Zpět
1971 » Kuba » Scénická a kostýmní tvorba
Kurátor: | Rubén Vigón |
Autoři tématu: | Rubén Vigón |
KUBA
Kubánské jevištní výtvarnictví našlo svou cestu — stejně jako ostatní obory tvůrčího umění — po vyvrcholení Revoluce. Existuje pevně skloubené a organizované hnutí řízené Národní kulturní radou, která v roce 1963 ustavila Středisko jevištních výtvarníků a připojila je ke Generálnímu ředitelství divadla a tance. Od roku 1959 uváděla kubánská profesionální divadla ročně asi 150 premiér, v samotné Havaně kolem 60 premiér z celkového počtu. Protože hrstka jevištních výtvarníků nemohla zajistit realizaci tak velkého počtu inscenací, získalo mnoho mladých lidí, absolventů Národní školy umění a speciálních kursů, příležitost pracovat v krátkém časovém období (1959—1971) na významných dílech. Je to historie prudkého vývoje. Můžeme proto říci, že kubánské jevištní výtvarnictví je mladé. Pouze dva nebo tři starší scénografové (Luis Márquez, Maria Elena Molinet, Rubén Vigón) pracují dosud plně pro divadlo. Ostatní se dali jinými cestami: pracují v televizi nebo ve filmu, kde výtvarnictví bylo během revolučního období velmi rozšířeno. Kubánská expozice na Pražském quadriennale 1971 vyjadřuje hledačského ducha kubánských tvůrců. V atmosféře osvobozené od jakýchkoli zábran, snaží se najít nové formy technické a umělecké mluvy, a tak současně nahradit i čas, ztracený během kapitalistické éry. Toto je první setkání s Pražským quadriennale, protože Kuba nebyla s to se zúčastnit Quadriennale v r. 1967. To je též důvod, proč vystavujeme některá díla vytvořená během celého socialistického období. Nedělali jsme přísný výběr. Pokusili jsme se pouze ukázat různorodost repertoáru a současně i rozvoj mladé kubánské scénografie.
Vystavující umělci / ateliéry
[zobrazit vše
| skrýt vše]
- Eduardo Arrocha
Další údaje: Narozen r. 1934 v Havaně. Studoval na malířské Akademii ve Florencii, na Kubě u malíře René Portocarrery, jevištní výtvarnictví u prof. Rubena Vigóna. Absolvoval obor malířství na Národní škole výtvarných umění San Alejandro v Havaně. Po r. 1959 spolupracoval jako výtvarník asi na 40 významných inscenacích, např. Carmen (Bizet), Médea a obchodníci s otroky (Chavez); pozornost si zaslouží jeho kostýmní návrhy pro Zkrocení zlé ženy (Shakespeare), Žebráckou operu (Brecht), Gisellu (Adam), Krále Krištofa (Aimé Césaire) a Tetičku Mame (Lawrence a Lee). Pracuje jako stálý výtvarník pro Národní soubor moderního tance a přednáší obor kostýmního výtvarnictví na Národní škole umění. Zúčastnil se malířských výstav a výstav jevištního výtvarnictví na Kubě, v Mexiku, Chile a USA.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
R. Guerra: (Apokalyptický dekaolg),
Partafazola Mella
1966
-
R. Guerra - P. Henry: (Antilský Orfeus),
Ciudad Deportiva
1967
-
A. Césarie: (Král Krištof),
Mella
1966
-
Bertolt Brecht: (Žebrácká opera),
Musical Habana
1967
-
H. Quintero: (Nepatrná cena),
Marti
1966
-
M. Hiram - C. Malcom: (Loutky),
Mella
1965
- Manuel Barreiro
Další údaje: Narozen 1943 v Santa Claře. Jako scénograf spolupracuje především
s Hudebním divadlem.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
E. Hernández: (Maria Antonia),
Mella
1967
-
Williame Shakespeare: (Komedie plná omylů),
Terry, Cinfuegos Las Villas
1966
-
Jean-Baptiste Molière: (Doktorem proti své vůli),
Terry, Cienfuegos Las Villas
1964
-
anonym: (Kubánští šašci),
Terry, Cienfuegos Las Villas
1965
-
Arthur Miller: (Hon na čarodějnice),
Mella
1968
- Julio Castaño
Další údaje: Narozen r. 1935 v Guanabacoa v Havaně. Studoval na Národní škole výtvarných umění San Alejandro v Havaně, kterou absolvoval jako malíř a na Reál Academia de Bellas Artes v Madridu. Od roku 1959 pracoval jako výtvarník pro všechna divadla a taneční skupiny v Havaně. Mezi jeho nejvýznamnější práce patří scénické návrhy pro Verdiho Traviatu, Lidové písně XVIII. století od neznámého španělského autora, Vraždu Mal- colma X. od H. Conterise, Válečné historky Jorga Fragy, Bílý a černý koncert José Parése-Haydna a Cirkus Alicia Alonsa (výpravy k těmto dvěma baletům navrhl pro Národní balet Kuby); kostýmy navrhoval pro Verdiho Trubadúra. V současné době je stálým scénografem Národní opery Kuby. Je členem Střediska jevištních výtvarníků při Národní radě kubánské kultury. Výstavu obrazů uspořádal v Madridu a zúčastnil se malířských a scénografických výstav v Havaně, Paříži a Madridu.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
Haydn-Parés: (Bílý a černý koncert),
1966
-
: (Lidové písně z 18. století),
Hubert de Blanck
1969
-
A. Alonso: (Cirkus),
Garcia Lorca
1967
-
Giuseppe Verdi: (Traviata),
Garcia Lorca
1970
-
Giuseppe Verdi: (Trubadúr),
Garcia Lorca
1971
- Salvador Fernandez
Další údaje: Narozen r. 1937 v Havaně. Studoval architekturu na Universitě v Havaně. Zúčastnil se kursu jevištního výtvarnictví, který uspořádal L. Vychodil a L. Purkyňová v Havaně, a získal šestiměsíční stipendium pro specializaci v Praze a Bratislavě. V této době navrhl výpravu pro hru Blues pro Godota (1965), kterou režíroval J. Novák ve slovenské televizi. Svou první jevištní výpravu pro Brechtovu hru Dobrý člověk ze Sečuanu navrhl v r. 1959. Od r. 1968 pracuje jako výtvarník pro Národní balet Kuby a spolupracuje s Národním činoherním souborem, s Teatro Estudio a Národním folkloristickým souborem. Mezi jeho významné jevištní návrhy patří Kavkazský křídový kruh (Brecht), Dům Doni Bernardy (Federico Garcia Lorca) a balety El Guije a Carmen v choreografii Alberta Alonsa. Je členem Střediska jevištních výtvarníků při Národní radě kubánské kultury. Zúčastnil se výstav na Kubě, v Chile a Mexiku (1964—1968).
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
G. Mantici: (Mestiza),
Garcia Lorca
1966
-
G. Bizet - R. K. Ščedrin: (Carmen),
Garcia Lorca
1970
-
A. Alonso - J. Blanco: (El Guije),
Garcia Lorca
1967
- Modesto Florez
Další údaje: Narozen r. 1945 v Havaně. Studoval malířství a sochařství na Národní škole výtvarných umění San Alejandro v Havaně. Absolvoval jako jevištní výtvarník Národní školu divadelního umění v Cubanacán r. 1967. Navrhoval jevištní a kostýmní výpravy pro různé divadelní skupiny a televizi. Jako grafik spolupracoval s Revista Cuba a výtvarně se podílel na řadě dalších publikací. V současné době je výtvarníkem divadelní skupiny Tercer Mundo. Je členem Střediska jevištních výtvarníků při Národní radě kubánské kultury. V roce 1968 měl samostatnou malířskou výstavu; zúčastnil se několika společných malířských výstav.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
Fernando Arrabal: (Hřbitov aut),
Van Troi-Oriente
1968
- Hector Lechuga
Další údaje: Narozen r. 1935 v Havaně. Studoval malířství a sochařství na Národní škole výtvarných umění San Alejandro v Havaně. V oboru jevištního výtvarnictví je samoukem. V roce 1953 začal pracovat jako technický režisér v televizi. Od r. 1962 pracoval jako osvětlovací technik v různých divadlech na Kubě. Jako scénograf se podílel na více než dvaceti významných inscenacích. Pro skupinu Rita Montaner v divadle El Sótano v Havaně pracuje jako scénograf a světelný a kostýmní výtvarník. K jeho významným dílům patří scénické návrhy pro hru Vítr ve větvích Sasafrasu (René de Obaldia), Kočka na kolejích (J. Topol), Povídky z Dekameronu (Boccacio, v úpravě Héctora Quintera). Je členem Střediska jevištních výtvarníků při Národní radě kubánské kultury.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
Josef Topol: (Kočka na kolejích),
El Sóntano
1968
-
R. de Obaldia: (Vítr ve větvích Sasafrasu),
El Sótano
1968
- Rubén Vigón
Další údaje: Narozen r.1917 v Cienfuegos, Las Villas. Studoval jevištní výtvarnictví na dramatické škole univerzity v Yale v USA. Nyní je technickým poradcem v Národní kulturní radě /CNC/.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
R. Rodriguez: (Pulperia),
Amadeo Roldan
1964
-
Feydeau-Desvallieres: (L´Hotel du libre-echange),
Mella
1967
-
G. Roig: (Cecilia Valdés),
Musical Habana
1969
-
R. Marquez: (Když je i není karneval),
Hubert de Blanc
1964
- María Elena Molinet
Další údaje: Narozena r. 1919 v provincii Oriente. Studovala výtvarnictví na Kubě a v cizině. Nyní je technickým poradcem, poradcem v oboru jevištního výtvarnictví a profesorkou na Škole průmyslového výtvarnictví.
Vystavené práce
-
E. Hernández: (Maria Antonia),
Mella
1968
-
Ben Johnson: (Lišák Volpone),
Mella
1965
-
C. Felipe: (Requiem za Yariniho),
Las Mascaras
1965
-
A. Wesker: (Čtyři roční doby),
Hubert de Blanck
1968
-
Yukio Mishima : (Kráska a básník),
Las Mascaras
1965
-
A. Estorino: (Tučné krávy),
Garcia Lorca
1962
-
R. Reyes: (Kubánský národní tanec),
Mella
1964
- Jesús Ruiz Rodríguez
Obor: pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník, světelný designér, loutkář
Vzdělání: kurz scénografie, profesor Pavel M. Gábor z České republiky (1971); kurz výzkumné metodologie ve scénických uměních, Národní centrum výzkumu scénických umění (2002)
Pedagogická činnost: profesor scénografie na Vysokém institutu umění (2006-2011); praktický kurz scénografie Rubéna Vigóna podpořený kubánským Ludwigovým fondem, kubánským Národní divadlem & Newyorkským fondem pro kubánské umělce (2001); přednášky v oboru scénografie na Massachusettské univerzitě, USA a na katedře divadelních umění, Vysoká škola Mount Holyoke, Massachusetts, USA (2000)
Účast na dalších mezinárodních výstavách: 1989, 1990 FIART, Pabexpo, Havana, Kuba
Ocenění: cena HOLA za mimořádný výkon v oblasti divadle ve španělštině; čestné uznání za scénografii, New York (2001)
Další údaje: Narozen 1943 v Cárdenasu. Scénický a kostýmní výtvarník. Pracuje pro
různé divadelní skupiny. Zúčastnil se PQ 1971, 1975 a 1983.
Vystavené práce
-
J. Cabral de Melo Neto: (Život a smrt Severiny),
Musical Habana
1969
-
A. M. Salas: (Červená Karkulka),
Infantil Sta. Clara
1968
-
J. A . Santos: (Svaté hry),
Joven Teatro
1970