Při výběru her a divadelních prostorů, které mohou reprezentovat divadelní práci ve Francii, jsme byli vedeni úmyslem ukázat divadlo a divadelní prostory, které vděčí za svou existenci a svůj význam tomu, že chtějí podat svědectví o naší dnešní skutečnosti a současně být nositeli symbolů nezbytných k naší existenci a zvláště k problémům přizpůsobení se člověka světu, který se velice rychle vyvíjí a mění.
Jak také, a to je náš názor, pochopit potřebu divadla v dnešní Francii, jestliže bychom nebyli přesvědčeni, že jeho zdrojem mají být problémy dneška. Jsme daleci toho zavrhovat jiné důvody k existenci divadla, avšak ve snaze být co možná nejšíře a nejhlouběji sdělní, dali jsme tentokrát přednost divadlu, jehož cílem je být svědkem našich vlastních přeměn.
- Michel Raffaelli
Další údaje: Kronika osamocení: první uvedení a realizace: Divadlo Chronique
Drama samoty a sexuální bídy přistěhovalého dělníka.
Bicykl aneb Deník dělnice z továrny na papír
První uvedení a realizace: Divadlo Chronique
Líčení dělnických bojů za zachování práva na práci.
Stávka a obsazení továrny na papír.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Alba),
(Theatre Chronique),
0
- Christian GRIFFOUL
Další údaje: Soubor Christiana Griffoula chtěl na příkladu dvou her, Juha a jeho osel a Město dětí, předvést představení, která lze hrát především kdekoliv, v prostorech bez jakéhokoliv technického vybavení nebo jako studie pod širým nebem. Pro Město dětí, kde hradby starého města Carcassonu a jeho křivolaké uličky tvoří přírodní dekoraci, byl scénář vymyšlen a je hrán dětmi. Ve hře Juha a jeho osel hrají současně loutky hůlkové /javanky/ a obrovské, a je možno ji hrát kdekoliv, v tělocvičně, kantině, biografu. Naším cílem především bylo přinést vesnickým dětem kouzlo divadla a vytrhnout je z jejich každodenního prostředí, jímž je "škola" a "domov".
Obrázky z katalogu
- Dominique HOUDART
Další údaje: Dominique Houdart a Jeanne Heuclin, původně herci, "se setkali" v r. 1973 s loutkou a to byl začátek jejich plodné spolupráce s Marcelem Violettem, umělcem, řemeslníkem, animátorem, loutkohercem, vynálezcem různých tvarů. Hlavní osou práce a výzkumu skupiny Dominique Houdarta je loutkové divadlo jak se projevuje v hrách jako je Harlekýn napravený láskou /Marivaux/, Jeden den vědce pana Whu /B. Brecht/, Don Juan /Molière/nebo v setkáních ve Villeneuve-les-Avignon během červencového divadelního festivalu, kde soubor uvádí své vlastni inscenace, zve francouzské a zahraniční skupiny nesporné profesionální kvality, organizuje stáže, zkrátka je duší toho, co bylo nazváno "Křižovatka".
Obrázky z katalogu
- Patrice
Michel BOUQENIAUX
STRAUSS
Další údaje: Svoboda nebo smrt aneb Historie francouzské revoluce r. 1789, viděná z Provence a nikoliv, jako obvykle, z Paříže. Lidé z jihu jsou rozpolcení mezi svými revolučními tužbami a vládou, která jim zakazuje užívání jejich jazyka a jejich kultury. Společná práce režiséra /Patrice Bouqueniaux/ a malíře /Michela Strausse/, kteří již spolu v Lo Téatre de la Carriera pracovali, umožnila vytvoření jednoduchých dekoračních prvků, které různým rozmístěním vytvářejí různorodé a výstižné prostředí.
Obrázky z katalogu
- Paul COUPILLE
Další údaje: Narozen r. 1928 v Charlevalu-en-Provence. V r. 1951/52 vystavoval poprvé v Aix-en-Provence v galérii Sources a v galérii Amis des Arts.Od r. 1953 vytvořil jevitní výpravu a kostýmy pro 27 divadelních představení /Shakespeare, Sartre, García Lorca, Čechov, Molière, Claudel, Ionesco, Giraudoux atd./. V r. 1957 získal Blumenthalovu cenu. V r. 1959 vytvořil se svými přáteli breuilskou skupinu. V letech 1960-67 vystavoval v Grabowského galérii v Londýně, v Moninově galérii v Grenoblu, ve Francouzském domě v Oxfordu, v Roanne, v Edinburghu, v Bornemouthu, v Cluny, v Breuil, v Lons-le-Saunier, Beaune, Autunu, Dijonu, ve svém ateliéru v Lubéronu, v Plummerově galérii v Los Angeles, ve Varnierově galérii v Ženevě, v Lourmarinu, v Mourgueově galérii v Paříži. V r. 1958 vytvořil skupinu grafického uměni Domu uměni a oddechu v Creusotu a na stovku plakátů. V r. 1969 se účastnil vytvoření C.R.A.C.A.P. /Výzkumné a zájmové středisko výtvarného umění/. V letech 1972- 78 byl pověřen uspořádáním výstav SIGMA 8 v Bordeaux a vystavoval v mnoha francouzských městech a v zahraničí. V r. 1978 vytvořil jevištní výpravu a kostýmy pro Krásný život Jacquesa Bailliarta v divadle v Soâne-et-Loire.
Obrázky z katalogu
- Gilles GELZER
Další údaje: Sedm bezvýchodných cest
Sled scén navzájem na sebe navazujících tak plynule jako písničky
a refrény v hudbě, které současně děj sjednocují a oddělují.
Takové představení vychází ze skutečného života, z četby černé
kroniky, ze vzpomínky na knihy /eseje, povídky, romány/, ze směsi
toho všeho,z vytvoření nových příběhů, z vyprávění desetkrát opakovaného
a obměňovaného, z vymyšlených situací, které herci mohou
hrát a hrajíce vypravovat.
Obrázky z katalogu
- Jean HEBRARD
Další údaje: Bogre de Carnaval - první uvedení a realizace v divadle Lo Téâtre
de la Carriera
Bogre de Carnaval je kolektivní dílo pokud jde o text i režii:
maximálně jednoduchá jevištní výprava a kostýmy jsou rovněž kolektivní
prací, kromě dvou velkých hlav, představujících Masopust a
Karneval, jejichž autorem je Jean Hebrard.
Děj je velice jednoduchý a je jen záminkou k vytvoření karnevalových
postav a situací prostřednictvlm. zpěvů, hudby a tanců dochovaných
v paměti lidu.
Obrázky z katalogu
- Gérard MOSCHINI
Další údaje: Děvče z Okcitánie
První uvedení a realizace: Lo Téâtre de la Carriera
Gérard Moschini vytvořil pro Děvče z Okcitánie postavu "Tamarou"
/legendární zvíře, které zosobňuje kůň v sukni/ a masky výrazně a
citlivě vyjadřující okciténskou mytologii. Děvče z Okcitánie je
cesta poznání mladé dívky, která po návratu do rodného kraje si
uvědomuje svou sounáležitost s okcitánskou kulturou, která chce
žít ve svém kraji, ale ne za každou cenu.
V okamžiku, kdy se příběh vyhrocuje, upevňuje se nový svazek země
a lidí. Děvče z Okcitánie to vyjadřuje slavností, bojem a láskou.
Obrázky z katalogu
- Patrik THEATRE ACTION DESCHAMPS
Další údaje: O hře Zlatá paměí řekneme prostě jen toto:
Setkali jsme se s dětmi, ztracenými v městském životě, často vytrženými
ze svého prostředí a mnohdy zcela zmatenými.
Setkali jsme se se starými muži a ženami, kteří se táží, kde je
jejich místo a jaký smysl má dnes jejich bytí. A protože se nám
to všechno zdálo závažné, nebol obě skupiny společně vytvářejí v
současné době dějiny lidského společenství, pocítili jsme touhu
svést je dohromady.
Abychom pochopili co zaniká a co by mohlo vzniknout. Hra Zlatá
paměl, postavená na minulosti a budoucnosti, je pro nás, stejně
jako naše předcházející představení pro děti, která jsme inscenovali,
dílem, které přináší svědectví o naší době v obrazech, jež
jí dávají její plný smysl.
Obrázky z katalogu
- Anne Carles
- Christine RABOT - PINSON