PQ 2015
Novinky
SHAREDSPACE 2013 - 2016
Výzkumný a umělecký projekt nabízí sympozia, workshopy i výstavy v jedenácti zemích světa.
STUDENTSKÉ PROJEKTY
Mezinárodní soutěžní výstava uměleckých škol z celého světa a vzdělávací projekt SpaceLab.
PŘEDMĚTY
Rekvizity a jejich příběhy, to je hlavní téma výstavy Předměty otevřené individuálním umělcům.


2007 » Velká Británie » Národní sekce
Kurátor: | Kate Burnett, Kate Burnett |
Designer / Architekt výstavy: | Mike Elliott |
Další spolupracovníci: | Stephen Pyle, Ralph Koltai |
Instituce: | Society of British Theatre Designers, Nottingham Trent University |
Spolupracovníci: Britský jevištní design 2003 - 2007
Je to jen náhoda, že našemu tématu, ve které tak hluboce věříme, vyšla vstříc neobyčejná organizace PQ a Scénofestu. Tak jako vpředchozích ročnících, je i tady prvotním záměrem tématu Spolupracovníci cesta pestrou paletou děl, s titulky a otázkami, které podněcují k dialogu s vystavenými díly. Druhým cílem tohoto tématu je poskytnout scénografům dostatek prostoru pro reflexi aprezentaci klíčových momentů své práce. Vpředešlých ročnících byl naším tématem PROSTOR – spolu spartnerem ČASEM, následovaný PROCESEM přerodu 2D na 3D. Nyní obracíme svoji pozornost k těm, S KÝM a PRO KOHO divadlo děláme: k našim SPOLUPRACOVNÍKŮM. Téma má společný cíl objevování a radost z práce na inscenaci, což vždy vyžaduje spolupráci s různě zdatnými umělci, techniky, herci, diváky aprostorami. Zúčastnění výtvarníci a umělci byli vyzváni, aby napsali stručné komentáře, které doprovodí jejich díla. Zapojení klíčových spolupracovníků do těchto prezentací je nejen vítáno, ale v některých případech aktivně iniciováno. Jsme vděčni za mimořádnou příležitost spolupracovat s Ralphem Koltaiem a jeho kolegou, tvůrcem scénických skulptur, Stephenen Pylem. Vytvořili prostředí, které z každého, kdo jím projde, udělá performera. Spolupracovníci také chtějí vytvořit příležitost pro mladé výtvarníky, aby se mohli zapojit do práce Společnosti britských scénografů a její činnosti - oslavě umění, řemesla a divadelního designu!
Vystavující umělci / ateliéry
[zobrazit vše | skrýt vše]- Sophie Jump
- Sophie Jump: Boxed (), 0
- Becs Andrews
-
Patrick Marber: (Orestés 2.0),
Guildhall Theatre, Guildhall School of Music and Drama
(Divadlo Guidhall, Škola hudby a divadla Guidhall),
2003, Režisér: Daniel Kramer, , David Howe - světelný design, Ann Yee - choreografie, Nobby Clarke - fotograf ;
Komentář: Poničená domovská krajina propadající se do oleje vítá veterány, kteří se vracejí z nespravedlivé války v zahraničí. Helenin olejem pocákaný vlak obsahuje chamtivost kapitalistické kultury. - Anne Curry
- Fred Ebb, John Kander: (Kabaret), Birmingham Theatre School (Divadelní škola Birmingham), 2003, Režisér: John Paul Cherington, , Mandi Ashwood - choreografie, Pete Hammond - hudba, zvukový design
- Atlanta Duffy
-
Wole Soyinka: (Lev a klenot),
(Collective Artistes, Young Vic and Bite:05),
2005, Režisér: Chuck Mike, , Juwon Ogungbe, , Catriona Silver - světelný design, Koffi Koko - choreografie, Nicola Fitchett - kostýmní konzultantka ;
Komentář: Na začátku zkoušení jsme se dohodli, že chceme, aby se diváci cítili ponořeni do atmosféry, povahy a horka nigerijské vesnice.
- Ralph Koltai
-
Howard Brenton: (Římané v Británii),
Scheffield Crucible
2006
- Marie-Jeanne Lecca
-
Wolfgang Amadeus Mozart: (Kouzelná flétna),
Vienna Volksoper
(Vídeňská lidová opera),
2005, Režisér: Helmuth Lohner, , Leopold Hager, , Johan Engels - scéna, Friedrich Rom - světelný design
- Alex Lowde (Alexander Lowde)
-
Jonathan Dove, David Lan: (Tobiáš a anděl),
Young Vic Theatre and English Touring Opera Company
(Divadlo Young Vic a Anglická zájezdová opera),
2004, Režisér: John Fulljames, , Ben Wright - choreografie ;
Komentář: Se stálým obsazením hlavních rolí a sborů z obyvatel místních komunit tato inscenace objela řadu kostelů a katedrál; hrává ve střední chrámové lodi.
- Neil Murray
-
Allan J Barker: (Pocta Katalánii),
Northern Stage with West Yorshire Playhouse
(Northern Stage a West Yorshire Playhouse),
2004, Režisér: Josep Galindo, , Malcolm Rippeth - světelný design, Mic Pool - zvukový design, Pablo Ley - dramaturg ;
Komentář: Zatímco okolní ulice jsou posety rozkládajícími se zavražděnými lidmi a koňmi, jakési zdání středostavovského života bizardně pokračuje za zavřenými dveřmi.
- Conor Murphy
-
Richard Strauss (1905), Anton Mariotte (1908): (Salome),
Opera National de Montpelier Le Corum, Opera Berlioz
(Národní opera v Montpelier Le Corum, Opera Berlioz),
2005, Režisér: Carlos Wagner, , Peter Van Praat - světelný design, Ana Garcia - choreografie, Marc Ginot - fotograf ;
Komentář: Dvě verze Salome hrané střídavě na stejné scéně; kostýmy a světelný design ale byly v případě Strause bohaté a jasně zbarvené, zatímco pro Marriotteho jednotvárné.
- Juliet shillingford
-
Moliere: (Škola pro ženy),
Nuffielo Theatre Company
(Divadelní společnost Nuffielo),
0, Režisér: Patrick Sandford, ,
- Francis O'Connor
-
John Clifford: (Anna Karenina),
Royal Lyceum Theatre Company
(Divadelní společnost Royal Lyceum),
2005, Režisér: Muriel Romanes, , Chris Davey - světelný design, Max Richte - hudba ;
Komentář: Vytvořil jsem krajinu, ve které se může rozvinout celá hra. Někdy byl svět uvězněn v dřevěné krabici s velkým množstvím dveří, ale pak se mohl otevřít do lesa kolem.
- Mark Bailey
-
Dale Wasserman: (Přelet přes kukaččí hnízdo),
Clwyd Theatr Cymru
(Divadlo Clwd),
2004, Režisér: Terry Hands, , Terry Hands - světelný design, Kevin Heyes - zvukový design ;
Komentář: Technická a umělecká spolupráce byla potřeba, aby mohl být vytvořen vizuální převrat, který by se vyrovnal intenzitě závěrečných momentů hry.
- Paul Brown
- : (La Traviata), Arena di Verona (Veronská aréna), 2004, Režisér: Graham Vick, , Adrian Linford - asistent výtvarníka, Peter Kaczorowski - světelný design, Philip Larter - fotograf
- Bunny Christie
-
Patrick Marber: (Po slečně Julii),
Donmar Warehouse
(Donmar Warehouse),
2003, Režisér: Michael Grandage, , Neil Austin - světelný design, Ivan Kyncl - fotograf ;
Komentář: Michael Grandage vytvořil scénu před začátkem představení, ve které je na jevišti uvařeno jídlo z jater a cibule, nádobí umyto a kuchyň uklizena. Hra se odehrává v červenci 1945.
- Es Devlin
-
Jean Cocteau, Philip Glass: (Orfeus),
ROH2, Linbury Studio
(ROH2, Linbury Studio),
2005, Režisér: Francisco Negrin, , Bruno Poet - světelný design, Carl Root - produkce ;
Komentář: Centrální orchestřiště v Linburyho studiu sestupuje dva metry pod zem. To inspirovalo návrh dalšího výtahu, aby jím pokračovala Orfeova cesta podsvětím.
- Emma Ryott
-
Robert Schumann, Alfred Schnittke, Martin Donner: (Sandman – Duch z pohádky),
Stuttgarter Ballet
(Stuttgarter Ballet),
2006, Režisér: Christian Spuck, , Dirk Becker - scéna, Rienhard Traub - světelný design, Jens Schroth - dramaturg ;
Komentář: Temná pohádka vycházející z povídky ETA Hoffmanna. Hlavní postava, Nathanael, bojuje o svůj rozum poté, co se mu vrací traumata z dětství. -
Demitri Shostakovitch, Alban Berg, Arnold Schönberg: (Lulu),
Stuttgarter Ballet
(Stuttgarter Ballet),
2003, Režisér: Christian Spuck, , Dirk Becker - scéna, Fabian Spuck - film ;
Komentář: Záměrem jednoduchosti kostýmu pro Lulu bylo zdůraznění její počáteční čistoty a nezobrazit ji jako ženu-upíra. Tato stránka měla být plně demonstrována choreografií. -
John Adams: (...la peau blanche...),
Stuttgarter Ballet
(Stuttgarter Ballet),
2005, Režisér: Christian Spuck, , Jens Schroth - dramaturg, Stephan Seyrick-Hofmeister - světelný design ;
Komentář: Temná paleta kostýmů naznačuje svět intrik a stínů.
- Jamie Vartan
-
Georges Bizet: (Carmen),
Teatro Lirico di Cagliari
(Teatro Lirico di Cagliari),
2005, Režisér: Stephen Medcalf, , Simon Corder - světelný design, Maxine Braham - choreografie
- David Howe
- Charles Mee: (Orestés 2:0), Guildhall School of Music and Drama (Škola hudby a divadla Guidhall), 2005, Režisér: Daniel Kramer, , Becs Andrews - scéna a kostýmy, Ann Yee - choreografie, Nobby Clark - fotograf
- Richard Downing
- Andrea Králová
Obor: režisér, scénograf, kostýmní výtvarník, scénograf
Vzdělání: Central St Martins College of Art & Design, Londýn
Spolupráce s divadly: Seven Sistes Group
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Collaborators, Victoria & Albert Museum, Londýn
Další údaje: Narozena 1969 v Bristolu. Scénografka. Vystudovala Central Saint Martins College of Art and Design. Nyní spolupracuje se skupinou Seven Sisters Group. Vystavovala na PQ 1991 v sekci škol.
Vystavené práce
Obor: pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník
Vystavené práce
Evesham
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník
Další údaje: Narozena 1954 v Eveshamu. Kostýmní výtvarnice ve svobodném povolání. Vystudovala University of Central England & Slade School of Fine Arts, kde nyní vyučuje.
Vystavené práce
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník
Vystavené práce
* 1924, Hungary
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník
Další údaje: Vystudoval Central School of Art and Design v Londýné, pracuje jako nezávislý jevištní výtvarník. Navrhl více než 200 operních, činoherních, tanečních a muzikálových představeni po celém svété. Mezi tato představení patří i jeho návrhy pro Royal Shakespeare Company, na kterých se výtvarné spolupodílel. Působil v londýnském West Endu a na Broadwayi. Operní a taneční představení navrhoval pro Royal Opera, Royal Ballet, English National Opera, Orange, v Petrohradě a Benátkách. V letech 1965-72 byl vedoucím katedry divadelního designu na Central School of Art and Design a učil na Central Saint Matins College of Art and Design, obojí v Londýné.
Na PQ 1975 získal kolektivní zlatou medaili za scénografii, na PQ 1979 vystavoval v expozici, která získala hlavní cenu — Zlatou trigu. Při PQ 1999 byla v Praze retrospektivní výstava jeho díla.
PQ 1975 - Zlatá medaile Velké Británii
PQ 1979 - Zlatá Triga Velké Británii
PQ 1987 - Stříbrná medaile za scénograf
1991 - Zlatá triga Velké Británii
1967, 1981 Cena divadelní kritiky
1984 - Zvolen do Královské společnosti uměni
1993 - Vynikající služba divadlu
Společnost divadla West End: výtvarník roku 1978 and 1984
Vystavené práce
* 1960, Bucharest
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník
Další údaje: Narozena 1960 v Bukurešti v Rumunsku. Kostýmní výtvarnice. Vystudovala Akademii výtvarných umění v Bukurešti, nyní spolupracuje s divadly v Begrenzi a v Londýně. Od roku 1984 žije a pracueo v Londýně jako nezávlslá jevištní a kostýmní výtvarnice. Získala cenu Martinů (2000) za Jullittu (Opera North) a za Řecké pašije (Bregenzer Festsplele and Royal Opera, Covent Garden).
Vystavovala na PQ99.
Vystavené práce
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník
Vzdělání: Scénografický kurz při Divadle Motley; stipendium v divadle Newcastle Playhouse
Vystavené práce
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník
Vystavené práce
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník, scénograf
Vzdělání: Divadelní design, Wimbledon College of Art, Londýn; Magistr scénografie, Utrecht, Nizozemí
Vystavené práce
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník
Vystavené práce
* 26.10.1964, Teeside
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník
Vzdělání: Studoval divadelní design na Wimbledon School of Art pod vedením Richarda Negri
Spolupráce s divadly: v Irsku: Divadlo Druid (Galway), Divadla Gate a Abbey (Dublin); v Británii: RVT, RSC a Young Vic; ve Skotsku: Royal Lyce
Pravidelná spolupráce s režiséry: Garry Hynes (Druid), Martin Duncan, Conall Morrison, David Lan and the Young Vic
Další údaje: Spolupracuje s oddělením výuky Royal Ballet.
Vystavené práce
Bristol
Spolupráce s divadly: Přidružený umělec v Divadle Clwyd, Wales
Další údaje: *1961
Mark navrhuje pro Národní divadlo, Anglický národní balet, Operu North a Divadlo Gate v Dublinu i pro mnoho britských regionálních divadel.
Vystavené práce
* 1960, South Wales
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník
Vzdělání: St. Andrews Univerzita, Skotsko, Kurs divadelního designu Motley
Pravidelná spolupráce s režiséry: Graham Vick
Ocenění: PQ99 - Čestný dilplom
Další údaje: Jevištní a kostýmní výtvarník. Studoval u Margaret Harris. Nyní spolupracuje s divadly v Glyndebourne, Sydney a Royal Opera v Londýně. Navrhl scénu nebo kostýmy pro společnost Almeida, Giselle (La Scala, Milán), Muž z La Manchy (Broadway) a filmy, včetně, Andělé a hmyz a Nahoře ve vile.
Vystavené práce
* 1962, Fife, Scotland
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník
Vzdělání: Centrální škola umění, nyní CSMCAD
Ocenění: 2003 Olivier Award for Set Design
Další údaje: Vystudovala Central School of Art v Londýně. Pracuje jako nezávislá jevištní a kostýmni výtvarnice v Národním divadle a v londýnském West Endu.
Pro společnost Renaissance Films navrhla Labutí píseň v hlavní roli se Sirem Johnem Geilgudem (nominováno na Oscara za nejlepší krátký film) a v roce 2007 Tanec smrti pro divadlo Dramaten ve Stockholmu.
Vystavené práce
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník, mediální umělec, scénograf, Filmový a televizní design
Vzdělání: Královský hudební akademie, Londýn; Anglická literatura, Bristol University; Scénický design, Motley Theatre Design Course, London.
Ocenění: Ocenění TPi Scénograf roku (2010); Olivier Award za nejlepší návrh kostýmů (2006); Cena TMA za nejlepší scénografii (1998); Linbury Prize za scénografii (1996).
Další údaje: Narozena 1971. Scénografka ve svobodném povolání.Vystudovala Bristol University a Motley Theatre Design Course. Nyní spolupracuje s Rambert Dance Company. V roce 1995 získala Linbury Prize za scénický návrh.
Filmová práce zahrnuje Sny slečny X a Pinterovo Nádraží Victoria. Živá hudba: Wire a Jake a Dinos Chapman v Barbicanu; světové turné skupiny Pet Shop Boys
Vystavené práce
* 1958, Leeds
Obor: kostýmní výtvarník
Vzdělání: Nottingham Trent Polytechnic
Spolupráce s divadly: Royal Court/Duke of Yorks, Stuttgart Ballet, Neville Holt, Grange Park Opera, Semperoper Drážďany, Královský vlámský bal
Další údaje: Vystudovala Trent Polytechnic v Nottinghamu - divadelní výtvarnictví, pracuje jako nezávislá kostýmní výtvarnice.
Vystavené práce
Stansted
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník, scénograf
Vzdělání: Central Saint Martin's College of Art and Design
Spolupráce s divadly: Nottingham Playhouse
Pravidelná spolupráce s režiséry: David Glass, Stephen Medcalf
Další údaje: Narozen 1964 ve Stanstedu. Scénograf. Vystudoval Central School of Art & Design a vyučuje scénografii na Central School of Speech & Drama a Rose Bruford College. Nyní spolupracuje s Abbey Theatre in Dublin a hodlá trvale žít v Asii a dokončit zde Trilogii o ztraceném dítěti. V roce 1988 obdržel cenu Arts Council Training Bursary.
Návrhy pro operu zahrnují Pikovou dámu (La Scala, Milan) a Vesnice Romeo a Julie (nominace časopisu L’Opera za nejlepší scénu a kostýmy – 2002).
Vystavené práce
Další údaje: Scénografie v zahraničí: Woyzeck v New Yorku; Kabaret pro Anglicky mluvící divadlo (Frankfurt); Hvězdy muzikálů (Malajsie). Druhý výtvarník světel na Pánovi prstenů (Toronto & Londýn)
Vystavené práce
* 17.12.1970, Plzeň
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník, malíř, módní návrhář, loutkář, scénograf
Vzdělání: DAMU, Praha, doktorát v oboru scénografie alternativního a loutkového divadla; dějiny umění, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha
Spolupráce s divadly: Ústí nad Labem: Činoherní studio; Praha: Národní divadlo, Na Zábradlí, Komedie, Minor; Plzeň: Divadlo J. K. Tyla; Cheb: Západočeské divadlo; Brno: Národní divadlo; Ostrava: Národní divadlo
Pedagogická činnost: DAMU, katedra scénografie alternativního a loutkového divadla
Pravidelná spolupráce s režiséry: Jiří Pokorný, Zdeněk Bartoš, Viktorie Čermáková, David Drábek, David Czesany
Další údaje: Absolvovala dějiny uméni FF UK a KALD DAMU (1998). Od roku 1996 průběžně spolupracuje s Národním diva-dlem. Divadlem J. K. Tyla v Plzni. NDMS Ostrava, Činoher-ním Studiem Ústi n/L, brněnským Hadivadlem, Dejvickým divadlem, Činoherním klubem. Věnuje se i volné tvorbě (malba, grafika, řezba. keramika) a filmu. Externě vyučuje na DAMU - seminář scénografie. Uspořádala deset samostatných výstav.
pq@pq.cz | tel.: +420 224 809 102 | Používáme redakční systém Vizus CMS