PQ 2015
Novinky
SHAREDSPACE 2013 - 2016
Výzkumný a umělecký projekt nabízí sympozia, workshopy i výstavy v jedenácti zemích světa.
STUDENTSKÉ PROJEKTY
Mezinárodní soutěžní výstava uměleckých škol z celého světa a vzdělávací projekt SpaceLab.
PŘEDMĚTY
Rekvizity a jejich příběhy, to je hlavní téma výstavy Předměty otevřené individuálním umělcům.


1971 » Spolková republika Německo » Scénická a kostýmní tvorba
Kurátor: | Rudi Seitz |
NĚMECKÁ SPOLKOVÁ REPUBLIKA
Výstava přináší přehled o silách, které v současné době navrhují jevištní výpravy pro malé i velké scény ve Spolkové republice. Zaměřuje se tedy spíše na osoby, než na skutečnou produkci asi 170 divadel v NSR. Výběr byl omezen na práce žijících umělců a zahrnuje období od konce druhé světové války. Tento časový úsek byl pro režiséry i herce, zejména ale pro výtvarníky dobou nového, svobodného rozvoje, ve kterém se německá scénografie mohla opět začlenit do kontextu vývoje moderního umění. Chybějí tedy i tak významní a vlivní výtvarníci jako Caspar Neher a Teo Otto, oba úzce spojeni s dílem B. Brechta, jehož tvorba je spřízněna s prací F. Diirrenmatta a Max Frische. Několik let po své smrti působí dnes oba jako historické veličiny na dorost ve formě opěrných či k popření vyzývajících hodnot. Velmi spontánně sestavená sbírka přináší nicméně dostatečný přehled o všech uměleckých tendencích v německém jevištním výtvarnictví za posledních 25 let. Ukazuje i nadále působící monumentalismus v opeře i jeho postupné odbourávání, významnou roli, které se v jevištním výtvarnictví dostalo za Hitlera potlačovanému surealismu v padesátých letech i jeho nový nástup. Ukazuje Brechtovo oproštěné jeviště, expresivní prostory zážitků, technicky určené prostorové konstrukce s ironizujícím aspektem, jenž se vyjadřuje s nejvyšší geometrickou přesností. Ukazuje i vlivy zvenčí, jako je vliv Josefa Svobody, který přinesl Spolkové republice silné podněty v proměnném světelném obraze, ale také impulsy, jež přicházejí z hnutí happeningů a především z pop-artu. Usměrňovatelem tohoto procesu bylo divadlo v Brémách, kde se Wilfried Minks vyvinul ve vedoucího německého scénografa ve spolupráci s významnými režiséry jako Peter Zadek, Peter Palitzsch, Kurt Hubner, Michael Gruber a Rainer Werner Fassbinder. Podobně jako tvorba Nehera, Otta a Willi Schmidta je jeho dílo dnes školou pro ostatní. Mnozí, většinou mladší výtvarníci se představují pouze ve fotografii, protože se jinak ani představit nemohou. Vzdali se kresleného návrhu, jenž byl dříve bezpodmínečným předpokladem k vypracování výpravy a pracují dnes jen s modelem nebo s konstrukční skicou. Scénický prostor je tak předváděn pouze ve fotografii scény, ačkoliv právě v ní se z velké části ztrácí prostorový dojem. Rovněž specifické působení nových materiálů — velkých bedněni Kistnera, plastických folií a zrcadlového aranžmá Minkse nelze zprostředkovat ani skicou, ani fotografií. Nikdo z umělců, kteří tu poprvé skýtají přehled o současné německé scénografii, nepracoval záměrně pro podobnou souhrnnou výstavu — podobný přehled scénického výtvarnictví ve Spolkové republice nebyl dosud organizován. Mnohost, jež se tu představuje, je souhrnem řady vzájemně izolovaných pokusů. Z nich. Nejsou nejlepší produkty k dispozici jako důsledek nedostatečné piety k překonanému.
Vystavující umělci / ateliéry
[zobrazit vše | skrýt vše]- Rudolf Heinrich
-
Odon von Horvath: (Figarův rozvod),
0
-
Pierre Beaumarchais: (Figarova svatba),
0
- Ita Maximowna (Ita Maximovna)
-
Giuseppe Verdi: (Maškarní ples),
0
- Hans Aeberli
- Sibille Alken-Markus
-
B. Brecht - Moliére: (Don Juan),
(Zemské divadlo ),
0
-
Odon von Horvath: (Italská noc),
0
- Heinz Balthes
-
C. Sternheim: (Tabula rasa),
0
- Ruodi Barth
- Max Bignens
- Dirk von Bodisco
-
H. Klipphardt: (Sedanfeier),
0
- Jürgen Dreier
- Max Fritzsche
-
Robert E. Sherwood: (Zkamenělý les),
0
-
Knut Hamsun: (Munken Vendt),
0
- Klaus Gelhaar
- Michael Goden
- Erich Grandeit
-
Bertolt Brecht: (Happy End),
0
-
Eugene Ionesco: (Amédée aneb Jak se ho zbavit ),
0
- Ekkehard Grübler
-
Igor Stravinsky: (Král Oidipús),
0
-
Arnold Schönberg: (Mojžíš a Aron),
0
- Fabius von Gugel
- Hermann Haindl
-
K. Penderecki: (Sonata per Viloloncello),
0
-
Michael Ende: (Jim Knopf),
0
- Kurt Halleger
-
Williame Shakespeare: (Zkrocení zlé ženy),
0
-
M. Lampell: Die Mauer (),
0
- Dominik Hartmann
- Siegfried Heinzmann
- Knut Joachim Hetzer
-
Albert Camus: (Caligula),
0
- Christof Heyduck
-
Williame Shakespeare: (Sen noci svatojánské),
0
-
Federico García Lorca: (Krvavá svatba),
0
- Peter Heyduck
- Hainer Hill
-
Franz Kafka: (Zámek),
0
-
R. Cluzel M. Ohana: (Komentar zu Phadra),
0
- Hanna Jordan
-
Igor Stravinsky: (Život prostopášníka),
0
- Bert Kistner
- Karl Kneidl
- Helmut Koniarsky
-
Eugene O'Neill: (Velký bůh Brown),
0
- Konrad Kulke
-
Sean O´Casey: (Stříbrný pohár),
0
- Jeanne Lefort
-
Jean Anouilh: (Leocadia),
0
- Hanswalter Lenneweit
-
Williame Shakespeare: (Troilus a Cressida),
0
- Karin Liesegang
-
Boris Vian: Les Bâtisseurs d'Empire (Budovatelé říše),
0
- Heinz Ludwig
- Hermann Markard
- Eberhard Matthies
- Ottowerner Meyer
- Waldemar Meyer-Zick
- Ulrich E. Milatz
-
: (Bláznivá ze Chaillot),
0
- Wilfried Minks
- Hans Heinrich Palitzsch
-
Federico García Lorca: (Krvavá svatba),
0
-
Williame Shakespeare: (Veta za vetu),
0
- Hannes Rader
-
Wolfgang Amadeus Mozart: (Don Giovanni),
0
-
Giuseppe Verdi: (Falstaff),
0
-
C. Zuckmayer: (Hejtman z Kopníku),
0
- Thomas Richter-Forgach
- Jürgen Rose
- Willi Schmidt
-
Georg Büchner: (Vojcek, Leonce a Lena),
1969
- Hans-Ulrich Schmückle
- Frank Schultes
- Rudolf Schulz
- Alfred Siercke
-
Wolfgang Amadeus Mozart: (Titus),
0
- Hermann Soherr
- Elisabeth Urbancic
-
Jean Genet: (Balkón),
0
- Paul Walter
-
A. Wesker: (Zlatá města),
0
- Karl-Ernst Herrmann
-
Bertolt Brecht: (Dobrý člověk ze Sečuanu),
0
- Roman Weyl
-
: (Ztížená možnost soustředění),
0
-
Hermann - Steward: (Hallo Dolly),
0
-
Albert Camus: (Caligula),
0
- Franz Mertz (Franz Mertz)
Další údaje: Narozen r.1926 v Halle n. Sálou. Studoval na Umělecké škole Burg Giebichenstein v Halle obor malířství. Jeho první výprava k inscenaci hry Jeníček a Mařenka mu zajistila angažmá v Městském divadle v Lipsku, kde působil jako asistent. V letech 1950-54 pracoval v Halle jako první jevištní výtvarník a od r. 1954 do r. 1961 byl šéfem výpravy u W. Felsensteina v Komické opeře v Berlíně. Od r. 1961 žije jako nezávislý výtvarník v Mnichově, spolupracuje s mnoha zahraničními divadly, mimo jiné s divadlem La Scala v Miláně a s Metropolitní operou v New Yorku. Navrhoval scénu pro Salzburger Festspiele, Curych, Vídeň etd. Od r.1964 je profesorem scénografie na Akademii výtvarných umění v Mnichově. Jako spolupracovník Waltra Felsensteina, získal mezinárodní uznání a jako host byl mezi jinými pozván ke spolupráci s Městskými divadly ve Frankfurtu, se Státní operou v Hamburku, Státní operou a činohrou v Mnichově, s Operou a činohrou v Curychu, s divadlem La Fenice v Benátkách. V r. 1963 debutoval jako režisér. Jeho inscenace Lulu pro Santa Fé v r. 1963, Sarostřelce pro Metropolitní operu v New Yorku a Vety za vetu v Mnichově zaslouží zvláštní pozornosti. V NDR, v Lipsku a Berlíně, hostoval s Prstenem Nibelungů, Káťou Kabanovou L.Janáčka a s Kouzelnou flétnou. Zúčastnil se Pražského quadriennale 1971.
Vystavené práce
Další údaje: Narozena r. 1914 ve Pskově. Po absolvování soukromé umělecké školy v Paříži studovala od r. 1928 na Umělecké škole Západu v Berlíně u prof. E.Freytaga a J. Böhlanda. Během války pracovala v Ženevě a v Paříži. První jevištní návrhy vytvořila v r. 1945 pro Renaissancetheater a Hebbeltheater v Západním Berlíně, kde působila do r. 1952, poté spolupracovala s hamburskými scénami Schauspielhaus a Staatsoper. Mezi její významné práce patří výpravy k Giraudouxově Bláznivé ze Chaillot režírované Strouxem, ke hře T. Williamse Tramvaj do stanice Touha režírované Bertholdem Viertelem, k prvnímu uvedení Pruské pohádky Borise Blachera a k Brodově dramatizaci Kafkova Zámku v režii A. Lipperta. Výpravy k velkým operám R. Strausse, G. Verdiho a W.A. Mozarla z ní učinily jednu z předních současných scénických výtvarnic. Je stálou spolupracovnicí divadel v Západním Berlíně, Vídni, Salcburku, milánské Scaly, Metropolitní opery v New Yorku, divadel v Glyndebourne, Edinburghu, San Francisku, Mnichově aj. V r. 1953 obdržela západoberlínskou Velkou cenu, r. 1971 Cenu divadla v Benátkách. V současné době pracuje pro operu v San Francisku. Zúčastnila se Pražského quadriennale 1971.
Vystavené práce
Další údaje: Narozena r. 1937 v Berlíně. Po maturitě u Teo Otta na Kasselské akademii od r. 1956—59. Po jeho boku 3 měsíce 1959/60 první angažmá v divadle města Bonnu jako scénická a kostýmní výtvarnice. Hostování na Zemském divadle v Darmstadtu./Brechtovo zpracování „Dona Juana" od Moliēra v režii Schweikarta, ve kterém její scénický návrh určil styl inscenace. Dále v Burgtheater ve Vídni a na Městských divadlech ve Frankfurtu.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen 1937 v Edigeru na Mosele. Žák Teo Otta. Jevištní výtvarník Komorního divadla v Düsseldorfu, kde inscenoval a v Heidelbergu. 1967 vedoucí výpravy Freie Volksbühne Berlín. Spolu s Ita Maximownou v uměleckém vedení divadel v Berlíně jako výtvarník (Hebbelovo a Berlínské divadlo). Návrhy pro televizi v Radiu Brémy.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen 1921 v Basileji, tamtéž studium reklamní grafiky na Umělecko-průmyslové škole se závěrečným diplomem. Do r. 1950 činnost jako nezávislý reklamní grafik. 1950—53 jako jevištní výtvarník na Městském divadle v Basileji, poté do r. 1963 na Státním divadle ve Wiesbadenu. 1963—70 uměleckým vedoucím jevištního oddělení v Darmstadtu. Nejdůležitější výpravy vznikly ve spolupráci s režiséry Hans Bauerem (Barlach, Lorca, Giraudoux), Leopold Lindtbergem, Gustav Rudolf Sellnerem, Gerhard F. Heringem ("Ifigénie,,, inscenace hostovala v Paříži a v Oslu), Barlogem a posléze s Bohumilem Hrdličkou („Figarova svatba", „Evžen Oněgin").
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozen 1940 v Berlíně. Po studiu na Vysoké škole výtvarného umění v Berlíně (Třída Willi roku 1968 debut s výpravou hry B. Brechta „Strach a bída Třetí říše." 1969 na divadle v Hamburgu (Schauspielhaus), nyní asistentem výpravy u W. Minkse v divadle města Brémy.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
Další údaje: Narozen roku 1938 v Königsbergu (nyní Kaliningrad - SSSR). Studoval 1959-62 v Berlíně. 1962—65 jevištním výtvarníkem v Ulmu, od roku 1965 po tři léta jevištním výtvarníkem a asistentem u Wilfried Minské v Brémách, kde dosáhl prvních významných úspěchů. Povolán roku 1968 Hans Peter Dollem na Městská divadla v Heidelbergu jako první výtvarník a šéf výpravy. Od roku 1972 angažován Peter Palitzschem do Frankfurtu. Gelhaar se zejména proslavil svými výpravami pro inscenace Hans Neuenfelse, což mu přineslo četná hostování v Bochumu, Brémách, Mannheimu, Mnichově a ve Stuttgartu. Například: „Pronásledování a zavraždění J. P. Marata" od P. Weisse (1968), hra "Zicke Zacke" od P. Tersona (1969), "Dantonova smrt" od Büchnera )1969), Strindbergova "Slečna Julie" (1970). Spolu s Peter Stolzenbergem, nynějším intendantem v Heidelbergu, inscenoval Brechtova „Galileiho" a Shakespearova "Macbetha" (1970).
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozen 1939 v Gliwicích. Po studiu na Státní vysoké škole výtvarných umění u Willi Schmidta v Berlíně činnost jako nezávislý pracovník pro televizi. Od r. 1964 jako jevištní výtvarník a návrhář kostýmů na Hessenském zemském divadle v Darmstadtu. Spolupráce s režiséry Hans Bauerem, Heinz Hilpertem, Josef Kreinlem, Deryk Mendelem, Bohumilem Hrdličkou a. j.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozen 1915 v Magdeburgu. Malíř a jevištní výtvarník. Po studiu (1931—33) na Zemském Schillerově divadle v Hamburg-AItoně. Po válce nejprve jako nezávislý malíř, později činnost na různých divadlech v Hamburgu. Pohostinné výpravy v Basileji (Komedie, Městské divadlo) v Berlíně (Komedie, Tribuna, Renesance), ve Vídni, naposled na Městských divadlech ve Frankfurtu. 1962 obdržel první cenu uměleckého klubu „Die Insel" za jevištní návrhy.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen roku 1928 v Berlíně. Po maturitě navštěvoval Vysokou školu výtvarných umění, současně i Svobodnou universitu, kde studoval dějiny umění, anglistiku a divadelní vědu. V rámci kulturní výměny studuje i na Yale Universitě New Haven. Zde studium jevištní kompozice u Josefa Alberse. Roku 1951 stipendium Harvardovy university v Salzburku. 1953—56 spolupracovník a asistent Caspara Nehera v Berlíně, Vídni a v Salzburku. 1956 ho přivádí Harry Buckwitz na Městská divadle do Frankfurtu, roku 1960—65 je šéfem výpravy v Kasselu, kde vznikly nejdůležitější návrhy ve spolupráci s Neugebauerem, Hrdličkou a Christoph von Monckem v Hamburku, vedle toho jako host u Rudolf Liebermanna. 1969 až na další výtvarný šéf opery na Městských divadlech ve Frankfurtu. Jako host v Salzburku, Vídni, Mnichově a v Recklinghausenu. Častá spolupráce v televizí, na př. výprava první barevné hry „Pronásledování a zavraždění J. P. Marata" od P. Weisse.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen roku 1916 ve Wormsu. Prvního vzdělání se mu dostalo na Scuola des Nudo v Římě, poté na Mnichovské umělecké akademii (třída prof. Dörnera), 1939—45 vojenská služba. Po návratu ze zajetí roku 1947 opět činný v Římě, kde také navrhl první výpravu pro Velkou operu. Scénické výpravy pro Benátky, Milán a Řím. Od roku 1956 činný také v Německu (Mnichov, Darmstadt, Berlin). 1960—70 malířem pro keramický průmysl. V nakladatelství Heinz Moos uveřejnil dvě ilustrovaná díla „Popelku" a „Triumf". Jako nezávislý malíř a kreslíř žije v Mnichově a v Římě.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozen r. 1927 v Berlíně. Během války působil jako malíř dekorací v Katovicích. Po válce, od r. 1948, studoval malířství a grafiku v Berlíně a ve Frankfurtu n.M. Od r.1950 pracuje jako jevištní výtvarník a vedoucí malířských dilen Městských divadel ve Frankfurtu n.M. Navrhl statut jevištních výtvarníků a divadelních malířů v NSR, od r. 1971 je členem komise pro dorost v organizaci OISTT a členem Nezávislé umělecké skupiny v Hofheimu,kde je od r. 1967 vedoucím Uměleckého sdružení. Jednou z jeho významných prací je výprava k dramatizaci Baumovy pohádky Čaroděj ze země Oz. Zúčastnil se výstav v NSR, Belgii, Rakousku a Švédsku. Zúčastnil se Pražského quadriennale 1971.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen 1901 v Šumperku na Moravě. Malíř a jevištní výtvarník. Studium u Otto Muellera ve Wroclavi, poté na Umělecké akademii ve Vídni a v Praze (u Prof. Thieleho). Od r. 1926—45 činný jako nezávislý malíř v Praze, současně jako kreslíř pro „Simplizissimus". Dráhu jevištního výtvarníka zahájil povoláním za šéfa výpravy do Městských divadel v Norimberku. 1962 obdržel v Paříži „Cenu národů" za nejlepší scénický návrh. Byl dlouho činný na Městském divadle v Mnichově, vedle toho jako host významných scén doma i v zahraničí. Zastoupení na výstavách v Aténách, Berlíně, Bruselu, Sao Paulu, Praze, Straßburku a v Zurichu (malby, kresby a jevištní návrhy). Zemřel 10. října 1963 v Mnichově.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen 1939 ve Stuttgartu. Herec a návrhář kostýmů. Po čtyřech letech učení krejčovství dva roky na speciální módní škole v Paříži. 1959—62 studium herectví, poté 3 roky angažmá jako herec. Od roku 1966 činný jako návrhář kostýmů ve Würtembergském státním divadle ve Stuttgartu a v televizi.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozen r. 1942 v Berlíně. Maturoval r. 1963, scénograf-autodidakt. V sezóně 1965-66 byl jevištním výtvarníkem a kostymérem v Divadle u věže /Theater am Turm/ ve Frankfurtu n.Mohanem, r.1969 šéfem výpravy v Městském divadle v Cuxhavenu, v sezóně 1969-70 pracoval pohostinsky v Göttingenu a pro Westfalische Kammerspiele v Paderbornu. V sezóně 1970-71 byl šéfem výpravy ve Wurttembergische Landesbühne v Esslingenu, od r. 1974 je šéfem výpravy v salcburském Zemském divadle.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen r.1927 ve Vratislavi. Po maturitě studoval malířství na Statní akademii v Kasselu u Arnolda Bodeho a Hanse Leistikowa, kde absolvoval mistrovskou třídu, a jevištní výtvarnictví u Teo Otta. Po úspěšné inscenaci hry Ch. Frye Tma je dost světlá v Zemském divadle v Salcburku v r. 1955 angažoval ho Heinz Hilpert v témže roce do německého divadla v Göttingen. V letech 1963-65 byl šéfem výpravy v Městských divadlech v Bielefeldu, 1970-72 působil v téže funkci v Městském divadle v Saarbückenu. V období 1965-70 hostoval v divadlech v Basileji, Berlíně, Bielefeldu, Darmstadtu, Gelsenkirchenu, Hamburku, Hildesheimu, Kolíně n.R., Koblenzi, Salcburku, Stuttgartu a ve Vídni. V současné době je šéfem výpravy v Městském divadle v Münsteru. Jako host pracoval na zahraničních scénách, např. v Státní maďarské opeře v Kluži /Rumunsko/ na inscenaci Knížete Igora, na Wiener Festwochen na inscenaci Stvoření světa. Je činný také jako nezávislý malíř. Zúčastnil se výstav v Baden-Badenu, Bielefeldu, Essenu, Fuldě, Münsteru a Pražského quadriennale 1971.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen r. 1924 ve Vratislavi. Študoval jevištní výtvarnictví a malířství u prof. Hanse Wildermanna ve Vratislavi. Po válce uzavřel studia v Bavorské státní opeře a působil jako asistent Helmuta Jürgense, Wolfganga Znamenaceka, Cassandra a Clavéa v Paříži. Samostatně začal pracovat v Městském divadle v Münsteru. V současné době je šéfem výpravy a výtvarníkem ve Volkstheater v Norimberku. Zúčastnil se festivalů v Berlíně, Západním Berlíně a v Salcburku. Spolupracoval s Volkstheater a Volksoper ve Vídni, s divadly v Bonnu a Štýrském Hradci, s činohrou ve Frankfurtu n.M. Spolupracoval s režiséry Büchem, Doufexisem, Fleckensteinem, Heysem, Lehmannem, Huberem, Liebeneinerem, Moskowitschem, Reiblem, Schwarzem, Szinbergerem, Umgelterem, F.P.Wirthem. aj. Mezi jeho nejdůležitější práce patři Isung Yunova hra Láska duchů, Henzeho Prám Medúzy a Nonova Intolleranza, uvedená v Norimberku. Za svou tvorbu získal ceny měst Salcburku a Norimberku. Zúčastnil se Pražského quadriennale 1971.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozen 1913 v Darmstadtu. Učňovská léta malířství 1927—29, poté studium Městské uměIecko-průmyslové školy a uzavření tohoto studia s diplomem malíře dekorací. 1931—35 na Státní škole pro umění a řemeslo v Mainzu, 1935/36 na Städelském institutu ve Frankfurtu. Spolupracovník Caspara Nehera. Pro něho prováděl projekční malířství na divadlech ve Frankfurtu, Darmstadtu, Glynbourne, Hamburgu, Berlíně a ve Vídni až do roku 1944, poté znovu od r. 1949—53. Spolu s Neherem přichází do Berlína r. 1938 a pracuje též samostatně pro film. Po válce činnost v Geře a v Lipsku, 1950—53 jevištním výtvarníkem na Berliner Ensemble, poté až do roku 1961 vedoucím výpravy na Německé státní opeře (NDR). Další angažmá jako první výtvarník v Karlsruhe 1961, od r. 1967 šéf výpravy v Dortmundu. K otevření Mnichovské opery navrhoval výpravu pro Straußovu „Dafne". Důležitá spolupráce vznikla s režiséry Klempererem, Scherchenem a Brechtem.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozena ve Wuppertalu 1921. Roku 1939 přichází s vysvědčením z Oxford School do Holandska, kde pokračuje na kvakerské škole. Rasové pronásledování zabránilo dalšímu studiu. Po válce krátké studium v divadelním semináři v Kolíně nad Rýnem u profesora Niessena. 1947 angažována jako jevištní výtvarnice na Městských divadlech ve Wuppertalu. Od roku 1955 150 výpravě na různých scénách: Basilej, Berlín (Volksbühne), Frankfurt (Městská divadla), Dortmund, Düsseldorf (Rýnská opera), Hamburg (Deutsches Theater Thalia), Kolín (Městská divadla), Mnichov, Stuttgart, Vídeň (Burg) a Tel Aviv. V současné době stálá spolupracovnice ve Wuppertalu, Hannoveru (Státní divadlo), Mnichově (Státní opera), Stuttgartu (Státní divadlo), Kolíně, Bonnu a dalších scén.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen roku 1929 v Berlíně. Po maturitě navštěvuje 1946—52 Vysokou školu pro výtvarná a užitá umění ve Východním Berlíně. Asistentem profesora Heinrich Kilgera, kterému věnovalo Kulturní centrum NDR upomínkovou výstavu v Praze. 1952—54 první angažmá na Státním divadle ve Schwerinu, 1954—60 přesídlení do Spolkové republiky. Zde činnost na různých divadlech: v Heidelbergu, Freibergu, Kolíně, Frankfurtu, Mnichově, Hamburku a v Berlíně. Nejdůležitější scénický návrh: "Eduard II" od Marlowa/Brechta pod vedení Hansa Hollmanna v Mnichovském komorním divadle.
Obrázky z katalogu
* 1940, Nuremberg
Obor: scénograf
Další údaje: Roku 1958 složil tovaryšskou zkoušku jako stavební a nábyt kový truhlář. Jako žák a asistent prof. Ambrosius Humma návrhl scény pro Městské divadlo v Norimberku. 1960—61 asistentem v Braunschweigu. 1962—67 asistentem Max Fritzscheho v Bochumu, též samostatná činnost, 1967—69 v pevném úvazku. 1970 výtvarník v Schauspielhaus v Zurichu, pro rok 1972 pevný úvazek pro Městská divadla ve Frankfurtu pod vedením Peter Palitzsche. Ve volném úvazku v Mnichově, Stuttgartu, Berlíně a v Hamburgu. Od roku 1974 jo profosorom scénografio na Dussoldoi fské akademii výtvarných umění. Vroco 1986 obdržel Kulturní cenu města Norimberk.
Další údaje: Narozen r.1913 v Berlíně. Studoval na Uměleckoprůmyslové škole /Vysoká odborná škola grafická/ v Berlíně. Byl volontérem v dílnách Pruského státního divadla v Berlíně u Traugotta Mullera. V letech 1935-40 pracoval jako nezávislý jevištní výtvarník pro divadlo v Essenu, 1940-42 v Hamburské státní opeře, 1942-45 v Oslo, po válce, do r. 1949, v Komorním divadle v Hamburku, v období 1950-55 ve Státní opeře ve Stuttgartu. Od r.1955 spolupracuje se Schillertheater, Deutsche Oper a Schlosspark-Theater v Západním Berlíně, se Schauspielhaus v Bochumi, Schauspielhaus a Staatsoper v Hamburku a s divadly v Hannoveru, Kasselu a Mnichově. Je docentem na Vysoké odborné škole výtvarnictví /obor kostýmní tvorby/ a na Vysoké škole múzických a výtvarných umění /obor scénografie/ v Hamburku. Význam divadla spatřuje v jeho schopnosti zprostředkovat srozumitelně různé obsahy bez vnějšího napodobení jevů. Zúčastnil se Pražského quadriennale 1971.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen 1939 v Schöneiche u Berlína. Po maturitě studoval dva semestry architektury na Technické vysoké škole v Hannoveru, 6 semestrů u Caspara Nehera na Akademii výtvarných umění ve Vídni. Tamtéž i první scénické návrhy pro Ateliertheater a Divadlo mládeže. Fritz Kortner ho povolal pro iscenaci své hry „Rozhovor" („Zwiesprache") na Mnichovské Kammerspiele. 1964—66 působí na Městském divadle v Ingolstadtě, 1966—68 na Městských divadlech v Münsteru. 1969/70 šéfem výpravy Městského divadla v Saarbrückenu, nyní v témže postavení v Oberhausenu.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozena 1940 v Luxemburku. Po studiu na Akademii pro výtvarná a užitá umění v Bruselu asistovala Jorg Zimmermannovi a Jürgen Rosemu v mnichovských Kammerspiele. Čtyři léta jevištní výtvarnicí na Městských divadlech v Bielefeldu, vedle toho hostování. Svůj nejdůležitější úkol spatřuje ve výpravách k „divertissements" a k experimentálním hrám: k baletu i k operetě, stejně jako k ironickým a absurdním hrám.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen 1925 v Elblagu. Vzdělání jevištního výtvarníka získal na Vysoké škole výtvarných umění ve Weimaru, asistentem Traugotta Müllera, později Caspara Nehera. 1952—69 jako vedoucí jevištní výtvarník v divadle Renesance a v Schillerově divadle. Od 1970 šéf výpravy Bavorské státní činohry, divadla Residence. Spolupracovník režisérů Kortnera. Piscatora („Vojna a mír"), Barloga, Lietzaua, („Štastné dny" oder Becketta, evr. pr.) Henna, Schweikarta, Bauera, Hollmanna a j. Jako host úvazky v Helsinkách, Upsale, Vídni, Amsterodamu a v Paříži. Zájezd s „Norou" v inscenaci od Helmut Heinrichse (Mnichov) v Moskvě a Leningradě v roce 1969.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozena v Marburgu 1944. Po vyučení krejčovství jako volontérka jeden rok v opeře v Essenu. 7 semestrů studia na Akademii výtvarných umění v Kolíně nad Rýnem (jevištní výtvarnictví a ozdobnictví). 1967 asistentkou Teo Otta na Slavnostních hrách v Salzburgu. Poté 3 roky na divadle v Düsseldorfu (Schauspielhaus), nyní bez pevného úvazku. Žije v Cáchách.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen 1910 v New Yorku. Po maturitě na humanistickém gymnasiu v Cáchách odchází na Theresianum do Vídně. Další studium na Státní umělecké akademii v Düsseldorfu v oboru užité malířství u prof. von Wecuse. 5 semetrů je jeho asistentem. První angažmá v Cáchách, poté v Greifswaldu a Mannheimu. 1931—44 v Katowicích, 1944 povolán do armády, návrat 1946. Jevištní výtvarník v Linci a Salcburgu, od konce roku 1946 do 1956 šéf výpravy a dílen Spojených jevišť v Grazu. Ve volném úvazku v Zurichu, Vídni (Festwochen) a při slavnostních hrách v Bad Hersfeldu.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozen 1926 v Niersteinu na Rýně. Malíř a jevištní výtvarník. Po studiu malířství v Karlsruhe a na Umělecko-průmyslové škole v Darmstadtu u prof. Paul Thesinga odchází 1960 do Spojených států amerických. V New Yorku je činný u experimentální scény při „Juilliard" opeře, kde pracuje především se světlem — light intersighting. Jeho prvním větším úkolem byla suita Zoltána Kodályho „Háry János". Po návratu ze Spojených států činný nejprve jako nezávislý malíř. 1965—67 pověřen osvětlením pro Holandský národní balet v Amsterodamu. Stálý host v Dortmundu a v Kostnici, kromě toho v Krefeldu a ve Wiesbadenu. Pracoval s Wernerem Saladinem, Günther Büchem /Tersonova hra "Zicke Zacke"/, Joachim Fontheimem /"Fair lady"/, Leopold Lindtbergem a j. „Reflexe" Rudolfa Marosche — premiéra pro Maďarský týden 1970 byla v jeho výpravě. Výstavy v New Yorku: National Design, City Center. Člen Svazu německých umělců v Bonnu.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozen roku 1937 v Magdeburgu (NDR). Po tříletém studiu na Odborné škole pro užitá umění v Magdeburgu jako jevištní asistent na Městských divadlech v Greifswaldu (NDR). 1960—62 přichází za doplněním svého uměleckého vzdělání do Berlína. 1962—63 obdržel stipendium na škole Accademia di Belle Arti v Římě. 1964 v úvazku u Erwina Piscatora na Freie Volksbühne v Berlíně. 1964—66 jevištním výtvarníkem na Městském divadle v Trieru. Od roku 1966—70 šéfem výpravy v „Divadle u věže" ve Frankfurtu. Vedle toho pracuje na Městských divadlech ve Frankfurtu a na Městském divadle v Heidelbergu a pro televizi.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozen 1915 v Darmstadtu. Vzdělání na Městské akademii a v malířském sále Městských divadel ve Frankfurtu. Žák a asistent prof. Sieverta a Helmut Juergense (Frankfurt). Po dobu války vojenská služba a zajetí. Jako výtvarník ve Frankfurtu, Mnichově, Bielefeldu, Kasselu, Kielu a Dortmundu. Hostování v Antverpách a v Johannisburgu. Po sedm let až do současnosti šéfem výpravy Bádenského státního divadla v Karlsruhe.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozen v Brandenburgu 1927. Studium malířství a jevištního malířství u prof. Willi Schmidta na Vysoké škole výtvarných umění v Berlíně. 1956 povolán Wieland Wagnerem jako jeho osobní asistent, 1957—60 asistentem a jevištním výtvarníkem v Düsseldorfu pod vedením Karlheinz Strouxe, 1960—62 vedoucí dílen na Státním divadle ve Stuttgartu. 1962—64 vedoucí výpravy v Braunschweigu. Poté jako nezávislý spolupracovník ve Stuttgartu, Kolíně, Berlíně, Wiesbadenu, Bazileji, Bernu a v Opeře Forum v Holandsku.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen r. 1930 v Binai (ČSSR). Vzdělání se mu dostalo v Lipsku (Mistrovská škola pro užité umění) a v Berlíně (Vysoká škola pro výtvarná umění, třída prof. Willy Smidta). První angažmá 1957/58 na Würtemberském státním divadle ve Stuttgartu jako asistent Gerd Richtera. 1958/59 prvním výtvarníkem na Městském divadle v Pforzheimu, 1959—62 prvním výtvarníkem a šéfem výpravy Městských divadel v Ulmu, od roku 1968 hlavní šéf výpravy a vedoucí scénografie na divadle svobodného hanzovního města Brémy. W. Minks je jako spolupracovník Peter Zadeka a Kurt Hübnera řazen mezi nejvýraznější scénografy současné moderny. Známý kritik Siegried Melchinger o něm soudí: „ . . . nezaměnitelný rukopis . . . tento 37 lety překvapuje, šokuje a a vyvolává nadšení všude, kde postaví svoji scénu . . . Bude-li takto pokračovat, bude epocha Caspar Nehera a Teo Otta vystřídána epochou, která vychází z Minkse ... Je radikálně nepedagogický, slovo angažmá je u něho přesazeno do jiného jazyka . . ." (Stiddt. Ztg.) Jeho nejdůležitější práce vznikly ve spolupráci s Kurt Hübnerem, Peter Zadekem, Peter Palitzschem a Peter Steinem. Výpravy jako „Loupežníci", „Don Carlos", „Puntilla", Shakespearovský cyklus, „Platea" (od Rameaua) „Šprýmař" — The Quare Fellow (od B. Behana) a především Steinův „Tasso" se staly mezníky divadelních dějin současnosti. O své práci se Minks vyjádřil: „Neznám žádnou morálku mravnosti, pouze morálku umění, která je pro mě současně mravností, jež mě nutí, abych jednal naprosto počestně."
Obrázky z kataloguObrázky z katalogu
Vystavené práce
Další údaje: Narozen r. 1940 v Linci, kde absolvoval Školu užitých umění, pak studoval u Caspara Nehera na Akademii výtvarných uměni ve Vídni. První angažmá nastoupil jako scénograf a kostymér v Salcburku, pak v Hildesheimu a Linci. V letech 1968-72 byl šéfem výpravy ve Freiburgu/Breisgau, od r.1972 je šéfem výpravy v Klagenfurtu. Pohostinsky vytvořil výpravy v Cagliari /Siegfried/, pro Teatro San Carlo v Neapoli /Lohengrin/ a pro Divadlo na Videňce v rámci vídeňského festivalu /Ulysses/. V r. 1972 se spoluúčastnil výstavy Práce pro divadlo 1962-72 ve Freiburgu/Breisgau.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen roku 1940 v Komárně/ČSSR/. První vzdělání u Teo Otta v Düsseldorfu, jehož asistentem byl v letech 1960—62. 1962—63 šéfem výpravy Komorního divadla v Düsseldorfu. 1963—66 šéfem výpravy na Divadle v Uhnu, zde důležitá spolupráce v týmu s Ulrich Brechtem a Klaus Bremerem, s nimiž odešel v letech 1966—71 na Státní divadlo v Kasselu. Zde po tři léta asistence pro scénický obraz ve třídě Teo Otta. Snaží se použít pro své scénické návrhy nejnovější tendence ve výtvarných uměních. Svoji výpravu pro kasselskou verzi „Pentesiley" v inscenaci Kai Braaka z roku 1970 označuje za „Soft-Art". Jako host závazky na divadlech v Basileji, Berlíně, Amsterodamu, Antverpách, Bruggách, Brémách, Hamburku, Hannoveru, Heidelbergu, Kolíně, Mannheimu, Mnichově, Norimbergu, Stuttgartu a ve Vídni. Nejrůznější publikace o současné scénografii.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozen 1910 v Dráždanech. Studoval 1929—32 na Friedrich-Wilhelm Universitě filozofii, dějiny umění, germanistiku a divadelní vědu, přitom byl činný jako asistent Rochus Glieseho od 1930/31. Heinz Hilpert ho povolal na Volksbühne roku 1935. S ním odešel později na Deutsches Theater, kde zůstal až do roku 1940. Gustav Gründgens ho poté přivedl do Pruského státního divadla. Zde vznikla plodná spolupráce s Jürgen Fehlingem. Od roku 1945 režizérem a scénografem opery i činohry na téměř všech velkých divadlech v Berlíně, Hamburku, Mnichově, Vídni, na scénách v Düsseldorfu, Zurichu a při Slavnostních hrách v Recklinghausenu v „Romeo a Julie na vsi" od G. Kellera. Od roku 1952 profesorem pro scénické a kostýmní návrhy na Vysoké škole výtvarných umění v Berlíně, kde vychoval celou generaci mladých talentů. Od roku 1958 členem Akademie, roku 1952 obržel za životní dílo cenu Svazu německých kritiků, roku 1961 Berlínskou cenu za umění. Jako autor několika statí přispěl význame i k teorii jevištní scénografie.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen roku 1916 v Ulmu. Jako žáku Adolf Hälzela a Hans Hildebrandta ve Stuttgartu dostalu se mu rozhodujících podnětů v setkání s Oskar Schlemmerem. 1935—37 žákem Karl Caspara na Akademii výtvarných umění v Mnichově, jehož třída byla rozpuštěna nacisty v souvislosti s výstavou „Entartete Kunst" roku 1937. Během války antifašistická činnost. 1945—49 angažmá ve Würtembergském státním divadle, 1950—54 stálý host na Městských divadlech v Dortmundu, Městské opeře v Berlíně, Státního divadla ve Stuttgartu a v Kasselu. Od roku 1954 první výtvarník a scénograf na Městských divadlech v Augsburku. Vedle toho 1961—67 vedoucí výpravy ve Freie Volksbühne Berlin. H. U. Schmückle je po řadu let hostem na mezinárodních scénách jako: Deutsche Oper v Berlíně, San Carlo v Neapoli, Theatre Royal v Bruselu, Maggio Musicale ve Florencii, Státní opera Unter den Linden ve Východním Berlíně, Skotská opera v Glasgově, Slavnostní hry v Edingburghu, Schauspielhaus v Zurichu. Velkou pozornost vzbudila jeho augsburgská výprava pro „Figarovu svatbu" se zvětšeninami výřezu z erotických výjevů od Francois Boucher (1703—1770). Úzká spolupráce se vytvořila s F. E. Brücelmeyerem, Carl a Peter Ebertem, Piscatorem, Hermann Scherchenem, Dr Karl Bauerem, Fritz Kortnerem, Felsensteinem, Harald Beneschem a j.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozen r. 1905 v Plzni. Po maturitě na gymnáziu studoval krátce malířství a absolvoval studium architektury. Na divadle debutoval v inscenaci Shawovy hry Caesar a Kleopatra v Německém divadle v Praze, kde pak působil jako jevištní výtvarník a realizoval mimo jiné výpravu pro Zkrocení zlé ženy s Carolou Neherovou. Spolupracoval s Volksbühne v Berlíně, v letech 1946-53 s Městskými divadly ve Frankfurtu, 1956-63 v Norimberku a současně jako host v Heidelberku a ve Státním divadle ve Wiesbadenu. Od r.1969 je stálým hostem Městského divadla v Kolíně n.R. Pracuje pro řadu divadel v zahraničí. Mezi jeho významné práce patří scénické návrhy k Schillerovým Loupežníkům pro divadlo v Oslo, k Ibsenově hře Opory společnosti v Bernu, k Smetanově Prodané nevěstě v San Francisku a k Schillerově Panně orleánské v Bukurešti. V posledních letech pracuje pro televizi. Zúčastnil se Pražského quadriennale 1971.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozen r.1909 v Hvězdnu, v Polsku. V letech 1929-31 byl asistentem výpravy v divadle II. Reinhardta v Berlíně. V období 1931-39 pracoval jako nezávislý malíř, v letech 1938-43 byl jevištním výtvarníkem u G. Gründgense v Berlíně, 1945-49 v Komorním divadle v Brémách a od r. 1949 šéfem výpravy v Hannoveru. Hostoval v Západním Berlíně, Brémách, Frankfurtu n.M., Kolíně n.R., Mnichově, Berlíně a v Sao Paulu. Vystavoval na Pražském quadriennale 1971 a v USA. Od r.1971 je docentem na Odborné vysoké škole kostýmní tvorby v Hannoveru.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozen roku 1910 v Hannoveru. Žák Hermanna Gowy. Studium divadelní vědy, dějin umění a dějin. První angažmá na Městském divadle v Geře, později na Státním divadle v Braunschweigu, šéf výpravy Státní opery v Hamburku, poté jevištním výtvarníkem na Divadle v Bochumu. Jako stálý host na Státní opeře v Mnichově a ve Stuttgartu. Byl povolán k výpravám na MET v New Yorku, na Teatro Colon Buenos Aires, na Velkou operu v Lipsku a na operu v Amsterodamu.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen 1924 v Mannheimu. Po krátkém vzdělání na Bavorské umělecké akademii /Třída prof. Emil Pretoria/povolán roku 1946 na Městská divadla ve Frankfurtu/Mohan, kde navrhl výpravu pro známou německou premiéru Sartrovy hry „Mašinérie" /L'Engrenage/v režii Erwin Piscatora. Ve Frankfurtu činný až do roku 1956, 1957—61 šéf výpravy v Mainzu, 1963 ve Wuppertalu, 1964 na Německé opeře na Rýně v Düsseldorfu. Hostování v Hamburku, Berlíně, Mnichově, Vídni, Amsterodamu, Buenos Aires/„Arabella"/, Schwetzingen/„Tasso" pod Ludwig Bergerem/. Za velmi důležitý považuje výtvarník svůj návrh pro premiéru „Krále Ubu" v Düsseldorfu.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozena r. 1925 ve Vídni. Po maturitě studovala v letech 1944-48 na Akademii výtvarných umění ve Vídni u prof. Emila Pirchana. V období 1948-50 pracovala v ateliéru Fernanda Légera v Paříži,poté byla tři roky asistentkou Wolfganga Znamenaceka v Komorním divadle v Mnichově, kde pracovala další rok jako jevištní a kostýmní výtvarnice. Od r. 1954 spolupracuje především s mnichovskými divadly a se scénami v Salcburku, ve Vídni, Frankfurtu n.M., Hannoveru, Kolíně n.R. aj. Navrhla kostýmy pro světoznámé filmy Hospoda ve Spessartu, My, zázračné děti, Dům v Montevideu a Přiznání hochštaplera Felixe Krulla. Zúčastnila se Pražského quadriennale 1971.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen 1913 v Munchen-Gladbachu. Po třech letech učňovství divadelního malířství od r. 1930 až 1934 asistentem jevištní výpravy v Düsseldorfu, poté tamtéž a ve Frankfurtu nezávislé angažmá. 1939—49 vojenská služba zajetí. Po návratu vedoucí výpravy v Lübecku, od r. 1952 ve stejném postavení na Národním divadle v Mannheimu. Současně hostem na různých mezinárodních scénách, na př.: Ankara, Buenos Aires, Essen, Florencie, Janov, Kolín, Londýn, Benátky a Vídeň.
Obrázky z kataloguVystavené práce
Další údaje: Narozen 1936 v Neukirch/Lausitz. Po tříletém studiu Mistrovské školy pro umělecké řemeslo (třída ručního tkaní) studoval 1955—60 u Wolff Hoffmanna a Willi Schmidta na Vysoké škole výtvarných umění v Berlíně. První angažmá obdržel v Ulmu 1960/61,1961—67 byl členem týmu Hübner, Zadek, Minks jako jevištní výtvarník Svobodného města Brémy. 1968—70 na Státním divadle v Braunschweigu, od roku 1970 členem kolektivu divadla Schaubühne am Halleschen Ufer v Berlíně. Hostování na Mnichovských Kammerspiele, v Hamburgu (Schauspielhaus) a na Freie Volksbühne v Berlíně. V poslední době se proslavil výpravami pro inscenace Peter Steina (Ibsenův „Peer Gynt").
Vystavené práce
Další údaje: Narozen 1921 v Mainzu jako syn výtvarníka Hanse Weyla. Divadelní malíř na Státním divadle v Kasselu. Studium jevištní výpravy u prof. Mahnkeho v Dráždanech. 1943 první angažmá na Divadle am Schiffbauerdamm v Berlíně, tamtéž od r. 1950 šéf výpravy. 1953 první spolupráce s televizí, 1954 šéf výpravy ve Volksbühne v Berlíně. 1951—58 vyučuje na Humboldtově universitě v Berlíně (NDR). Od r. 1961 nezávislý spolupracovník četných scén. Roku 1959 obržel Státní cenu NDR.
Vystavené práce
pq@pq.cz | tel.: +420 224 809 102 | Používáme redakční systém Vizus CMS