Ačkoliv se Španělsko poprvé zúčastňuje Pražského quadriennale, pokládáme za správné omezit svůj výběr pouze na divadelní inscenace realizované v průběhu posledních pěti let. Domníváme se totiž, že právě tento výběr je s to jasně ukázat současnou situaci scénografie po vývoji, kterým prošlo španělské divadlo po druhé světové válce.
Vytvoření studijních středisek Vysoké školy dramatického umění v Madridu [Escuela Superior de Arte Dramático), Divadelního institutu v Barceloně (Instituto del Teatro), Vládní školy kinematografie v Madridu (Escuela Oficial de Cinematografía), Školy Adriá Gual v Barceloně (Escuela Adriá Gual) a Teatro Estudio de Madrid — z nichž první tři mají vedle jiných technických specializací i scénografické sekce — ovlivnilo rozhodným způsobem rozvoj scénografické tvorby jak po umělecké, tak i po technické stránce. Mnozí z výtvarných umělců, kteří vystudovali kresbu a malířství na různých výtvarných školách, mohli se v těchto střediscích specializovat do té míry, že dnes tvoří základnu pro tvůrčí obnovu scénického prostoru ve španělském divadle. Na druhé straně, nedávno založené Národní středisko divadelní dokumentace (Centro Nacionál de Documentación Teatral) zaručuje nejen uchování uměleckých složek všech divadelních představení ve Španělsku, ale i jejich adekvátní dokumentaci pro budoucí studium. Tato činnost je doplňována Vysokým ústavem divadelního studia (Instituto Superior de Estudios Teatrales), které tématickými přednáškami informuje divadelní profesionály o světové tvorbě, o nových pokusech a vývojových tendencích divadla.
- Javier Artiñano
Další údaje: Narozen r. 1942 v San Pedro Montes de la Oca v provincii San José de Costa Rica, španělské národnosti. Studoval Vysokou školu výtvarných umění San Fernando v Madridu. Spolupracuje se skupinou „Los Goliardos". Na profesionálních scénách realizoval kostýmní a jevištní návrhy ke hrám Bonnacciho, Figueireda, Buero Valleja, Brechta a dalších autorů
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Medea),
Teatro Espanol
0
-
Antonio Buero-Vallejo: (Sen rozumu),
1970
-
Bertolt Brecht: (Kavkazský křídový kruh),
1970
- Elizabeth Buckley Howell
Další údaje: Narozena v New York City, americké národnosti. Matka čtyř dětí, manželka spisovatele a romanopisce Ferguse Reida Buckleye. Svůj čas dělí mezi New York, Madrid, Lanzarote (na Kanárských ostrovech) a cestování do jiných exotických krajů. Španělská dopisovatelka Harper´s Bazaaru. Zakladatelka a předsedkyně Teatro Estudio de Madrid. Návrhářka divadelních kostýmů. Profesionální dekoratérka interiérů. Svobodná umělkyně. V brzké době má být jmenována profesorkou oděvnictví ve Spojených státech.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
Guillén De Castro: (Cidovo mládí),
T. N. Espanol
1968
- Sigfrido Burman
Další údaje: Narozen r. 1891 v Northainu (Hannover). Roku 1906 obdržel stipendium Císařské školy v Berlíně na roční studium malířství ve Florencii. Po návratu do Německa pracoval s Maxem Reinhardtem v Schauspielhausu v Důsseldorfu. Roku 1910 maluje v Granadě a definitivně se usadí ve Španělsku. Roku 1925 začal pracovat jako scénograf ve Společnosti Gragoria Martineze Sierry a procestoval s ní celou Latinskou Ameriku. Po návratu do Španělska pracoval v průbělhu třicátých let pro Společnost Margarity Xirgu na dílech Albertiho, Garcíi Lorcy a Casony. Roku 1940 se stává šéfem výpravy ve Filmových ateliérech v Aranjuezu, spolupracuje však i nadále s Národními divadly. Jeho scénografické dílo, které vznikalo v rozpětí téměř tří čtvrtí století, bylo vystaveno na souborné výstavě v klubu Pueblo v Madridu. Sigfridu Burmanovi byla udělena Národní divadelní cena, Cena kritiky a Zlatá medaile.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
T. Luca de Tena: (Světlo nad lůžkem),
T. Belllas Artes
1967
-
J. Salom: (),
T. N. Calderon de la Barca
1969
- Manuel Calvo
Další údaje: Narozen v Oviedu ve Španělsku, žák Školy výtvarných umění. V Paříži spolupracoval se skupinou konkretistů a vystavoval na Biennale v Benátkách, na Biennale v Sao Paulu a ve většině světových kulturních center. Po návratu do Španělska studoval scénografii na Vládní škole kinematografie a od té doby dělí svou činnost rovným dílem mezi scénografii a malířství. V posledních letech uspořádal výstavu v Madridu, Barceloně atd., a navrhl jevištní výpravy ke hrám Brechta, Arrabala, Cabral de Melovým, Valle-Incla- novým a Adamovovým. Bibliografie, vztahující se k jelbo malířskému dílu, je rozsáhlá.
Obrázky z katalogu
- Victor Maria Cortezo
Další údaje: Narozen r. 1908 v Madridu, žák Francouzského lycea. V r. 1929 odejel do Paříže, kde se usídlil a pracoval jako malíř. Od r. 1930, kdy se vrátil do Madridu, začíná spolupracovat jako scénograf s Národními divadly a soukromými společnostmi. Mezi jeho významné práce patří návrhy scén ke hrám Moratína, Camuse, Giraudouxe, Millera, Pirandella, Čechova, Calderona, Moliēra a dalších. Spolupracoval na inscenacích předních španělských baletních souborů jako Antoniova, Pilar Lopezova, Mariemmova atd. Byla mu udělena Národní divadelní cena, Cena Latinského divadla a Cena kritiky.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
Jean-Baptiste Molière: (Učené ženy),
T. N. Espanol
1967
- Salvador Dali
Další údaje: Narozen r. 1904, žák Vysoké školy výtvarných umění San Fernando v Madridu, člen skupiny pařížských surrealistických malířů. V r. 1928 spolupracoval s Luisem Buñuelem na filmu Andaluský pes a v r. 1930 na Zlatém věku. V téže době inscenoval řadu slavných baletů. V r. 1950 navrhl scénu pro Zorrillova Dona Juana Tenorio, režírovaného Luisem Escobarem a Hubertem Pérezem de la Ossa na scéně Národního divadla Maria Guerrero. Aktualizovaná verze tohoto prvního představení, opět v režii Luise Escobara, byla uvedena r. 1964 Španělským národním divadlem.. Zmínky si ještě zaslouží výprava, kterou Salvador Dali navrhl pro Straussovu Salomé v Covent Garden v Londýně a pro římskou inscenaci Shakespearovy komedie Jak se vám líbí. Bibliografie, vztahující se k jeho malířskému dílu, je rozsáhlá a všestranná a jeho obrazy jsou vystaveny v předních světových galeriích.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
J. Zorrilla: (Don Juan Tenorio),
T. N. Espanol
1964
- Pablo Gago
Další údaje: Narozen r. 1930 v Leonu ve Španělsku, žák Školy výtvarných umění a Vládní kinematografické školy, jako malíř působil v Paříži. V současné době je vedoucím katedy divadelní režie na Vysoké škole dramatického umění v Madridu a katedry projekce na Vládní škole kinematografie. Je autorem jevištních výprav pro více než sto divadelních her; zvláštní zmínky zasluhují jeho scénické návrhy ke hrám Fabbriho, Anouilha, Williamse, Faulknera, Léviho, Bettiho Wildera, Becketta, Ionesca, Ghelderoda, 0'Caseye, 0'Neilla, Mihury, Sartra, Zorrilly, Shakespeara, Galy a Taiba. Je stálým spolupracovníkem Národních divadel a španělského filmu, kde se podílel na Arandových, Guerinových, Patinových filmech. Jako malíř uspořádal četné výstavy ve Francii, Španělsku i v cizině.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
Jose Zorrilla: (Don Juan Tenorio),
T. N. Espanol
1968
-
Lope de Vega: (Ničema Castrucho),
T. N. Espanol
1968
-
Carlos Muniz: (),
T. Beatriz
1966
- Manuel Mampaso
Další údaje: Narozen r. 1924 v La Corogne ve Španělsku, žák Vysoké školy výtvarných umění v Madridu, kde mu byl udělen doktorát v oboru kresby a malířství. Podílel se na II. Biennale v Sao Paulu (1953), na Biennale v Benátkách v letech 1956 a 1958. V r. 1958 byl jmenován ředitelem španělského pavilónu na Světové výstavě v Bruselu. Vystavoval v Madridu, Bruselu, Rio de Janeiru, Paříži, Barceloně, v řadě měst v Německé spolkové republice a ve Spojených státech.. Mezi jeho nejvýznamnější práce patří scénické návrhy ke hrám Čechovovým, Dürrenmattovým, Ionescovým, Williamsovým, 0'Neillovým, Unamunovým, Pirandellovým, k dílu Rojase, Gorkého, Buero Valleja, Sartra a dalších. Pracuje pro Národní divadla a hlavní soukromé španělské divadelní společnosti.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
J. Benavente - E. Ortenbach: (Benavente),
T. N. M. Guerrero
1966
- Miguel Narros
Další údaje: Narozen r. 1928 v Madridu, žák Vysoké školy dramatického umění v Madridu. Roku 1948 vstoupil jako herec do Národní společnosti Maria Guerrero. Roku 1955 založil Pequeňo Teatro, které vede a v němž uvádí díla zahraničních avantgardních autorů, která až do té doby byla ve Španělsku neznámá. Roku 1960 zakládá v Madridu Teatro Estudio, školu, v níž se formuje nová generace herců španělského divadla. Roku 1966 byl jmenován ředitelem Španělského národního divadla a v této funkci setrval až do roku 1970. V roce 1955 začíná také jeho scénografická činnost. Španělská scénografie mu vděčí za své obnovení a zaktualizování.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
Tirso de Molina: (Zatracen pro nedostatek víry),
T. N. Espanol
1970
- Francisco Nieva
Další údaje: Narozen r. 1929 ve Valdepeñas (Pr. de Ciudad Real). Žák Školy výtvarných uměni San Fernando v Madridu. Roku 1947 se trvale usazuje v Paříži a vystavuje svá plátna na Biennale v Paříži, Biennale v Benátkách, v Bruselu, Berlíně, Vídni atd. Roku 1958 se vrací do Španělska a věnuje se divadelní scénografii. Píše eseje o plastičnosti v divadle, které publikuje Centre National de la Recherche Scientifique Française, Revue ďEsthétique, Bulletin Hispanique de la Sorbonně. Ve Španělsku publikuje v revuích Insula, Primer Acto a Jorik. Realizoval jevištní výpravy k dílům Ionesca, Calderona, Arnichese, Benaventa, Weisse, Frische, Claudela, Millera, Giraudouxe, Tirso de Moliny, 0'Caseye, Čechova a dalšícih. Berlínská Komische Oper jej požádala o výpravu k Prokofjevově Popelce a Teatro Massimo v Palermu o výpravy k Španělskému capricciu Rimského-Korsa- kova a k Ravelovu Boleru. V divadle Liceo v Barceloně režíroval hru Martina Solera Una cosa rara (Vzácnost), jejíž scénografie mu byla svěřena. Byla mu udělena Prix Singer Polignac (Francie), Cena španělské kritiky v letech 1968 a 1969, r. 1970 Národní divadelní cena. Je profesorem na Škole dramatického umění v Madridu a na Vysoké škole výtvarných umění v Madridu.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
Paul Claudel: (Saténový střevíček),
T. N. Espanol
1965
-
Calderón de la Barca: (Dáma skřítek),
T. N. Espanol
1966