

2015 » Québec » Sekce zemí a regionů
Kurátor: | Raymond Marius Boucher |
Designer / Architekt výstavy: | Raymond Marius Boucher |
Instituce: | Fondation Jean-Paul Mousseau - APASQ |
Autodafé – Upálení – Stopy
Cílem québeckých umělců na PQ'15 je přiblížit současné fáze ochrany a šíření scénografických děl, konkrétně tvůrčích scénografických procesů.
Předmětem mého výzkumu je současná divadelní praxe a nedávný vývoj, kvůli němuž se tradiční úloha scénografa ocitá v nebezpečí. Zabývám se zejména zachováním divadelního dědictví a stop, které zůstanou po uskutečnění produkce. Problém související s uchováváním děl mi začal být nápadně zřejmý, když jsem obdržel 30 trojrozměrných scénografických maket z několika významných québeckých a montrealských divadelních produkcí. Tyto makety byly po výstavách, jejichž kurátorem byl Mario Bouchard (PQ'95–PQ'99), uschovány na univerzitě UQAM a hrozilo, že budou zničeny.
Výroba trojrozměrných maket je běžným krokem při realizaci scénografie a mnoho z nich má – podobně jako předběžné skici k významné malbě – vlastní a trvalou uměleckou hodnotu.
Cílem mého výzkumu je zvýšit informovanost o tom, jakou hodnotu má zachování a zveřejnění stop tvůrčího procesu.
Proces tvorby ve scénografii sice má barvitou historii, ale není dobře zdokumentovaný. Stát se uznávaným profesionálním scénografem obnáší mnohaleté studium, výzkum a praxi v procesu, který je ve své podstatě založen na spolupráci. Jenže v archivních materiálech týkajících se scénografické praxe v Québecu zeje politováníhodná mezera. Jedinými doklady často bývají pouze fotografie z představení. Domnívám se, že kurátorované zpřístupnění vybraných maket a návrhů urychlí a obohatí rozvoj profesionální scénografie v Québeku.
Ústředním cílem sdružení APASQ/Nadace Jeana-Paula Mousseaua je zviditelnění scénografů v Québecu. Tato nadace nedávno ve spolupráci s Výstavním centrem Montrealské univerzity zahájila kritiky oceněnou výstavu o práci a kariéře designéra Françoise Barbeaua, jejímž kurátorem byl Andrée Lemieux. Dalším významným počinem je vytvoření obrazové databanky současných uměleckých děl (ENOAC), která se snaží shromáždit rozsáhlý korpus současné québecké umělecké tvorby v oblasti výtvarných umění, grafiky a řemesel včetně scénografie a zpřístupnit je on-line badatelům, profesionálním scénografům i široké veřejnosti.
Kurátorství na PQ'15
Při přípravě expozice pro PQ'15 jsem studenty divadelních škol v naší oblasti – např. Univerzity Concordia a Cegep St-Hyacinthe – vyzval, aby vytvořili reprodukce děl předních québeckých designérů. Cílem bylo vytvořit zhruba třicet 3D modelů a velké množství 2D zobrazení, jež by bylo možné studovat a obnovit. Tyto reprodukce by měly být vystaveny na veřejnosti a pak spáleny.
Veřejné zpopelnění bude navýsost medializovanou akcí, která dramatickým a niterným způsobem poukáže na pomíjivé prvky tvůrčího procesu. Akce současně zvýší povědomí mezi divadelníky, což může scénografy také vést k zamyšlení o hodnotě jejich práce. Tato divadelní akce je má podpořit, aby se na procesy své umělecké tvorby a na hodnotu, kterou přinášejí při budování québeckého kulturního dědictví, podívali z nového úhlu. Projekt upálení by mohl zároveň šokujícím způsobem informovat širokou veřejnost o tom, jak omezený je přístup k umění a vědeckým dílům z oblasti kultury.
Tato akce, nyní propagovaná pod názvem „Autodafé – Stopy – Upálení“, bude důkladně dokumentována, natočena a nafocena. Během akce, ale i po ní, budou také zaznamenávány reakce publika. Film bude uveden v rámci výstavy v Québeckém pavilonu na PQ.
Zatímco píšu tyto řádky, pálení již probíhá. Návštěvníci PQ'15 budou moci zhlédnout pozůstatky (popel ze spálených stop), videa a fotografie z akce.
Nadace Jeana-Paula Mousseaua byla založena v Montréalu v roce 1996, aby Sdružení québeckých profesionálů v oboru múzických umění (APASQ) umožnila poskytování prostředků na šíření scénografických děl. Jde o soukromou neziskovou organizaci, která se věnuje ochraně, propagaci a podpoře scénografické tvorby. Usiluje o podporu a propagaci specifického rázu disciplín a o rozvoj výzkumu. Významnou část její práce tvoří šíření scénografie na území Québeku i v zahraničí. Nadace také zprostředkovává organizaci výstav, sympozií, konferencí a kulatých stolů a zajišťuje redakci a vydávání děl, která se tohoto typu tvorby týkají. Nadace může přijímat dary, odkázaný majetek a jiné podobné příspěvky v podobě peněžních částek a movitého i nemovitého majetku. Předsedou nadace je od roku 2014 Raymond Marius Boucher.