PQ 2015

Novinky

Pražské Quadriennale scénogravie a divadelního prostoru Zpět na hlavní stranu Služby PQ 2015
PQ E-Scenography PQ Logo

Zpět

1971 » Japonsko » Scénická a kostýmní tvorba

Kurátor:Kotaro Maki

JAPONSKO

V Japonsku existují dva vývojové směry v oboru jevištního výtvarnictví: jeden vychází ze starobylé tradice divadla Kabuki a druhý je odvozen z evropského realismu. Původ Kabuki je přisuzován tanečnici O Kuni, která žila na konci 16. století. Repertoár Kabuki obsahuje velký počet klasických děl, a pokud jde o jejich dnešní inscenační metodu, je třeba říci, že si udržují i nadále formy, které byly vytvořeny v průběhu tří až čtyř století. Styl, rozsah, technika, malba atd. — vše vyvěrá z tradice. Vedle Kabuki je třeba do tradičních japonských her zahrnout tanec Kabuki, hry No symbolického charakteru, loutkové hry Bunraku a další. Tyto hry mohou být při jevištní realizaci ztvárněny různým způsobem, od prostého prospektu k prospektu symbolickému, realistickému a expresionistickému. Hnutí za obnovu japonského divadla — v němž evropský realismus byl momentem zvratu — začalo v r. 1909, kdy Kaoru Osanai založil Svobodné divadlo, a pokračovalo v období 1924—1931, kdy bylo založeno Malé divadlo Tsukiji. Tato divadla přejímala jevištní výtvarný realismus MCHATu, stejně jako romantismus Maxe Relnhardta a Meyercholdův konstruktivismus. Po ukončení druhé světové války v r. 1945 zintenzivněly mezinárodní styky, které nebyly bez užitku pro japonská divadla. Slavné divadelní hry ze všech zemí světa, z MCHATu, Velkého divadla v Moskvě, z pařížské Opery, Comédie-Frangaise, z Německé opery v Berlíně atd., byly uváděny na japonských scénách.a podněcovaly jevištní výtvarníky k vytváření vlastních charakteristických výprav. Uvádění her divadel off- off-Broadwaye, her francouzského anti -divadla, Brechta aj., stejně jako vznik nové divadelní techniky, přinesly změny v koncepci jeviště. Reagujíce na tento vývojový směr zobrazuje divadlo nesnáze a agónii současného života, a jevištní výtvarníci, ve snaze o postižení vnitřní podstaty her, jejichž tématem je svět neporozumění, studují nové možnosti ztvárnění jevištního prostoru. Na druhé straně existují pokusy vytvořit novou režii a novou výpravu při využití tradičního stylu japonských her a tradiční techniky kresby. Ryotaro Mitsubayashi Japonský Svaz jevištních a televizních umělců je velmi potěšen, že se může zúčastnit Pražského quadriennale 1971. Světoznámé japonské tradiční divadelní hry No, Kabuki, Bunraku a další slavily po staletí úspěchy a dosud upoutávají pozornost velkého počtu diváků. Na druhé straně současné divadlo, které uvedlo na scénu evropské moderní drama, je považováno za hlavní směr japonské, sedmdesát let trvající divadelní činnosti. Dnes jsou v Japonsku překládány a hrány jak evropské klasické, tak i nejnovější hry. Současně jsou i dramata japonských autorů na repertoáru velkých komerčních divadel i malých scén. Některá divadla uvádějí nové hudební hry každý měsíc. Rozvoj japonské televize je pozoruhodný. Jejích 105 stanic vysílá sedmi kanály 20 hodin denně pro 20 miliónů koncesionářů. Televizní divadelní hry je nutno považovat za důležitou součást divadelní činnosti. Japonské divadlo a televize vyrostly z popela dlouhé války; tvůrčí umělecký svět nemůže ovšem existovat bez těžkostí, vzdálen jak národních problémů a omezení, tak vlivu mezinárodní situace. Samozřejmě, že postavení nás, jevištních a televizních umělců, není výjimečné a že i my zápasíme s různými problémy. Japonský Svaz jevištních a televizních umělců má 258 členů, profesionálních jevištních umělců, zaměstnanců divadel a televize a volných umělců. Naše rozhodnutí přijmout pozvání na Pražské quadriennale 1971 vycházelo z přání a úsilí o umělecký a technický pokrok a o prohloubení poznatků na mezinárodní úrovni. Zúčastnili jsme se několika mezinárodních výstav tohoto druhu a tentokrát jsme se rozhodli obeslat výstavu hlavně díly mladých umělců. Doufáme, že naše expozice bude vyhovovat cílům Pražského quadriennale a že přispěje prostřednictvím divadelního umění k posílení mezinárodních kulturních styků a k lepšímu vzájemnému porozumění. Kotaro Maki


Vystavující umělci / ateliéry

[zobrazit vše | skrýt vše]
  • Setsu Asakura
  • Junji Hamano
  • Taku Iwasaki
  • Takako Kasahara
  • Shigeo Kawamori
  • Tetsuhiko Maeda
  • Takehisa Magofuku
  • Kotaro Maki
  • Hachiro Nakajima
  • Otoya Oda
  • Yoshimasa Sugano
  • Tadahiro Tada
  • Ichiro Takada
  • Šigeo Okajima
cz / en