Zpět
1983 » Japonsko » Scénická a kostýmní tvorba národní expozice
Kurátor: | Hačiro NAKAJIMA |
Autoři tématu: | Mitsuro Jamada |
Japonsko
V roce 1867 skončilo v Japonsku období vlády Tokugawa a naši zemi začala ovlivňovat západní kultura. Divadlo nebylo výjimkou. Tam, kde do té doby existovalo jen divadelní umění nó a kabuki, pronikla díla Shakespearova a Čechovova. Nyní, v roce 1983, má Tokio asi sedmdesát divadel, od velkých pro 3000 diváků až po malé experimentální scény pro méně než stovku návštěvníků, v nichž se provozuje velice různorodá divadelní činnost. Nejčastěji se hrají hry Shakespearovy, Čechovovy, Brechtovy, Eugena O'Neilla či Tennessee Williamse; nedávno byla uvedena premiéra Cyrana z Bergeraku. Vzniká a inscenuje se rovněž mnoho původních her. Asi dvanáct divadelních souborů uvádí každý rok několik premiér. Kromě toho pět nebo šest velkých divadel, která vydržují velké divadelní společnosti, uvádí každý měsíc nové inscenace na omezenou dobu jednoho měsíce. V těchto japonských divadlech pracuje čtrnáct scénografů, kteří se účastní letošního Pražského quadriennale. Navrhují výpravy pro nejrůznější typy her a využívají nejrůznějších stylů — realismu, oproštěného realismu, antirealismu atd. Uvědomují si, že to co dělají, není vždy dokonalé, ale zároveň nacházejí cesty, jak představit své umění za současného stavu japonského divadla obecenstvu. My, japonští scénografové, nemáme svoji organizaci, ale vytvořili jsme společně se scénografy pracujícími pro televizi Asociaci japonských divadelních a televizních scénografů (JASTA). Pracujeme jednotně ve společném zájmu na zlepšení svého profesionálního postavení i technického rozvoje divadla. Jednou za dva roky organizujeme v Tokiu, Nagoji a Ósace výstavy a ukazujeme široké veřejnosti výsledky naší tvůrčí práce pro divadlo a televizi. Letos se výstava od konce února do května konala v obchodním domě v Šinjuku, v nejmodernější tokijské čtvrti. Vystavená díla se těšila zájmu veřejnosti; zvláštní oddělení výstavy bylo věnováno způsobům vázání pásu obi na naše tradiční kimono; některé starší formy z běžného života již zmizely, ale v divadle jsou zachovány. Také touto činností se snažíme přiblížit divadlo a jeho ideje veřejnosti.
Vystavující umělci / ateliéry
[zobrazit vše
| skrýt vše]
- Jasuhiro MIHARA (YASUHIRO Mihara)
Obor: scénograf
Další údaje: Narozen 1937 v Tokiu. Jevištní výtvarník hudebních programů Tokijské
rozhlasové a televizní společnosti. Zúčastnil se PQ 1971, 1979 a 1983.
Vystavené práce
-
Mitsumasa Šinoznaki: (),
(Divadlo jednoho herce),
1981, Režisér: M. Šinozaki,
-
: (Hikari no Kanatani),
1981, Režisér: Mitsumasa Šinozaki,
- Shinji Itasaka
* 1929, Wakayama
Obor: scénograf
Další údaje: Vystudoval univerzitu v Kjoto, nyní přednáší scénografii na Art University v Ósace.
Pracoval převážně pro Nové divadlo dramatu a Divadlo tradičního tance a jako výtvarník rozhlasového a televizního vysílání Yomiuri. Jeho uměleckou tvorbu je možno charakterizovat jako neorealistickou. Mezi jeho nejvýznamnější díla patří výpravy k původním tancům a moderní dramatické tvorbě.
Je členem Svazu jevištních a televizních umělců.
Vystavoval na PQ 1971, 1975, 1983, 1987, 1991 a 1995.
Vystavené práce
-
: (Rudovous),
1982, Režisér: Kinji Ooka,
-
: (Most nad mořem Genkai),
1982, Režisér: Kagefumi Morimoto,
- Kaoru Kanamori
Další údaje: Bývalý ředitel Divadla Nissei, náměstek Společnosti Kanamori. Mezi jeho nejvýznamnější inscenační práce patří Cyrano z Bergeracu (1964), Undina (1965), Ďábel a pán Bůh (1965), Andromacha (1966), Skřivánek (1967), Král Lear (1967) a Trojská válka nebude (1969). Je členem vedení Svazu jevištních a televizních umělců, členem divadelní společnosti SHIKI, Divadelního svazu a Institutu divadelní technologie.
Vystavené práce
-
: (Racek),
1980, Režisér: A. Serban,
-
: (Sloní muž),
1980, Režisér: Keita Asari,
- Shigeo Kawamori
Další údaje: Absolvoval fakultu estetiky na Císařské universitě. Pracuje v kostýmním odděleni Haiyuza. Mezi Jeho nejvýznamnější díla patří kostýmní výprava k Hamletovi, Žebrácké opeře a Figarově svatbě. Je členem Svazu Jevištních a televizních umělců.
Vystavené práce
-
: (Macbeth),
1982, Režisér: Tomoe Riju,
- Takehisa Magofuku
Další údaje: Absolvoval průmyslovou školu v Tokiu. Pracoval u Japonské rozhlasové a televizní společnosti; nyní je svobodným jevištním výtvarníkem. Mezi jeho významná díla patří jevištní návrhy ke hrám Nejsme andělé a k Čápovi. Jeho dílo je charakterizováno výrazným jevištním realismem.
Vystavené práce
-
: (Platonov ),
1981, Režisér: Toširo Hajano,
-
: (Chlapík Crichton),
1982, Režisér: Saburo Ouči,
-
: (Rodokmen ctižádosti),
1980, Režisér: Joji Kawaike,
- Hachiro Nakajima
Další údaje: Narozen 1923 v Tokiu. Od 1946 scénograf jevištní výtvarné laboratoře Kisaku Ito. Navrhuje scény pro tradiční japonské divadlo, včetně kabuki. Zúčastnil se PQ 1971, 1975, 1979 a 1983.
Vystavené práce
-
: (Genži Monogatari s),
1982, Režisér: Šigeo Dobaši,
- Senkiči UČIJAMA
Další údaje: Narozen 1929. Jevištní výtvarník. Pracuje převážně pro Divadlo tance a Divadlo dramatu v Nagoji.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Giselle),
1979, Režisér: Senkiči Učijama 2,
-
: (Coppélia),
1980, Režisér: Leico Nisina,
- Jasuhiro Išii
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Ičigen no Koto ),
1981, Režisér: Tošikijo Masumi,
- Jasuo Kobajaši
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Žena roku),
1982, Režisér: Hiroši Sato,
- Otoja Oda
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Saikaku Ičidai Onna),
1982, Režisér: Matsutaro Kawaguči,
- Jasuhiro Ohaši
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Sinju Koi no Jamatoji),
1980, Režisér: Jun Suganuma,
-
: (Můj zázrak ),
1983, Režisér: Akio Miki,
- Šigeo Okajima
* 1927, Tokyo
Obor: scénograf
Další údaje: Jevištní výtvarník, spolupracuje s Tokyo Engeki Ensemble. Vystavoval na PQ 1983, 1987 a 1991.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Dobrý člověk ze Sečuanu),
1981, Režisér: Tsunetoši Hirowatari,
-
: (Muž jako muž),
1982, Režisér: Tsunetoši Hirowatari,