PQ 2015

Novinky

Pražské Quadriennale scénogravie a divadelního prostoru Zpět na hlavní stranu Služby PQ 2015
PQ E-Scenography PQ Logo

Zpět

2015 » Srbsko » Studentská sekce

Kurátor:Curatorial team: Tatjana Dadić Dinulović, scene design theorist; Oliver Frljić, theatre director; Marko Lađušić, sculptor; Janko Ljumović, theatre producer; Sanja Maljković, architect and scene designer; Vesna Mićović, photographer; Dobrivoje Milijanović, sound designer;
Designer / Architekt výstavy:Student author team and Curatorial team

Proces, neboli na čem mi ZÁLEŽÍ

Prezentace Srbska v studentské sekci na PQ'15 se inspiruje fenoménem politiky – její pozicí a významem v současné společnosti a jejím vztahem k umění a kultuře. Výstava se zároveň věnuje představě „procesu“ v nejširším slova smyslu. Přímo odkazuje na klíčové dílo Franze Kafky Proces (výstava je umístěna v Kafkově domě), dále se pokouší porozumět tvůrčím procesům v současném umění a kultuře, které určují společenský, politický, ekonomický a ideologický profil dnešního světa, jehož součástí je i Srbsko.

Námět na tento projekt, zejména jeho podtitul, vznikl na základě úvah studentů o jejich místě ve společnosti – konkrétně se pak studenti zamýšleli nad svou profesní budoucností. V oblasti, kde byla politika a historie vždy určující životní hodnotou, a v době, kdy se původně existující hodnoty rozpadly, aniž by je nahradily hodnoty nové, se tito studenti zabývají hlavně otázkou identity a (dez)orientace, přičemž tyto otázky vztahují k tématům zodpovědnosti, životního cíle a existence obecně. Projekt tedy funguje jako platforma pro tvůrčí výzkum, který provádějí studenti pocházející z různých poměrů.

Z celkového počtu 68 kandidátů pocházejících z různých fakult v Srbsku bylo vybráno 15 účastníků, kteří prošli dvoukolovou veřejnou soutěží. Studenti nejprve zkoumali svou vlastní roli v současné společnosti za pomoci rozhovorů, které si sami natočili, svou osobní interpretaci komplexního tématu a podtématu pak museli uvést do kontextu. Zvláštní pozornost byla věnována individuální interpretaci „performativity“, tak jak ji studenti chápou ve vztahu k pojmům „divadlo“, „múzická umění“, „ performační prostor“, „performance“ a „exhibice“. Studenti měli za úkol zkoumat tyto pojmy zeširoka, zohlednit a prověřit všechna dostupná média a formy vyjádření. Kafkův dům byl vybrán záměrně pro svou inspirativnost a provokativnost, studenti proto museli vést aktivní dialog s okolním prostředím a také vnitřní dialog s tímto místem.

Výsledné dílo reprezentuje výstup komplexního tvůrčího procesu, při kterém se definují všechny možné úrovně celé struktury výstavy; od sémantiky až po technickou produkci. Jinými slovy, otázky týkající se vzniku, interpretace či reinterpretace, stejně jako způsobů prezentace díla, zůstávají otevřeny až do setkání s publikem. Důležité je, že jde o syntetizované dílo, vytvořené pod vedením týmu kurátorů a za podpory uměleckých a odborných workshopů zaměřených na vznik, produkci a realizaci výstavy.

 

cz / en