

2015 » Portugalsko » Sekce zemí a regionů
Kurátor: | José Manuel Castanheira, Marta Carreiras, Rui Francisco |
Designer / Architekt výstavy: | APCEN Portuguese Association of Scenography |
Instituce: | APCEN- Portuguese Association of Scenography |
Bedna ID (entity) – Myslete mimo bednu
Program, pravidla a prostorová omezení nás donutili uvědomit si, že pokud chceme reprezentovat přibližně devadesát jednotlivých členů Portuguese Scenography Association (Portugalská asociace scénografů), musíme zaujmout POLITICKÝ a ESTETICKÝ přístup a změnit velikost, pravidla a podmínky.
Myšlenkou je koupit Bedně Kafka G30 (prostor přiřazený Portugalsku) lístek do Portugalska, aby se s Bednou mohl osobně setkat každý z našich členů, a to pomocí multi-video-intervence.
Bedna cestuje do jiné země s jiným kontextem časoprostoru. Všechny ingredience, kterých lze využít při profilování identity, se liší: prostředí, kultura, počasí, prostor, jídlo, čas, barvy, pohyb, vnímání, znalosti, vývoj, ekonomie, politika, chování atd.
Místo, které se odsunulo od svého historického, kulturního a architektonického kontextu na cizí území, a odlišná geografie, se stávají předmětem studia a je jim okamžitě přidělen symbolický význam skládající se z fiktivních míst, která obvykle performativní umění vytváří.
Souhrnně lze říci, že díky omezení máme Bednu Kafka G30, předmět reflexe, a díky této reflexi využití a sdílení prostoru jsme si uvědomili, že chceme víc prostoru, víc času a prostoru a víc svobody k využívání prostoru. Abychom tento problém vyřešili a abychom identitu přivedli k činům, postavili jsme repliku Bedny Kafka G30 v Portugalsku a zajistili jsme, aby si pobyt užila.
Výsledkem je sbírka videí od všech účastníků, která popisují jejich zkušenost s Bednou Kafka G30 v konfrontaci s tématy PQ'15.
Celý proces je zaznamenán v katalogu a obsahuje snímky a vizuální materiály ze všech projektů.
Až její cesta skončí, Bedna se vrátí na své původní místo, ale už nikdy nebude stejná – nebo bude stejná, ale trochu jiná. Něco se navždy změnilo. Vypadá stejně, ale má co vyprávět. Možná trochu zhubla, je opálená a slaná, a nyní je připravená vyprávět o svých zkušenostech.
Videa, která jsou součástí video-prostorové instalace v místnosti G30 Kafkova domu dokazují, že jeden omezený prostor interiéru se může stát tolika různými místy najednou a zároveň může být obýván tolika různými způsoby a tolika různými identitami.