PQ 2015

Novinky

Pražské Quadriennale scénogravie a divadelního prostoru Zpět na hlavní stranu Služby PQ 2015
PQ E-Scenography PQ Logo

Zpět

2015 » Hongkong » Sekce zemí a regionů

Kurátor:Allan Shek Pang TSUI
Autoři tématu:Po Yu CHAN, Cindy Pui Shan HO
Designer / Architekt výstavy:Wai Man SIU
Instituce:HKATTS (Hong Kong Association of Theatre Technicians and Scenographers)

Proč existuje divadlo?

1964. Radnice v centrální části Hongkongu ve stylu Bauhausu se dva roky po svém otevření na dalších několik dekád stala hlavní divadelní scénou a kulturním centrem. Ve stejném roce pronesl Marshall McLuhan svůj neblaze proslulý výrok „médium je zprávou“, který v tehdejší době přerostl ve významnou teorií o médiích. Tedy v době, kdy byla televize stále ještě v plenkách a do vynálezu osobního počítače chybělo dvacet let.

2014. O nějakých padesát let později bylo o jedné letní noci vypáleno 87 plechovek slzného plynu v a okolo centrální části Hongkongu. Snímky a záběry lidí zasažených té noci slzným plynem běžely okamžitě na všech televizních stanicích, v televizi v každé domácnosti, na mobilech a sociálních sítích.

Domníváme se, že divadlo je „zrcadlem společnosti“, díky čemuž může samo zkoumat svět „koncentrované reality“, ve kterém nacházíme kousky nás samotných, je také dveřmi pro provokující myšlenky a změny. Divadelní umělci otevírají s diváky konverzace o životním prostředí, komunitě a filozofii a zároveň svými pracemi v lidech probouzejí delší a hlubší myšlenky. Kromě vytvoření smysluplného dialogu je jejich největší touhou nějak reagovat na to, co se děje ve společnosti. V situaci, které právě Hongkong čelí, se musí všichni divadelníci ptát sebe samotných: Proč existuje divadlo?

Expozice má tři sekce: PROZKOUMEJ, ZAŽIJ, ODEJDI. Návštěvníci se před vstupem musejí zout. Nápis Proč existuje divadlo? bude viset u vstupu, a tím ukáže téma našeho zájmu, stejně jako otázku pro všechny návštěvníky. Nejreprezentativnější divadelní díla z Hongkongu budou ukázána u bočních stěn, a to za pomoci modelů, uměleckých ztvárnění, videí, fotografií.

PROZKOUMEJ

Černá barva je ústřední barvou, stejně jako náš koncept prozkoumávání užití prostoru. Thermochromická technologie vyžaduje po návštěvnících, aby použili svou tělesnou teplotu k interakci s prostorem, zatímco budou prozkoumávat odlišné divadelní estetiky.

ZAŽIJ

Rozhovory pro expozici Proč existuje divadlo jsou promítány na zdi. Lidé na nich sdílejí své zkušenosti s tím „jak je divadlo jejich únikem“. Video je promítáno skrze jediné malé okno v pokoji.

ODEJDI

Jsou slyšet hlasy tázajících a díky teplu, které vychází z nohou návštěvníků, zmizí podlaha, načež pod sebou odhalí nebe. Nohy návštěvníků a „modrá obloha“ se spojí v jedno, čímž se zmenší vzdálenost mezi jejich tělem a myslí, a oni se budou moci zamyslet a znovu si položit otázku: Proč existuje divadlo?

Žít je odejít? Žít nebo odejít?

Divadlo je jedním z nejstarších kreativních povolání na světě, ale co přesně znamená pro Hongkong? Jaká je jeho hodnota a pozice? Hledáme komunikaci, úlevu, vytváření nebo sebeuspokojení? Malé okénko existující v našem stísněném prostoru je jediným východem z pokoje.

 


Kurátoři: Allan Shek Pang TSUI, Billy Cheuk Wah CHAN Autoři námětu a designéři/architekti expozice: Po Yu CHAN, Cindy Pui Shan HO, Wai Man SIU, Ted Kin Tak CHAN, Tsz Yan YEUNG

Vystavující umělci / ateliéry

[zobrazit vše | skrýt vše]
  • 銘鏗 劉 (Ming Hang Lau)
  • 逸君 黃 (Jonathan Yak Kwan WONG)
  • 子欣 楊 (Tsz Yan YEUNG)
  • 珮姍  何 (Cindy Pui Shan HO)
  • 偉發 陳 (Wai Fat  CHAN)
  • 榮 盧 (Wing LO)
  • 偉敏 邵 (Wai Man SIU)
  • 紹良 秦 (Ziv Siu Leung CHUN)
  • 文通 曾 (Man Tong TSANG)
  • 君傑 莫 (Eddy Kwan Kit MOK)
  • 哲藝 李 (Che Yi LEE)
  • 世豪 蔡 (Sai Ho CHOI)
  • 志偉 黃 (John, Chi Wai WONG)
  • 友榮 陳 (Ewing, Yau Wing CHAN)
  • 焯華 陳 (Billy Cheuk Wah CHAN)
  • 家賜 郭 (Kary KWOK)
  • 澤明 鍾 (Chai Ming CHUNG)
cz / en