Chorvatská výstava na Pražském Quadriennale scénografie a divadelního prostoru prozkoumává širší koncept scénografie coby křižovatky mezi současnými díly performance artu a praktikami vizuálního umění. Pokusí se osvětlit rozmanité spektrum metod, přístupů, činností a předmětů, které mají silný scénografický vliv, ačkoli samy o sobě do oboru scénografie nepatří, alespoň co se týče vytváření prostorové jevištní iluze. Konkrétně je pak design expozice založen na příkladech insceancí, které spoléhají na účast a kompletnost, a tím zbeletrizovávají skutečné architektonické a veřejné městské prostory a poskytují větší estetičnost každodennímu životu. Expozice se také zaměřuje na divadelní prostor jako prostor kreativního a sociálního znepřátelení veřejnosti a divadelní prostor nepovažuje za nic svatého. Expozice též obsahuje nedávné příklady performance artu, které jsou málokdy zmíněny v kontextu scénografie z důvodu jejich nefiktivního a anti-narativního charakteru. Tento segment zdůrazňuje umělecké praktiky, které je vhodné použít v kontextu performance artu a které aktivují divadelní prostor nebo zapojují diváky jako spoluúčastníky a herce do představení. Tento segment se také soustředí na roli nejrůznějších předmětů, substancí, rekvizit a typických scénografických konstrukcí v praxi uměleckého vystoupení, které jsou sice v samotném centru dění, ale díky tomu, že většina pozornosti diváků je soustředěna na umělce, často zůstávají mimo něj.
Expozice představuje devět umělců či skupin – inscenace umělců, režisérů a scénografů, jejichž díla byla uvedena v průběhu posledních šesti let – a to ve formě krátkých filmů, které byly natočeny speciálně pro Pražské Quadriennale. Filmy jsou vždy představeny v rámci samostatné umělecké či designérské scénografické instalace, což také zrcadlí hlavní myšlenku Sdílených prostorů a vtahuje diváka na interaktivní jeviště.
Chorvatská asociace designérů a Ministerstvo kultury Chorvatska.
- Siniša Labrović
* 1965, Sinj, Croatia
Obor: vizuální umělec
Vzdělání: Fakulta humanitních a společenských věd, Záhřeb
Účast na dalších mezinárodních výstavách: 2009 Istanbul Biennale, 2012 Architektonické Biennale v Benátkách
Další údaje: Multimediální umělec nejvíce známý pro vystoupení jako Gloria, Potrestání a Ošetření zraněných a pro sérii Fráze, Močení a Volný čas. Vystavoval na Biennale v Istanbulu (2009) a na Architektonickém Biennale v Benátkách (2012).
Vystavené práce
-
Siniša Labrović: Dokolica (Komunistički manifest) (Volný čas (Komunistický Manifest)),
Crisis? What Crisis?, 9th Trouble Performance Festival, Les Halles
(Krize? Jaká Krize?, 9. ročník Trouble Performance Festival, Les Halles),
2013 ; identifikace exponátu:
video ;
Komentář: Toto participační vystoupení užívá dobrovolníky z publika jako „rekvizity“ pro veřejné čtení Komunistického Manifestu. Vystoupení trvá tak dlouho, než se účastníci z publika vzepřou proti situaci, ve které se nachází.
- Božena Končić Badurina
* 1967, Zagreb, Croatia
Obor: vizuální umělec
Vzdělání: Akademie výtvarných umění, Záhřeb
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Osobní řezné rány, Carre d’Art-Musee d'art Contemporain, Nîmes, 2014; Prostor pro publikum, Muzeum moderního umění, Dubrovník, 2012; Rande na slepo, 104centquatre, Paríž, 2012; Více pasivní..., AiG, NY, 2010
Další údaje: Artistická práce Boženy Končić Baduriny obsahuje vystoupení, intervence a zkonstruované participační situace, které zkoumají sílu dynamičnosti lidských střetnutí. Vystavovala po celém světě.
Vystavené práce
-
Božena Končić Badurina: Štićeni prostor (Chráněný prostor),
Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka
(Muzeum moderního a současného umění, Rijeka),
2011 ; identifikace exponátu:
video ;
Komentář: Dva členové ostrahy stojící u vstupu do jedné z muzejních místností provedou na každém vcházejícím do místnosti bezpečnostní prohlídku. Zatímco jsou návštěvníci v „chráněné místnosti“, musí se řídit řadou přísných pravidel, která jsou inspirována těmi pravidly, které jsou často k vidění v jiných muzeích. Hlavní „náplní“ práce a její „scénografie“ je tím pádem bezpečnost.
- Kata Mijatović
* 1956, Branjina, Croatia
Obor: vizuální umělec
Vzdělání: Accademia di Belle Arti, Florencie
Účast na dalších mezinárodních výstavách: 55. Benátské Biennale (2013)
Další údaje: Multimediální umělkyně, která pracuje především s médii představení a s videem. V letech 1988-1991 byla členkou umělecké skupiny Swamp a v roce 2007 spoluzaložila umělecký kolektiv PLEH.
Vystavené práce
-
Kata Mijatović: Bus Kneževo – Osijek (Autobus Kneževo – Osijek),
Dopust - Festival performansa
(Dopust Performance Festival),
2010 Camera: Zoran Pavelić ; identifikace exponátu:
video ;
Komentář: Umělec stojící vně projekce videonahrávky cesty autobus skrze region Baranja namáčí část promítací zdi vodou, což je následováno recitací názvů vesnic, kterými autobus projíždí. Vystoupení je věnováno odlehlým vesnicím v regionu Baranja. Ty totiž v dnešní době pomalu ale jistě mizí z mapy.
- Vlasta Žanić
* 1966, Zagreb, Croatia
Obor: vizuální umělec
Vzdělání: Akademie výtvarných umění v Záhřebu
Pedagogická činnost: Docentka na Akademii výtvarných umění, Fakulta Sochařství, Split, Chorvatsko
Další údaje: Vystudovala sochařství, ale dnes pracuje s vystoupením a s video artem. Její práce se zabývá především autoreferenčními problémy a vyvíjejícím se vztahem s jejím okolím a publikem, stejně tak jako s proměňujícím se potenciálem médií.
Vystavené práce
-
Vlasta Žanić: Recycle Bin (Odpadní koš),
Muzej suvremene umjetnosti
(Muzeum současného umění),
2014 ; identifikace exponátu:
video ;
Komentář: V této instalaci/vystoupení zkoumá umělkyně jevištní rekvizity, které použila ve svých vystoupeních za posledních deset let. Jsou umístěny na jevišti a znovu interpretovány s jejich novým, pozměněným, „umocněným“ významem. Náhodné zapojení publika s rekvizitami utváří atmosféru, jenž hraničí s divadelními a Fluxus událostmi.
- Borut Šeparović
* 1967, Zagreb, Croatia
Obor: režisér, choreograf, skladatel, autor, producent, divadelní režisér, pedagog, scénograf, mediální umělec
Vzdělání: Univerzita v Záhřebu, Fakulta humanitních a společenských věd, obor Komparativní literatury a filozofie; Das Arts (Pokročilá studia múzických umění), Amsterdam, Nizozemí
Spolupráce s divadly: Záhřebské Divadlo pro mladé, Záhřeb; POGON – Záhřebské Centru pro nezávislou kulturu a mládež, Záhřeb
Ocenění: Speciální cena poroty, Bitef Bělehrad, Srbsko 2013, 2014
Další údaje: Vedoucí představitel skupiny Montažstroj, která představuje typický rys nového a odlišného divadla v Chorvatsku po roce 1989. Skupina vytváří řadu interdisciplinárních a interaktivních projektů, jejichž finální tvar a obsah je často určen publikem samotným.
Vystavené práce
-
Borut Šeparović: 55+ (55+),
Montažstroj
(Montažstroj),
2012 ; identifikace exponátu:
fotografie, video ;
Komentář: Tato unikátní kulturní událost je najednou divadelním představením, politickou manifestací a také v tu chvíli utvářeným dokumentem. 44 protagonistů hovoří samo za sebe a za celou svou generaci přímo z jeviště a zobrazují cestu, kterou jejich generace ušla v procesu vývoje společnosti.
- BAD co.
* 2000, Zagreb
Obor: režisér, dramatik, herec, choreograf, autor, producent, divadelní režisér, teatrolog, pedagog, mediální umělec, zvukový umělec, dramaturgie
Účast na dalších mezinárodních výstavách: 54. ročník Benátského Biennale (2012), documenta 12 Kassel (2007)
Další údaje: BADco. je performativní skupina sídlící v chorvatském Záhřebu. Umělecké jádro tvoří Ivana Ivković, Ana Kreitmeyer, Tomislav Medak, Goran Sergej Pristaš, Nikolina Pristaš, Lovro Rumiha a Zrinka Užbinec.
Vystavené práce
-
BADco.: Ima li života na sceni? (Existuje na jevišti život?),
POGON – Zagrebački centar za nezavisnu kulturu i mlade
(POGON – Záhřebské Centru pro nezávislou kulturu a mládež, Záhřeb),
2013, Režisér: Goran Sergej Pristaš, Daniel Turing (software), Silvio Vujičić (costume design), Alan Vukelić (lighting design) ; identifikace exponátu:
fotografie, video ;
Komentář: Toto vystoupení je uměleckým zkoumáním dvou spojených sad problémů: ustavení minimálních podmínek pro život a práci na jevišti (teraformace, sítě vztahů, ekosystémy, formy života, komunit, atd.) a faktičnosti divadla.
- Boris Bakal
* 1959, Zagreb
Obor: režisér, herec, divadelní režisér, pedagog, scénograf, mediální umělec, městská antropologie, teorie site specific, sociální vědy, architektura, spisovatel, aktivista, intermediální umělec
Vzdělání: Záhřebská Univerzita, Akademie dramatických umění
Spolupráce s divadly: Shadow Casters, Orchestra Stolpnik, Theatre &TD, ZKM (Záhřebské divadlo pro mladé), CZKD (Centrum pro kulturní dekontaminaci, Bělehrad) a další
Pedagogická činnost: Hostující vědec na New York University, Stony Brook University, Studio Art Centers ve Florencii, učil na DAMU, Manchester University, Pescara University, Leiden University, Budapešťstské Divadelní univerzitě, Hamburg University, ADU (Divadelní a filmová akademie, Záhřeb) a na Filozofické Univerzitě v Záhřebu, atd. Zakladatel experimentální filmové školy Froom pro děti a mládež.
Účast na dalších mezinárodních výstavách: 1999 Benátské Biennale
Ocenění: Speciální cena poroty na BITEF, Bělehrad, Srbsko (2007, 2009; ArtsLink Project Award (2003); Presidency of Emilia Romagna project Award (1998, 1999); Eurokaz Project Award (1991) a další.
Další údaje: Spoluzakladatel kolektivu Shadowcasters. Jeho multimediální výtvory se vyznačují výrazným zkoumáním místní/časové specifičnosti a interaktivností v uměních.
Vystavené práce
-
Concept by Boris Bakal; text by the team behind “Father Courage”: Otac Hrabrost (Otcovská chrabrost),
Dubrovačke ljetne igre / Bacači Sjenki
(Letní Festival v Dubrovníku / Shadow Casters),
2013, Režisér: Boris Bakal, scénografie vytvořena Borisem Bakalem a Leo Vukelićem / Set design developed on site by Boris Bakal and Leo Vukelić ; identifikace exponátu:
fotografie, video ;
Komentář: Otcovská chrabrost je velkoformátové městské představením napříč Starým městem Dubrovníku, vedené
touhou aktivovat vztah diváků s jejich každodenní realitou. Vystoupení se skládá z pěti částí, každá se
odehrává zároveň a prochází těmi stejnými městskými lokacemi a potkává stejné lidi, ale ne vždy za těch
stejných podmínek.
- Oliver Frljić
* 1976, Travnik
Obor: režisér, autor, divadelní režisér, scénograf, scénograf
Vzdělání: Univerzita v Záhřebu, Akademie dramatických umění
Spolupráce s divadly: Záhřebské Divadlo pro mladé; Chorvatské Národní divadlo v Rijece; Atelje 212, Bělehrad; Divadlo Mladinsko, Lublaň, Slovinsko.
Další údaje: Jeden z nejvýraznějších divadelních režisérů v Chorvatsku a v bývalé Jugoslávii, je znám svým talentem, který mu umožňuje zabývat se velkolepými tématy a velmi citlivými společenskými problémy, a to důkladným a nelítostným způsobem.
Vystavené práce
-
Georg Büchner: Dantonova smrt (Dantonova smrt),
Dubrovačke ljetne igre, Dubrovnik, Hrvatska
(Letní festival v Dubrovníku, Dubrovník, Chorvatsko),
2012, Režisér: Oliver Frljić, spolupráce na scénickém návrhu Igor Pauška/ set design in collaboration with Igor Pauška ; identifikace exponátu:
fotografie, video ;
Komentář: Tato verze „Dantonovy smrti“ se vypořádává s jak divadelním, tak i s politickým úhlem pohledu. Ačkoli je hra prezentována téměř coby historická skutečnost, způsob, jakým je publikum umístěno, reflektuje umístění postav, stejně tak jako politické povědomí diváků nejenom v divadle, ale také v historických a politických procesech.
- Damir Bartol Indoš (Damir Bartol Indoš)
* 1957, Zagreb
Obor: režisér, herec, choreograf, autor, producent, divadelní režisér, pedagog, scénograf, scénograf, zvukový umělec, vizuální umělec, performer, choreograf, tvůrce zvukových instalací
Vzdělání: Univerzita v Záhřebu, Chorvatsko; Fakulta humanitních a společenských věd, obor Filozofie
Spolupráce s divadly: Divadlo &TD, Studentské centrum, Záhřeb; The Perforations Festival, Záhřeb
Pedagogická činnost: workshopy vystoupení a hudebních instalací
Další údaje: Žijící legenda chorvatského alternativního divadla, svou strategii představení staví na nemožnosti vlastní politické aktivity. Damir Bartol Indoš a jeho společnost DB Indoš Extrémní hudební divadlo je po několik dekád
unikátním fenoménem.
Vystavené práce
-
Damir Bartol Indoš & Tanja Vrvilo: Tosca 914 (Tosca 914),
DBIndoš Kuća ekstremnog muzičkog kazališta
(DB Indoš Extrémní hudební divadlo),
2014 ; identifikace exponátu:
fotografie, video ;
Komentář: Jedná se o kontra-operu, jenž se vypořádává s technikou politické moci a s individuální a společenskou nesnášenlivostí, jak ji chápeme dnes. Bouřící se protagonisté jsou inspirováni svobodou a chaosem začátku 20. století. Nepřetržitě si přejí zmenšení a eventuální vymýcení státní moci, stejně tak jako její samotnou existenci.
- Tanja Vrvilo
* 1966, Zagreb, Croatia
Obor: dramatik, herec, autor, inspicient, kurátor
Vzdělání: Akademie výtvarných umění, Záhřeb (herectví), Fakulta humanitních a společenských věd (filmová věda)
Spolupráce s divadly: DB Indos Dům Extrémního hudebního divadla, Theatre &TD, The Perforations Festival
Pedagogická činnost: Béla Tarr filmový závod na Filmové akademii v Sarajevu
Pravidelná spolupráce s režiséry: Damir Bartol Indoš
Další údaje: Tanja Vrvilo pracuje jako filmová vědkyně a kurátorka filmů a také jako vystupující a spoluautorka experimentálních divadelních produkcí. Je autorkou velké řady esejí a publikací a pravidelně přednáší v oboru filmu a vizuálních a múzických umění.
Vystavené práce
-
Damir Bartol Indoš & Tanja Vrvilo: Tosca 914 (Tosca 914),
DBIndoš Kuća ekstremnog muzičkog kazališta
(DBIndos Dům Extrémního hudebního divadla),
2014, Režisér: Damir Bartol Indoš & Tanja Vrvilo, ; identifikace exponátu:
fotografie, video ;
Komentář: Jedná se o kontra-operu, jenž se vypořádává s technikou politické moci a s individuální a společenskou nesnášenlivostí, jak jí chápeme dnes. Bouřící se protagonisté jsou inspirováni svobodou a chaosem začátku 20. století. Nepřetržitě si přejí zmenšení a eventuální vymýcení státní moci, stejně tak jako její samotnou existenci.
- Igor Pauška
* 1976, Bjelovar, Croatia
Obor: umělecký manažer, scénograf, světelný designér, mediální umělec, scénograf, vizuální umělec
Vzdělání: Univerzita v Záhřebu, Chorvatsko, Akademie výtvarných umění
Spolupráce s divadly: Theatre &td, Záhřeb, Letní festival v Dubrovníku, Divadlo Žar Ptica, Divadlo pro mladé v Záhřebu, atd.
Pravidelná spolupráce s režiséry: Oliver Frljić , Dora Ruždjak Podolski
Další údaje: Multimediální umělec a scénograf se specifickým zájmem v multi-vrstevnatosti prostorů pro vystoupení. Jako světelný a multimediální konzultant spolupracuje s architektonickými a designovými studii na mezikulturních, architektonických a s designem spojených projektech.
Vystavené práce
-
Georg Büchner: Dantonova smrt (Dantonova smrt),
Dubrovačke ljetne igre, Dubrovnik, Hrvatska
(Letní festival v Dubrovníku, Dubrovník, Chorvatsko),
2012, Režisér: Oliver Frljić, ; identifikace exponátu:
fotografie, video ;
Komentář: Tato verze „Dantonovy smrti“ se vypořádává s jak divadelním, tak i s politickým úhlem pohledu. Ačkoli je hra prezentována téměř coby historická skutečnost, způsob, jakým je publikum umístěno, reflektuje umístění postav, stejně tak jako politické povědomí diváků nejenom v divadle, ale také v historických a politických procesech.
- Leo Vukelić
* 1972, Zagreb, Croatia
Obor: architekt, herec, mediální umělec, scénograf, vizuální umělec
Vzdělání: Univerzita v Záhřebu, Chorvatsko, Akademie výtvarných umění; Kunstakademie, Düsseldorf, Německo
Spolupráce s divadly: Letní festival v Dubrovníku, Divadlo Žar Ptica, Záhřeb, Dramatické divadlo Gavella, Divadlo Virovitica
Pravidelná spolupráce s režiséry: Boris Bakal, Dražen Ferenčina, Dario Harjaček, Oliver Frljić ...
Další údaje: Často vystavuje jak v Chorvatsku, tak i mezinárodně. Zkoumá médium fotografie a své práce uskutečňuje jako fotokoláže, bilboardy a prostorové instalace, které jsou často součástí jeho vždy funkční divadelní scénografie.
Vystavené práce
-
Concept by Boris Bakal; text by the team behind “Father Courage”: Otac Hrabrost (Otcovská chrabrost),
Dubrovačke ljetne igre / Bacači Sjenki
(Letní Festival v Dubrovníku / Shadow Casters),
2013, Režisér: Boris Bakal, Set design developed on site by Boris Bakal and Leo Vukelić ; identifikace exponátu:
fotografie, video ;
Komentář: Otcovská chrabrost je městským vystoupením o velkém měřítku napříč Starým městem Dubrovníku, které žene kupředu touha aktivovat vztah diváků s jejich každodenní realitou. Vystoupení se skládá z pěti částí, každá se odehrává zároveň a prochází těmi stejnými městskými lokacemi a potkává stejné lidi, ale ne vždy za těch stejných podmínek.