PQ 2015

Novinky

Pražské Quadriennale scénogravie a divadelního prostoru Zpět na hlavní stranu Služby PQ 2015
PQ E-Scenography PQ Logo

Zpět

1983 » Itálie » Scénická a kostýmní tvorba národní expozice

Kurátor:Giorgio Capezzani

Itálie

Dnešní divadlo, vzhledem k typu textů, které inscenuje, vzhledem k režijním metodám a způsobu herecké interpretace, ukládá scénografii nové, obtížně definovatelné úkoly. V důsledku toho vlastní scénografický princip není vždy přesně svázán s tím, co se děje na jevišti. Je tedy nutné přezkoumat i z tohoto hlediska nesnadno reprodukovatelný vztah hlediště a jeviště. Je třeba hledat a znovu nalézat vztah mezi divákem a hercem. Herec již není svobodným člověkem, je součástí celé inscenace. Dnešní divák je velice pozorný, přesný, jeho apercepce vnímání je velmi široká. Scénografie je obvykle tradiční a spoléhá na jevištní mechanismy, dává přednost přístupu, který co nejpregnantněji vykládá dílo, nabízí pro tento výklad nejvýmluvnější a nejlapidárnější divadelní podobu. Scénografická invence se pokouší být maximálně funkční, definuje co nejpřesněji konfrontaci vnějšího světa a vnitřního světa díla, zvýrazňuje svou výmluvnost kostýmy, které pomáhají odhalovat podstatu postav, i když někdy rezignuje na obraz reality a někdy ji dokonce znásilňuje. Tým ALTRO (JINÝ) se zrodil v Římě v roce 1972 s cílem rozvíjet tvůrčí práci na základě dvou vzájemně se doplňujících předpokladů: činnosti skupiny a intermédií. Skupinová práce znamená přirozeně především společný výběr témat, rytmu, aktivity, postupů a ideologické diskuse (na společném marxistickém základě). Především to však znamená nahradit všude tam, kde je to možné, činnost jednotlivce účastí skupiny, a to i pokud jde o dílčí specifické prostředky, jako jsou prostor, vidění, jazyk atd.. . . Technika skupinové tvůrčí práce je vypracovávána pro každý výrazový prostředek zvlášť, zatímco osobní specializace se čím dál tím více redukuje na pomocné prvky. Intermediální práce neznamená prosté vrstvení jednotlivých výkonů (byť i skupin). Obvykle se stává, když se vyjadřovací prostředky kombinují, že se vzájemně vylučují nebo usilují o převahu; neztrácejí však svou individualitu. Naproti tomu v intermediální práci se musí individualita ztratit a jednotlivé vyjadřovací prostředky musejí být zničeny jako izolované jevy, aby byla rozbita iluze jejich autonomie, aby se více přiblížily skutečnému duševnímu pochodu. Po pravdě řečeno, mysl pracuje „intermediálně" od narození a izolace jednotlivých vyjadřovacích prostředků je vytvořena uměle.


Vystavující umělci / ateliéry

[zobrazit vše | skrýt vše]
  • Roberto FRANCIA
  • Paolo BREGNI
  • Alberto Burri
  • Maurizio Balò
  • Chiara Defantová
  • Otello Sarzi Madidini
cz / en