PQ 2015

Novinky

Pražské Quadriennale scénogravie a divadelního prostoru Zpět na hlavní stranu Služby PQ 2015
PQ E-Scenography PQ Logo

Zpět

2015 » Slovensko » Studentská sekce

Kurátor:Michal Lošonský

Aura scénografie

Jak vypadá aura scénografie? Tato multimediální instalace z dílny scénografa Michala Lošonského, režiséra Teodora Kuhna a skladatelky Lenky Novosedlikové, se pokouší nalézt odpovědi na tyto otázky. Prostorovou kostru vytvořili studenti magisterského programu VŠMU.

Jde o politickou hru, a co se nainstaluje… je nyní nejasné jako počasí, které v daný den bude. Začátek léta.

„Auraje klíčovým slovem mého doktorandského výzkumu. Tento pojem použil ve své práci již filozof Walter Benjamin, dále také teoretik a architek Peter Eisenman. V rámci svého výzkumu definuji "auru" jako pojem / podstatu / základ scénografie.

Auraje klíčovým slovem mého doktorandského výzkumu. Tento pojem použil ve své práci již filozof Walter Benjamin, dále také teoretik a architek Peter Eisenman. V rámci svého výzkumu definuji "auru" jako pojem / podstatu / základ scénografie.

Při vytváření scény si každý scénograf (ať už vědomě či nevědomě) odpovídá na otázky Co je scénografiea Jaká je její aura.

Pragmatici by o tom možná hovořili jako o originálním stylu umělce. V tomto krátkém textu se vás nebudu pokoušet přesvědčit o své teorii, ani ji vysvětlovat. Chci pouze ukázat, že můj výzkum je důležitý.

Jak vzniká aura? Aura je součástí každého uměleckého díla. Vzniká rukou autora v průběhu tvůrčího procesu. Je to klíč ke způsobu, jakým autor uvažuje o scénografii, jak vidí svět, jaký má vkus, vzdělání, atd. Je to znak autenticity díla, stejně tak jako upřímnosti umělce. Zdá se, že není nutné se aurou nijak zvlášť zabývat, jelikož buď vznikne či nevznikne. Tak to je.

Začal jsem se zabývat aurou čistě z osobních důvodů. Chtěl jsem legitimizovat svou vlastní tvůrčí práci jako scénografickou. Když tvořím architektonický návrh, vytvářím scénografii, filmy či jiné akce, když navrhuji interiéry a grafiku, používám vždy stejnou metodu práce. Můžeme jí říkat scénografický přístup k práci. Vše, co vytvořím, by pak mohlo být označeno za scénografii. Disponoval bych vlastní metodou práce prováděné scénografickým způsobema mohl bych ji dokonce začít vyučovat.

Místo toho, abych "pěstoval" nové scénografy, pěstovalbych však pouze kopie sebe samého. Protože k tomu, abych se stal scénografem, mi pomohly mé otázky, nikoliv odpovědi.

V Kafkově domě si budou moci návštěvníci prohlédnout srovnání různých aur z minulosti, přítomnosti a budoucnosti. Co je vlastně scénografie?

 

cz / en