Novi Sad (Srbsko)
Ocenění: Borštnik Award, four Sterija Awards, two MESS Golden Laurel Wreath Awards, two Ardalion Awards, two times first prize at the Golden Lion Awards, Golden Mask, Golden Bird and Judita Awards, two Dr. Djuro Rošić Awards, other first prizes, international critic and audience awards (including BITEF audience award for best performance) and awards for directing.
Další údaje: Divadelní režisér a teatroterapeut, účastnil se mezinárodních festivalů v Evropě, Rusku, Spojených Státech a bývalé Jugoslávii. Získal řadu ocenění, včetně cen za scénografii.
Vystavené práce
-
: 3.2m2 (3.2m2),
0 ;
Komentář: Jaký postoj máme zaujmout k minulosti a k tomu, co teprve přijde? Co to znamená zničit/uchovat vše, co tu již existuje? A co to znamená odejít a se vším souhlasit? Co mohu jako host dostat, jak mohu podstatně (či nezbytně) přispět (tvořit)? Jak o nás a našich stopách budou hovořit ti, co přijdou po nás?
- Katja Legin
* 1985, Ljubljana
Obor: choreograf, autor
Vzdělání: Trinity Laban Conservatory of Music and Dance
Pravidelná spolupráce s režiséry: Tomi Janežič
Další údaje: Umělkyně, choreografka a dramatička, která studovala různé aspekty múzických umění (herecké dovednosti, analýza/drama a hraní) ve spolupráci s No!Training Lab.
Vystavené práce
-
: 3.2m2 (3.2m2),
0 ;
Komentář: Jaký postoj máme zaujmout k minulosti a k tomu, co teprve přijde? Co to znamená zničit/uchovat vše, co tu již existuje? A co to znamená odejít a se vším souhlasit? Co mohu jako host dostat, jak mohu podstatně (či nezbytně) přispět (tvořit)? Jak o nás a našich stopách budou hovořit ti, co přijdou po nás?
- umetnička grupa Karkatag (Karkatag artist collective)
Obor: architekt, autor, mediální umělec, vizuální umělec
Další údaje: Karkatag (Bělehrad, 2009) je umělecký spolek, který pracuje s interaktivními a autonomními instalacemi, sociálním výzkumem a veřejným prostorem coby městskou scenérií. Skupina působí v Německu, Polsku, Chorvatsku, Švýcarsku, Černé Hoře a Srbsku.
Vystavené práce
-
: From Safety to Where? (Od bezpečnosti kam?),
0 ;
Komentář: Bezpečnost a jistota jsou v současné politice velkými slovy, co se ale stane, když budeme všechny bezpečnostní předpisy kompletně ignorovat v rámci simulace zmatečné a nebezpečné situace, navození chaosu, biologicky nepředvídatelných pohybů, absence vědomí a přítomnosti sil, které chaos doprovází?
- Vladimir Miladinović (Vladimir Miladinovic)
* 1981, Belgrade
Obor: vizuální umělec
Vzdělání: Magisterský titul v aplikovaném umění, Bělehrad
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Rendered History, Gallery Moderna, Subotica, Serbia; Free Objects SMBA, Amsterdam, Netherlands; Kninjas-Knights of Srpska Krajina, Multimedia Cultural Center, Split, Croatia; Invisible Violence, Ser/Esp/Au
Ocenění: 53. October Salon Award; nominace na Henkel Art Award 2013
Další údaje: Vizuální umělec zaměřený na výzkum v rámci umělecko-teoretické skupiny "Four Faces of Omarska". Je jedním ze zakladatelů Iniciativy pro současné umění a teorii v Bělehradě, působí doma i v zahraničí.
Vystavené práce
-
: izvođenje arhiva (Představení archívu),
0 ;
Komentář: Archív, místo uchovávající informace o kolektivních traumatech z minulosti, má potenciál promluvit do našeho vztahu k dominantním vyprávěním o minulých událostech. Když pracujeme s materiály uchovanými v archivu, získáváme zároveň nový pohled na tyto materiály a na dominantní vyprávění o minulosti.
- Andrija Pavlović (Andrija Pavlovic)
* 1980, Belgrade
Obor: skladatel, autor, producent, pedagog, zvukový umělec
Vzdělání: PhD, komorní hudba/piano due
Spolupráce s divadly: National Theatre Belgrade, National Theatre Kikinda, Dusko Radovic Belgrade, Theatre Bosko Buha, National Theatre Sombor, Mestno Gledalisce Ptuj, SLG Celje
Pedagogická činnost: Nova Academy, Evropská Univerzita v Bělehradě
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Real Presence (2002), “Critics Have Chosen” (KCB, 2002), April Meetings (2002), Biennale of Youth (Vrsac, Serbia, 2002), Exhibition “Punkt” (Remont Gallery, Belgrade, 2003), Exhibition “Bitshift Kapelica” (Ljubljana, 2003), BELEF (2003)
Pravidelná spolupráce s režiséry: Nikola Zavisic
Ocenění: Ceny na hudebních soutěžích (piano, piano due a kompozice): Pietra Ligure (1999), Karl Filtch (2000), Chopin Roma (2005 and 2006), International Contemporary Chamber Music Competition Cracow (2007), Dranoff Miami Two Pianos Competition (2008), City Belgrade Award (2009), Bruno Frey Stiftung (2010)
Další údaje: Hraje na piano s "LP Duo" a s alternativní popovou skupinou "Ola Horhe"; složil hudbu pro divadlo, televizi i film, organizuje festival Belgrade Keyboard Days a je odborný asistent na Nova Akademija Umetnosti v Bělehradě.
Vystavené práce
-
: “Clothes does (not) make the (wo)man” better ("Šaty (ne) dělají člověka" lepším),
0 ;
Komentář: Říká se, že šaty nedělají člověka, ve skutečnosti je ale vzhled to, podle čeho nás druzí hodnotí. Co se stane, když naše šaty promluví? Nevyřčená slova a skryté emoce (vztek, radost, smutek, strach, láska) promlouvají, když se oblékneme. Dílo se inspiruje postupy J. Cage a B. Maubreye a zkoumá problematiku identity skrze zvuk.