PQ 2015
Novinky
SHAREDSPACE 2013 - 2016
Výzkumný a umělecký projekt nabízí sympozia, workshopy i výstavy v jedenácti zemích světa.
STUDENTSKÉ PROJEKTY
Mezinárodní soutěžní výstava uměleckých škol z celého světa a vzdělávací projekt SpaceLab.
PŘEDMĚTY
Rekvizity a jejich příběhy, to je hlavní téma výstavy Předměty otevřené individuálním umělcům.


2015 » Kanada » Sekce zemí a regionů
Kurátor: | Patrick Du Wors |
Designer / Architekt výstavy: | Patrick Du Wors |
Instituce: | Associated Designers of Canada |
Kanada PQ'15 – Sdílený [soukromý] prostor
Koncept výstavy Kanada PQ'15 je navýsost lidský zážitek: kadibudka. V barokním tanečním sále Clam-Gallasova paláce bude postaveno deset latrín. Každé suché WC, ve kterém bude k vidění vždy jedna inscenace, se stane soukromým divadlem pro individuálního diváka. Juxtapozice hrubých latrín a naleštěného sálu má probudit zvědavost a humorně upozornit na politické postavení divadelních výtvarníků a jejich dílo v Kanadě.
Architektura kadibudek rovněž odráží kanadskou identitu. S myšlenkou „posádkové mentality“ jako první přišel významný badatel Northrop Fry a literátka Margaret Atwoodová ji pak zpracovala jako hluboký a nepolevující strach z prázdnoty kanadské krajiny. V kanadské psychice se stavějí zdi – fyzické i psychologické –, které jedince izolují a chrání. Kadibudka představuje jedinečnou formu příbytku a v jistém smyslu funguje jako pevnost pro jednu osobu. Současně je tedy zdrojem přístřeší i izolace. Naopak divadlo jakožto sdílený prostor – „poslední lidské místo setkání“ – je nejčastěji oslavováno proto, že lidi spojuje. Tím, že kontext scénografie převádí z tradičního veřejného prostředí do nanejvýš soukromých mezí kadibudky, se tato instalace snaží zkoumat scénografii v kontextu posledního soukromého místa, kde se lidé setkávají.
Vybrané projekty
V porotě, která vybrala práce pro prezentaci na PQ'15, zasedli přední kanadští designéři: Astrid Janson, Teresa Przybylski a Allan Stichbury. Porota se při výběru zaměřovala z velké části na inovace: pohled kupředu do budoucnosti kanadského divadla a designu, který by skutečně odrážel vizi Pražského Quadriennale, jíž je oslava „designéra uprostřed scény“. Porota vybrala devět projektů zastupujících celou škálu scénografických děl z různých disciplín: scénografie, kostýmního výtvarnictví, světelného, zvukového a projekčního designu. Vybraná díla dávají vyniknout neuvěřitelnému rozsahu stylů a postupů. Porota se také rozhodla oslavit dokonalost a divadelnost v široké škále měřítek, od scén na velkých festivalech po okrajové produkce, a zařadila do výběru umělce, kteří jsou v různých fázích kariéry.
April Viczko – předsedkyně, ADC, Sheila Sky – výkonná ředitelka, ADC, Phillip Silver – bývalý prředseda, ADC, Přípravný výbor: Patrick Du Wors, David Fraser, Snezana Pesic, Karyn McCallum, Troy Hourie, Wade Staples, Nick Blais
Vystavující umělci / ateliéry
[zobrazit vše | skrýt vše]- Michael Gianfrancesco
-
autor předlohy/book by: Joe Masteroff, hudba/music by: John Kander, verše/lyrics by: Fred Eb: (Kabaret (scénografie)),
(Shaw Festival, Festival Theatre),
2014, Režisér: Peter Hinton, hudební režisér/musical director: Paul Sportelli, choreograf/choreographer: Denise Clarke, scénický designér/set designer: Michael Gianfrancesco, výtvarnice kostýmů/costume designer: Judith Bowden,
světelný designér/lighting designer: Bonnie Beecher, zvukový designér/sound designer: John Lott,
obsazení/cast: David Ball, Tess Benger, Kenton Blythe, Benedict Campbell, Jeremy Carver-James, Kristi Frank, Kyle Golemba, Kaylee Harwood, Aaron Hastelow, Deborah Hay, Lorne Kennedy, Corrine Koslo, Billy Lake, Julain Molnar, Gray Powell, Kiera Sangster, Travis Seetoo, Jonathan Tan, Jacqueline Thair, Jay Turvey, Jenny L. Wright ; identifikace exponátu:
model , skica, fotografie ;
Komentář: Záměrem tohoto designu bylo sloučit do jednoho prostředí temný, okouzlující, třpytivý svět kabaretu a skutečné a intimní prostory bytu slečny Schneiderové. Konstruktivistická architektura se svými otevřenými skeletovými tvary a dynamickými úhly nám dovolila postavit konstrukci, v níž je taková divadelnost možná. - Lorenzo Savoini
-
Vern Thiessen: (Lidský úděl (scénografie a světelný design)),
Soulpepper Theatre Company, Baillie Theatre
(Soulpepper Theatre Company, Baillie Theatre),
2014, Režisér: Albert Schultz, scénický a světelný designér/set & lighting designer: Lorenzo Savoini, kostýmní výtvarnice/costume designer: Erika Conner, skladatel a zvukový designér/ composer & sound designer: Mike Ross,
obsazení/cast: Courtney Ch'ng Lancaster, Dan Chameroy, Oliver Dennis, Raquel Duffy, John Jarvis, Thorpe Athelney, Richard Lam, Jeff Lillico, Michelle Monteith, Gregory Prest, Paolo Santalucia, Sarah Wilson ; identifikace exponátu:
model , skica, fotografie, objekt ;
Komentář: Phillip Carrey stoupá výtahem doprostřed reflexivní červené podlahy. Během produkce bude připoután k červené podlaze pod svýma nohama a zároveň bude klesat devět velkých průmyslových svítidel, aby byl obraz tohoto metaforického uvěznění ještě více umocněn. Přesně toto jsme věděli, když jsme začínali zkoušet...
- Snezanna Pesic
-
Jason Carnew: (Jeden (scénografie)),
Ghost River Theatre, Pumphouse Theatre
(Ghost River Theatre, Pumphouse Theatre),
2010, Režisér: Eric Rose, scénografie/production designer: Snezana Pesic, zvukový designér/sound designer: Matthew Waddell,
obsazení/cast: Amber Borotsik, Cole Humeny, Kristi Hansen, Keith Wyatt ; identifikace exponátu:
skica, kostým, maska, fotografie, objekt, video ;
Komentář: Hra JEDEN (ONE) sleduje osudy knihomolky Philistine na její cestě podsvětím, kde hledá svého milence. Sled obrazů a vizuálních prožitků ji vede za hranice světa živých, do podivného a vše stravujícího světa mrtvých. Tato hra je kombinací performance a pohybového díla s předváděním příběhů, jež je silně založena na designu. - T. Erin Gruber
-
Stefan Dzeparoski: (Vymazat (scénografie)),
Canadian Centre for Theatre Creation, Timms Centre Second Playing Space
(Canadian Centre for Theatre Creation, Timms Centre Second Playing Space),
2012, Režisér: Stefan Dzeparoski, hudební režisér/musical director: Paul Sportelli, projekce a scénografie/projected media and production designer: T. Erin Gruber, designér interaktivního videa/interactive video designer: Joel Adria, zvukový designér/sound designer: Matthew Skopyk, obsazení/cast: Nancy MacAlear, Kris Joseph,
Photo or Video Recording Credit: Mel Geary
; identifikace exponátu:
model , skica, video ;
Komentář: Pro ztvárnění Konstantinova stavu – člověka lapeného do digitálních sítí vlastní mysli – jsme vytvořili čistě „digitální“ prostor. Projekt VYMAZAT (DELETE) je zážitkem, do nějž se divák zcela ponoří. Má posunout hranice role, již na jevišti hrají promítací média, a otevřít mysl divadelních tvůrců i diváků vůči síle, kterou může design disponovat při vyprávění příběhu a vykreslení postavy. - Bretta Gerecke
-
Jonathan Christenson: (Nikdy víc – Smyšlený život a tajemná smrt Edgara Allana Poea (produkční design)),
Catalyst Theatre
(Catalyst Theatre),
2009, Režisér: Jonathan Christenson, produkční designér/production designer: Bretta Gerecke, zvukový designér/sound designer: Wade Staples, Lighting Design Associate: Kerem Cetinel, obsazení/cast: Sheldon Elter, Ryan Parker, Garett Ross, Beth Graham, Vanesa Sabourin, Shannon Blanchett ; identifikace exponátu:
skica, fotografie, video ;
Komentář: Nejdříve jsme se podívali na siluety z Poeovy doby, poté na schematické čáry, tvar a formu. Materiály použité na přípravu kostýmů byly levné a snadno dostupné – to jsme v divadle Catalyst dělali nejdříve z nutnosti, pak už záměrně. Vedoucím estetickým prvkem bylo fantazírování a noční můry. Chtěli jsme vyvolat dojem knížky povídek v životní velikosti. - Eo Sharp
-
A. P. Čechov/Anton Chekov, adaptace/adaptation by: Peter Hinton: (Racek (scénografie a kostýmní design)),
The Alvin and Lenore Segal Centre for the Performing Arts, The Segal Centre
(The Alvin and Lenore Segal Centre for the Performing Arts, The Segal Centre),
2014, Režisér: Peter Hinton, scénická a kostýmní výtvarnice/set & costume designer: Eo Sharp, světelný designér/lighting designer: Robert Thomson, zvukový designér/sound designer: Dmitri Marine, obsazení/cast: Krista Colosimo, Patrick Costello, Shannon Currie, Diane D'Aquila, Danielle Desormeaux, Marcel Jeannin, Patrick McManus, Lucy Peacock, Michel Perron, Andrew Shaver ; identifikace exponátu:
skica, fotografie, objekt ;
Komentář: Chtěli jsme Racka zbavit nostalgického a sentimentálního nádechu, s nímž dnes sledujeme Čechovovy hry, a prodchnout text současnou všedností. Tím, že jsme scénu vyplnili světskými vymoženostmi každodenního života, jsme chtěli vést k zamyšlení o banálnosti i o účelu umění. - Sheree Tams
-
kolektivní spolupráce/created by the company, text/text development: Gary Kirkham: (Posledních 15 sekund (kostýmní design, ko-scénografie)),
MT Space
(MT Space),
0 scénický design/set design: Sheree Tams, William Chesney, kostýmní výtvarnice/costume design: Sheree Tams, světelná designérka/lighting design: Jennifer Jiminez, scénografie/projection design: Rob Ring,
hudba/music: Nick Storring, dále účinkují/colaborative performers: Tervor Copp, Pam Patel, Nada humsi, Anne Marie Donovand, Allan K. Sapp ; identifikace exponátu:
skica, kostým, fotografie ;
Komentář: Ontarijské město Kitchener má jeden z nejvyšších podílů přistěhovalců v Kanadě. Někteří členové této komunity přišli o své blízké, když v roce 2005 došlo k tragickému sebevražednému atentátu při svatbě v jordánském Ammánu. Tato událost se stala inspirací projektu na toto téma. - Troy Hourie
-
Troy Hourie: (Útěk do Beiry, Casa da Maravihla (Iinstalační scénografie)),
(ARTErra ),
2014 ;
Komentář: Scénografická přítomnost performancí
Každý den jsem pracoval v prosklené galerii, kde mohla můj tvůrčí proces pozorovat celá vesnice. Scénograf se tak stal performerem a publikem. Toto studium vyvrcholilo pohlcující instalací, jež diváka vzala na cestu ke znovuobjevení své komunity prostřednictvím pohledu scénografa. - Wade Staples
-
Jonathan Christenson: (Nikdy víc – Smyšlený život a tajemná smrt Edgara Allana Poea (zvukový design)),
Catalyst Theatre
(Catalyst Theatre),
2009, Režisér: Jonathan Christenson, scénografka/production designer: Bretta Gerecke, zvukový designér/sound Designer: Wade Staples, spolupráce na světelném designu/lighting design associate: Kerem Cetinel, obsazení/cast: Sheldon Elter, Ryan Parker, Garett Ross, Beth Graham, Vanesa Sabourin, Shannon Blanchett ; identifikace exponátu:
loutka, ostatní ;
Komentář: Zvukový design byl vytvořen tak, aby umocnil aspekt knihy povídek v rámci produkce a aby publikum zcela pohltil. Lyrické spojení hudby, mluveného slova, okolního zvuku a zvukových efektů má vyvolat náladu a ducha okamžiku a vtáhnout posluchače do měnících se rytmů a postav Poeova života. - Erin MacKlem
-
adaptace/adapted by: Jeffrey Hatcher, autor novely/from the novella by: Henry James: (Utažení šroubu (kostýmní design)),
Belfry Theatre
(Belfry Theatre),
2008, Režisér: Gina Wilkinson, scénický a světelný design/set & lighting designer: Patrick Du Wors, kostýmní výtvarnice/costumer designer: Erin MacKlem, zvukový design/sound designer: Brian Linds, obsazení/cast: Sara Topham & Graeme Somerville ; identifikace exponátu:
skica, kostým, fotografie ;
Komentář: Kostýmy byly navrženy v černé barvě na černém pozadí. Díky této metodě bylo možné na jeviště tajně vstupovat a náhle se na něm vynořovat. Ostrost postav a nebezpečí obsažené v příběhu byly zdůrazněny různými konstrukčními detaily, například korzetem Guvernantky nebo detaily na Mužově límci a manžetě. - Brian Linds
-
adaptace/adapted by: Jeffrey Hatcher, autor novely/from the novella by: Henry James: (Utažení šroubu (zvukový design)),
Belfry Theatre
(Belfry Theatre),
2008, Režisér: Gina Wilkinson, scénický a světelný designér/set & lighting designer: Patrick Du Wors, kostýmní výtvarnice/costumer designer: Erin MacKlem, zvukový designér/sound designer: Brian Linds, obsazení/cast: Sara Topham & Graeme Somerville ; identifikace exponátu:
ostatní, audio soubory ;
Komentář: Zvukový design k představení Utažení šroubu reagoval na hrůzy, které jsou ve hře obsaženy, a jeho záměrem bylo zasáhnout publikum pomocí naturalistické periody a abstraktních moderních zvuků. - Joel Adria
-
Stefan Dzeparoski : (Vymazat (interaktivní mediální design)),
Canadian Centre for Theatre Creation, Timms Centre Second Playing Space
(Canadian Centre for Theatre Creation, Timms Centre Second Playing Space),
2012, Režisér: Stefan Dzeparoski, hudební režie/musical firector: Paul Sportelli, mediální projektový a produkční designér/ projected media and production designer: T. Erin Gruber, designér interaktivního videa/interactive video designer: Joel Adria, zvukový designér/sound designer: Matthew Skopyk, obsazení/cast: Nancy MacAlear, Kris Joseph, fotograf a autor videozáznamu/photo or video recording credit: Mel Geary ; identifikace exponátu:
video ;
Komentář: Jako designér interaktivních videí jen zřídka využívám běžné nástroje. Radši je objevuji experimentováním a propojením různých technologií. Projekt Vymazat (Delete) zahrnoval zkoumání způsobů, jak může interaktivní systém zvýšit dopad výkonu performera, posílit dynamiku videoprostředí a lépe tak postihnout dramatický význam.
* 1976
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník, scénograf
Vzdělání: Concordia University
Spolupráce s divadly: Shaw Festival, Stratford Festival, The National Ballet of Canada, Les Grands Ballets Canadiens de Montreal, Canadian Opera Company, Royal Manitoba Theatre Centre, Citadel Theatre, Young People’s Theatre, Canadian Stage, Tarragon Theatre, Theatre Passe Muraille, Queen of Puddings Music Theatre, Opera Philadelphia, Grand Theatre, Ross Petty Productions, Studio 180, Against the Grain Theatre, Royal Conservatory of Music, Acting Up Stage, Obsidian Theatre, Segal Centre, Neptune Theatre, Opera Ontario, Pleiades Theatre, Theatre Aquarius,
Ocenění: Cena Virginie a Myrtle Cooperových za kostýmní návrhářství (Ontarijská umělecká nadace); Cena Briana Jacksona, Cena Tyrona Guthrieho (Stratfordský festival).
Další údaje: Michael pracuje jako designér pro přední kanadské festivalové scény – Stratfordský a Shawův festival – a také jako výtvarník pro taneční divadlo a operu pro National Ballet of Canada, Les Grands Ballets Canadiens, Kanadskou operní společnost (COC) a přední kanadská regionální divadla.
Vystavené práce
* 1974, Thornhill
Obor: pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník, světelný designér
Vzdělání: MFA, Univerzita Britské Kolumbie, Soulpepper Academy
Spolupráce s divadly: Soulpepper Theatre, Stratford Festival, Theatre Calgary, Citadel Theatre, Tarragon Theatre, Buddies in Bad Times, Globe Theatre a The Belfry.
Pedagogická činnost: Soulpepper Academy
Ocenění: Několik cen Dory Mavor Mooreové
Další údaje: Lorenzo získal řadu cen. Již osm sezón pracuje pro Soulpepper Theatre, šest sezón pro Stratfordský festival a spolupracuje s regionálními a nezávislými divadelními společnostmi po celé Kanadě.
Vystavené práce
* 1977, Belgrade, Serbia
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník, světelný designér, malíř, módní návrhář, loutkář, scénograf
Vzdělání: BFA z Univerzity v Bělehradě, Srbsko, MFA z Albertské univerzity
Spolupráce s divadly: Odyssey Theatre, Obsedian Theatre, Ghost River Theatre, and Royal Manitoba Theatre Centre, The Banff Centre
Ocenění: Cena Betty Mitchellové za vynikající světelný design: ONE
Další údaje: Snezana pochází ze srbského Bělehradu, nyní žije v Torontu. Po celé Kanadě působí jako scénografka, kostýmní výtvarnice a světelná designérka pro divadlo, tanec a operu. Snezana spolupracuje s celou řadou subjektů od nezávislých divadel až po velká regionální divadla.
Vystavené práce
* 1989
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník, světelný designér, mediální umělec, scénograf
Vzdělání: BFA z Albertské univerzity
Další údaje: Erin se při své práci scénografky zajímá zejména o nezávislou kolektivní divadelní tvorbu, ráda zkoumá a rozšiřuje hranice toho, jakou hrají v divadle úlohu média.
Vystavené práce
* 1970, Vancouver
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník, světelný designér, scénograf
Vzdělání: MFA z Albertské univerzity
Ocenění: Bretta získala přes dvacet cen Elizabeth Sterling Haynesové, Jessie Richardsonové a Betty Mitchellové za scénografický, kostýmní a světelný design. Dále: Cena Enbridge pro nejlepšího začínajícího umělce, Celosvětová cena pro vizionářské ženy, Cenu pro nejlepších 40 lidí do 40 let z Edmontonu, dvakrát byla v užším výběru pro udílení Ceny Siminovitchových
Další údaje: Pracuje pro divadlo i operu a je stálou designérkou divadla Catalyst Theatre, kde svou tvorbou pomohla k ocenění světových premiér uvedených i ve Velké Británii, Austrálii, USA a na mnoha místech Kanady.
Vystavené práce
* 1959, Toronto
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník, scénograf
Vzdělání: Národní kanadská divadelní škola, BFA z Torontské univerzity
Spolupráce s divadly: Sin 4 Productions, The Other Theatre, Festival TransAmerique, the Stratford Festival
Další údaje: Eo spolupracuje s okrajovými divadly i s předními scénami na Stratfordském festivalu. Získala uznání za velmi vynalézavé návrhy vytvářené takřka z ničeho.
Vystavené práce
* 1969, Caerphilly, South Wales, UK
Obor: autor, scénograf, kostýmní výtvarník, scénograf
Vzdělání: Ontarijská škola designu, Škola Gorge Browna, Motley London, Velká Británie
Další údaje: V současné době se zaměřuje na přípravu divadelních a site-specific akcí. Sheree je také zdatnou spisovatelkou, její povídky vycházejí v celostátních novinách, časopisech a na blozích.
Vystavené práce
* 1969, Calgary
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník, světelný designér, zvukový designér, mediální umělec, scénograf, zvukový umělec, vizuální umělec, instalační umělec
Vzdělání: MA z oboru scénografie na Royal Central School of Speech and Drama, MFA z Massachusettské univerzity, BFA z Manitobské univerzity
Spolupráce s divadly: the Glimmerglass Festival, Brooklyn Academy of Music, Classical Theatre of Harlem, Juilliard, the Sarasota Opera, Artscape Gibralter a ARTErra, Portugalsko.
Ocenění: Cena AUDELCO, umělecký grant Fordovy nadace
Další údaje: Během své činorodé kariéry vytvořil výtvarné návrhy k více než 275 produkcím pro různé regionální a operní společnosti netradičního typu, a to v USA, Kanadě i po celém světě.
Vystavené práce
* 1967, Edmonton
Obor: divadelní technik, zvukový designér, multimediální výtvarník, systémový poradce, produkční manažer, zvukař, pyrotechnik
Vzdělání: MacEwanova univerzita
Spolupráce s divadly: Catalyst Theatre, the Stratford Festival, The River City Shakespeare Festival, The Arden Theatre, The Citadel Theatre
Pedagogická činnost: MacEwanova univerzita
Ocenění: Cena Elisabeth Sterlingové za zvukový design, Nevermore
Další údaje: Wade pracuje na volné noze. Od roku 2001 byl jedním z ústředních členů kreativního týmu divadla Catalyst Theatre.
Vystavené práce
Obor: herec, autor, scénograf, kostýmní výtvarník
Vzdělání: BFA z University of Victoria
Spolupráce s divadly: Theatre Scam, Caravan Farm Theatre, Prairie Theatre Exchange, Belfry Theatre, Suddenly Dance a Pacific Opera.
Další údaje: Často se zabývá site-specific tvorbou a divadlem pro omezený okruh diváků v malých prostorách. Erin také působí jako spisovatelka a jako umělecká spolupracovnice a koordinátorka pro Belfry Theatre ve Victorii.
Vystavené práce
* 1957, Regina
Obor: herec, zvukový designér
Spolupráce s divadly: Touchstone Theatre, Western Canada Theatre Company, Chemainus Theatre Festival, The Firehall Arts Centre, Studio 58, Blue Bridge Rep Theatre, and the Vancouver Arts Club Theatre, The Electric Company’s
Další údaje: Brian pracuje jako herec a zvukový designér zejména v západních oblastech Kanady. Jeho návrhy pro produkci divadla Electric Company s názvem „No Exit“ se dočkaly velkého úspěchu. V současné době je jeho design k vidění v inscenaci Broken Sex Doll.
Vystavené práce
* 1991, Peterborough
Obor: světelný designér, zvukový designér, mediální umělec, scénograf
Vzdělání: BFA z Albertské univerzity
Další údaje: Joel sám sebe považuje za interaktivního mediálního designéra. Využívá inovativní technologie, aby podpořil uměleckou vizi vytvářením příběhů pomocí promítaných médií a interaktivních audiovizuálních zážitků.
Vystavené práce
pq@pq.cz | tel.: +420 224 809 102 | Používáme redakční systém Vizus CMS