Všechny práce shromážděné v australské expozici jsou založeny na spolupráci. Málo z nich se dá bezpečně zařadit do kategorií divadla, vizuálních umění nebo hudby a málo z nich se řídí tradiční kreativní strukturou řízenou ze shora dolů. Expozice je realizována prostřednictvím videoartefaktů a je podporována interaktivními místy a živými akcemi. Zároveň oslavuje a přijímá design jako interaktivní a organickou akci, která nestojí osamoceně, ale zjevuje se skrze kreativní událost.
To, co tato díla spojuje, je smysl pro „tady a teď“, pro prožitou zkušenost a její vnitřní účinek. Divadlo považují za jev, který vyžaduje kapitulaci masy lidí a zatímco se sice můžeme ohrazovat proti masové spotřebě, masové touze, masové kultivaci, masovému vymírání, vytváříme také krásu a komunitu. Můžeme vytvářet bouře, ale také proti nim vytváříme úkryty.
The Democratic Set od divadla Back to Back je samostatnou scénou, která na 28 různých místech zastřešila už 28 různých představení vytvořených stovkami umělců. Super Critical Mass shromažďuje nesčetné množství hlasů pro nádherný hudební experiment. Renae Shadler pro svůj projekt Yawn spojuje jednotlivce opakováním jednoduché, nepotlačené lidské akce. Shromážděné záběry zatahují diváka do nevyhnutelné fyzické účasti. Resist od PVI představuje masu jako fyzickou sílu. Je to živé přetahování lanem, které má za cíl testovat představy o konfliktu. Rozdílná představa o fyzické vytrvalosti je k vidění v instalaci Whelping Box. Vytrvalostní úkon, jenž přesahuje hranice normálnosti, je zážitkem, který pohlcuje diváky na vnitřní a smyslové úrovni.
Expozice AUPQ'15 byla podpořena The Australia Council for the Arts and Creative Victoria. Děkujeme také za podporu The Association of Optimism and Insite Arts.
- Malthouse Theatre
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Sezóna premiéry hry Shadow King: Malthouse Theatre (Melbourne Festival), říjen 2013. Následující sezóny: Sydney Festival 2014, Adelaide Festival 2014, Perth International Arts Festival 2014, Darwin Festival 2014, Katherine 2014, Brisbane Festival 2014.
Ocenění: Ocenění pro hru Shadow King: Victorian Greenroom Association Awards pro nejlepší režii. Helpmann Award pro nejlepší režii hry (Michael Kantor)
Další údaje: Malthouse Theatre je divadelní společností, kreativním prostorem a motorem pro změnu. Produkuje vzrušující multiformátová díla, která řeší podstatné otázky. Sídlí v australském Melbourne. Diváky provokuje lokálně, národně a i mezinárodně.
Vystavené práce
-
spolupráce autorů/co-created by Michael Kantor, Tom E. Lewis: (The Shadow King),
Malthouse Theatre
(Malthouse Theatre),
2013, Režisér: režie/directed by Michael Kantor, asistent režie/associate director: Melodie Reynolds-Diarra
scéna/set design: Paul Jackson, Michael Kantor & David Miller
kostýmy a rekvizity/costume & props design: Ruby Langton-Batty
světelný design/lighting design: Paul Jackson
zvukový design/sound design: Kelly Ryall
Film: Natasha Gadd, Rhys Graham & Murray Lui
hudební spolupráce/music consultant: Iain Grandage
dramaturgie/dramaturgy: Marion Potts ; identifikace exponátu:
video, ostatní, interaktivní místo ;
Komentář: Velkolepé a nadčasové přepracování Shakespearovy hry
Král Lear. Adaptace hovoří o historii a současné situaci
domorodých Australanů.
- Branch Nebula
Sydney, Australia
Spolupráce s divadly: My Darling Patricia, Branch Nebula, Performance Space, Carriageworks. Premiéra “Whelping Box” byla podpořena Performance Space a Australia Council a také Australian Government’s arts funding and advisory body. Při vývoji pomáhal rezidenční program Critical Path and HotHouse Theatre’s A Month in the Country, což je projekt možný díky spolupráci s městem Albury. Branch Nebula je podpořena Managing and Producing Services (MAPS) for Artists NSW, což je společná iniciativa Australia Council and Arts NSW, kterou řídí Performing Lines.
Ocenění: “Whelping Box”: vítěz, Helpmann Award, Nejlepší vizuální nebo fyzická divadelní produkce, 2014; Victorian Green Room Association Award, Mimořádné současné vystoupení, 2014. ● Matt Prest & Clare Britton: vítězové, Victorian Green Room Association Award, Nejlepší scénografii za hybridní práci na “Hole in the Wall”, 2010. ● My Darling Patricia (Clare Britton): “Politely Savage” vyhrála v roce 2007 cenu pro Nejlepší divadelní vystoupení na Adelaide Fringe Festival, Mimořádnou produkci a Nejlepší design na Melbourne Fringe Festival v roce 2006 a Nejlepší nezávislé divadelní představení na Sydney Theatre Critics’ Award v roce 2006; “Africa” vyhrála v roce 2009 cenu Malcolm Robertson Prize; hra “The Piper” vyhrála Sydney Theatre Awards, Nejlepší dětskou produkci v roce 2014.
Další údaje: V roce 2012 spolupracovala Branch Nebula (konkrétně
Lee Wilson a Mirabelle Wouters) s Claire Britton
a Mattem Prestem na vytvoření inscenace Whelping
Box, která představuje bezprostřední, riskantní, fyzický,
niterný a provokativní zážitek.
Vystavené práce
-
spolutvůrci/co-creators: Branch Nebula (Lee Wilson, Mirabelle Wouters), Matt Prest, Clare Britton: (Whelping Box),
Branch Nebula, Matt Prest & Clare Britton
(Branch Nebula, Matt Prest & Clare Britton),
2012, Režisér: spolutvůrci/co-creators: Branch Nebula (Lee Wilson, Mirabelle Wouters), Matt Prest, Clare Britton, Co-creators/performers: Lee Wilson & Matt Prest
Co-creators/designers: Clare Britton & Mirabelle Wouters
Sound artist: Jack Prest
Premiere produced by: Viv Rosman and Katy Green for Performing Lines
Further seasons produced by: Harley Stumm for Intimate Spectacle ; identifikace exponátu:
video, ostatní, interaktivní místo ;
Komentář: "Whelping Box" je místo, které testuje tělo, účinkující a diváky. Je to místo povolení, tedy toho, co navzájem jeden druhému povolíme. Je to také plocha pro rozmnožování divokých věcí, psů a bohů.
- Back to Back Theatre
* 1987, Geelong
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Díla Back to Back Theatre byla k vidění na turné po mnoha velkých národních a mezinárodních divadlech a festivalech. Rezidenční projekt „The Democratic Set“, který je středem expozice, už byl představen na 28 místech.
Pravidelná spolupráce s režiséry: Bruce Gladwin
Ocenění: 2014: “Ganesh Versus the Third Reich” – Herald Angel
Critics’ Award, Edinburgh International Festival; Inaugural Distinctive Work, Commendation, Council for the Arts, Humanities & Social Sciences, Austrálie; Alles Rund Preis (All Round Prize) Very Young Jury, Kunstfest Weimar; 2012: “Ganesh Versus the Third Reich” – Helpmannova cena pro Nejlepší australskou hru; Back to Back Theatre – Australian Disability Enterprise of Excellence Award; 2011:“Ganesh Versus the Third Reich” – The Age Critics’ Award pro Nejlepší novou práci, Melbourne Festival Green Room Award; Nejlepší vystoupení souboru (Alternativní & Hybridní vystoupení); Victoria Green Room Award, Nejlepší režie (Divadelní); Victoria Green Room Award, Nejlepší produkce (Divadení), Victoria; 2010: “Ganesh Versus the Third Reich” – Kit Denton Fellowship for Theatrical Courage, Austrálie; 2008: “Small Metal Objects” – Bessie Award, New York; 2007: “Small Metal Objects” Green Room Award, Nejlepší scénografie (Nová forma), Victoria; ZKB Appreciation Prize, Zurich Theatre Festival; 2005: “Small Metal Objects” – Inaugural Age Critics’ Special Commendation, Melbourne Festival; Back to Back Theatre – Sidney Myer Performing Arts Group Award, Austrálie; 2002: “Soft” – The Age Critics’ Award za kreativní excelenci, Melbourne Festival
Další údaje: Back to Back Theatre bylo založeno v r. 1987 v Geelong.
Vytváří nové formy současného divadla z imaginace
myslí a zkušeností unikátního ansámblu herců s postižením,
čímž upozorňuje na sociální a politické problémy,
které hovoří ke všem lidem.
Vystavené práce
-
původní koncept/original concept by Bruce Gladwin: (The Democratic Set),
Back to Back Theatre
(Back to Back Theatre),
2008 scéna/set design: Bruce Gladwin
původní scéna a konstrukce/original set design & construction: Mark Cuthbertson
původní videografie/original videography: Rhian Hinkley
Ve spolupráci s účastníky z místních komunit./ In collaboration with participants from local communities ; identifikace exponátu:
video, interaktivní místo ;
Komentář: Jde o rezidenční model pro vytváření krátkých filmů
a vystoupení, v nichž zkoumá tvrzení, že jsou si všichni
lidé ve své podstatě rovni a že by měli mít ta stejná
sociální, politická a ekonomická práva a možnosti. The
Democratic Set používá vlastní na zakázku vyrobenou
filmovou scénu, kterou představuje neutrální pokoj
s dvojími dveřmi naproti sobě.
- Super Critical Mass
*
Obor: dirigent, zvukový umělec
Spolupráce s divadly: Toto dílo bylo původně akreditováno a předvedeno jako součást „Sonic Social“, což je sezóny participačních zvukových vystoupeních v Muzeu současného umění v Austrálii. Kurátorem pak byl Performance Space.
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Super Critical Mass funguje od roku 2008 a vystupovuje napřič Austrálii a mezinárodně: Sydney (od roku 2008), Brisbane (od roku 2009), Melbourne (od roku 2010) a Haag, Manchester, New York (od roku 2011) a Londýn (od roku 2012).
Pravidelná spolupráce s režiséry: This Super Critical Mass performance was commissioned and curated by Tulleah Pearce and Jeff Khan for Performance Space.
Další údaje: Super Critical Mass je permanentní projekt, který
vytvořili Julian Day, Luke Jaaniste a Janet McKay.
Projekt zapojuje jedince, aby vytvořili hudební díla, jež
by odpovídala architektuře a prostoru, kde se zrovna
nacházejí, a která by vytvořila dočasné komunity.
Vystavené práce
-
Julian Day, Luke Jaaniste and Janet McKay: (Super Critical Mass, 2014),
Performance Space
(Performance Space),
2014, Režisér: Julian Day, Luke Jaaniste, Janet McKay, ; identifikace exponátu:
video, ostatní, interaktivní místo ;
Komentář: Za užití jednoduchých komponent hlasů, úhozů nebo
mas jednoho typu nástroje prozkoumávají Day a Jaaniste
sluchové a prostorové vlastnosti různorodých
prostorů. Vytvářejí dočasné, participační a těžko postižitelné
zkušenosti, které zkoumají společnosti, zvuk
a „relační vlastnosti prostoru“.
- Northern Rivers Performing Arts
* 1993, Lismore, NSW, Australia
Pravidelná spolupráce s režiséry: Julian Louis
Další údaje: NORPA byla založena v r. 1993 v Lismore v Novém Jižním
Walesu, inspiruje se krajinou, historií, lidmi a kulturou.
Jejich původní divadelní díla jsou vytvořena s ohledem
na imaginaci a ducha jejich komunity. Berou je i nás
na nová místa.
Vystavené práce
-
: (The Home Project),
Northern Rivers Performing Arts
(Northern Rivers Performing Arts),
2013, Režisér: Julian Louis, Jedná se o dlouhodobý komunitní projekt, který vyžaduje spolupráci a generativní kreativní přístup/ This is long-term community-based project that took a collaborative and generative creative approach:
NORPA ředitel/artistic director: Julian Louis (roky/years 1- 3)
SCU SSAS štáb/staff: Grayson Cooke & Jim Hearn (roky/years 1- 3)
SCU studetnti/students (roky/years 1 & 2)
rok/year 3 ředitel projektu/project director: Bronwyn Purvis
rok/year 3 rezidentní umělci ve workshopu/workshop artists in residence: Jamie Birrell, Karla Dickens, Jim Hearn, Peter Lehner, The Bridge Street Choir
rok/year 3 NORPA kreativní producent/creative producer: Bethwynn Hackett
rok/year 3 NORPA produkční tým/production team: Karl Johnson & Rich Morrod
rok/year 3 programový design/ program design: Amy Shaw
; identifikace exponátu:
video, ostatní, interaktivní místo ;
Komentář: Průzkum bezdomovectví realizovaný soubory Northern
Rivers Performing Arts, Southern Cross University a The
Winsome Hotel / Lismore Soup Kitchen. Skládá se z výstavy,
sběru příběhů a kreativního workshopu. Projekt
prozkoumal témata cesty, jídla, pohostinnosti a samozřejmě
domova..
- Renae Shadler & Collaborators
Obor: režisér, herec, producent
Vzdělání: Bc. v oboru Dramatické umění z roku 2010 z Victorian College of the Arts
Spolupráce s divadly: Herečka, pracující pro tři australské experimentální divadelní společnosti: One Step at a Time Like This; Dee and Associates, a Maybe ( ) Together.
Účast na dalších mezinárodních výstavách: “WetubeLIVE”, artist: Ben Speth, Národní Galerie Victorie, Dance Massive, 2013; “Hold”, umělec: David Cross, Arts House, Melbourne Festival, 2012; “Where’s my Community?”, umělkyně: Gabrielle De Vietri, Australské centrum současného umění, 2008
Pravidelná spolupráce s režiséry: Susie Dee, Alex Desebroke, Suzanne Kersten
Další údaje: Renae Shadler je novou performerkou a autorkou trans-disciplinárních děl. Zabývá se performancemi na neobvyklých místech, která ovlivňuje divadlo, současný tanec, nová média a interakce s obecenstvem.
Vystavené práce
-
Renae Shadler: (Yawn: In-ya-ear),
(Podpořeno městem Yarra, the Maribyrnong City Council a Victorian Association of Performing Arts Centres.),
2013, Režisér: hlavní umělkyně/lead artist: Renae Shadler, facilitátorky-spolupracovnice/facilitator-collaborator: Rebecca Jensen, Alicia Beckhurst, Virginia Francia
koordinátor místa/site coordinator: Cameron Stewart
zvukový design/sound design: Robert Jordan ; identifikace exponátu:
video, ostatní, interaktivní místo ;
Komentář: „Yawn“ je jedním z pěti interaktivních uměleckých děl, která vytvářejí „In-ya-ear“, což je projekt se zapojením veřejnosti, který byl k vidění na nesčetných zastávkách metra v australském Melbourne. Nová verze „Yawn“ pro PQ15 bude vytvořena na místě.
- pvi collective
* 1999, Perth, Australia
Spolupráce s divadly: Performance Space. PICA
Účast na dalších mezinárodních výstavách: ISEA, Sydney, 2014 Enlighten Festival, Canberra, 2014 [en]counters Festival, Bombaj, 2013 Surge Street Art Festival, Glasgow, 2012 The Biennale of Sydney, 2010 Splendid Arts Lab, Brisbane. 2010 “resist”: Chile, Bombaj, Perth a na pohybujícím se vlaku.
Ocenění: “resist” – finalista Australian Arts in Asia Awards; “deviator” – Cena pro nejlepší hru
Další údaje: Kolektiv pvi byl založen v r. 1999 v Perthu, produkuje
interdisciplinární umělecká díla, která se zaměřují
na kreativní narušení každodenního života. Každé umělecké
dílo se snaží ovlivnit publikum na osobní a politické
úrovni a zaměřuje se na iniciaci malých revolucí.
Vystavené práce
-
pvi collective: (resist: praha),
pvi collective
(kolektiv pvi),
2008 pvi collective
hlavní umělci/core artists: Kelli McCluskey, Steve Bull ; identifikace exponátu:
video, ostatní, interaktivni místo ;
Komentář: "resist" představuje živé přetahování lanem, které si za cíl klade testování představy o konfliktu a potenciál lidské síly něco změnit. Pro PQ načrtne několik specifických problémů a pak bude chtít tyto konflikty vyřešit vzdáleně v Austrálii s denními aktualizacemi posílanými do Prahy.