Zpět
2015 » Arménie » Sekce zemí a regionů
Kurátor: | Nelly Barseghyan |
Autoři tématu: | Nelly Barseghyan , Lilit Stepanian |
Designer / Architekt výstavy: | ScenoLab Scenography Laboratory (Eiva Arts Foundation) |
Instituce: | Eiva Arts Foundation |
Rudé krupobití... protože to nemá nikdy konce
Současná arménská scénografie eliminovala představu, že scénografie je pouze součástí inscenace. Scénografie se zbavila všech pout, aby se stala zcela novým směrem současného umění. ScenoLab, Scenography Laboratory se zaměřuje na objevování a rozvíjení současné arménské scénografie. Náš projekt pro PQ'15 plně reprezentuje myšlenku osvobozené scénografie. Vybrali jsme si „Hudbu Počasí“ (protože Hudba Počasí Politika jsou hlavními tématy Sekce zemí a regionů), jelikož toto téma nejlépe reflektuje podstatu našeho projektu.
Instalace současné scénografie s názvem Rudé krupobití je výsledkem vzájemného působení dokumentární série Some Little Armenian Girls with Their Dolls, kterou nafotila Bodil Biørnová a hudby Tigrana Hamasyana. Hudba je metaforickým vyjádřením nikdy nekončících dětských her zachycených na fotografiích.
Počasí plynoucí z dětských her je rozptýleno po celém výstavním prostoru. Prostoru, kde se zastavil čas a plyne zde jedině nikdy nekončící hudba, která se rozezní teprve tehdy, kdy skončí dětské hry. Ale ty hry nikdy neskončí… Navždy zachycená vzpomínka nedohraných dětských her je nečekaná jako krupobití a neměnná jako barva krve, která nám pulzuje v žilách.
A kdo jsou ony děti zachycené na fotografiích?
Fotografie pořídila v roce 1910 ve městě Mush na západě Arménie norská misionářka Bodil Katharine Biørnová (též známá jako Matka Kateřina), která zde působila jako humanitární pracovnice. Zachycují arménské školačky, které podle memoárů Biørnové dostaly dárkem norské panenky. Plny štěstí se dívají do fotoaparátu, nedočkavě čekající na to, až bude snímek exponován, aby se mohly opět vrátit ke hře…
Tyto holčičky se staly obětí arménské genocidy, ke které došlo v roce 1915. Na svědomí ji má Osmanská říše.
Expozici tvoří zavěšené sítě plné hraček, které připomínají krupobití. Sítě jsou statické, až na jednu, která se hýbe. Na pohybující se síť je promítáno video věnované dětským hrám. Čas od času se rozpohybují i všude roztroušené hračky, pohupují se a vydávají zvuky. Hudba, která má symbolizovat neukončené dětské hry, je nečekaně zapínána a vypínána. Návštěvníci si povšimnou určitých pohybů a uslyší hlasy uvnitř zdánlivě statického a nehybného prostoru. Skrze tento pohyb, dýchání a hlasy se všichni stanou součástí oněch neukončených dětských her.
Další spolupracovníci: Jussi Flemming Bioern
Vystavující umělci / ateliéry
[zobrazit vše
| skrýt vše]
- Nelly Barseghyan
* 1982, Yerevan
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník, scénograf, kurátor, vizuální umělec
Vzdělání: Jerevanský státní institut divadla a kinematografie, Mgr. v oboru Kinematografie
Spolupráce s divadly: Jerevanské Státní divadlo hudební komedie po H. Paronyanovi
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Layering Reality: The Right to Mask (Praha, 2013); Social Art Biennale (Arménie, 2012)
Další údaje: Je spoluzakladatelkou ScenoLab Scénografické laboratoře a kurátorkou Eiva Arts Foundation. Zúčastnila se bezpočtu výstav, mezinárodních festivalů a sympózií. Byla kurátorkou arménské expozice pro PQ'11.
Vystavené práce
-
Nelly Barseghyan, Lilit Stepanian: (Rudé krupobití... protože to nemá nikdy konce),
(ScenoLab Scénografická laboratoř (Eiva Arts Foundation)),
2014, Režisér: Vahan Stepanyan (filmový režisér/film director), Tigran Hamasyan (skladatel/composer), Varo Rafaelyan (fotograf/photographer) ; identifikace exponátu:
objekt, video, hlas ;
Komentář: Instalace současné scénografie "Rudé krupobití" je výsledkem interakce mezi fotografií a současnou hudbou. Hudba je metaforickým vyjádřením nikdy nekončících her dětí, zachycených na fotkách. Tyto děti byly mezi obětmi arménské genocidy, kterou v roce 1915 spáchala Osmanská říše.
- Lilit Stepanian
* 1983, Yerevan
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník, scénograf, vizuální umělec
Vzdělání: Jerevanský státní institut divadla a kinematografie, Mgr. v oboru Scénografie
Pedagogická činnost: Učitelka a trenérka pro Vzdělávací umělecké programy pro děti a mládež v Cafesjian Center for the Arts (Arménie) a v dalších vzdělávacích střediscích.
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Mezinárodní den muzeí: Muzea v noci (Arménie, 2014); Sociální umění Biennale (Arménie, 2012)
Ocenění: Druhá cena na White Mask International Mime Festival (2011)
Další údaje: Scénografii se věnuje už 11 let, během kterých navrhla
výpravu pro více než 20 inscenací. Lilit je spoluzakladatelkou
ScenoLab Scénografické Laboratoře a uměleckou
ředitelkou Eiva Arts Foundation. Zúčastnila se mnoha
mezinárodních divadelních festivalů včetně PQ'11.
Vystavené práce
-
Nelly Barseghyan, Lilit Stepanian: (Rudé krupobití... protože to nemá nikdy konce),
(ScenoLab Scénografická laboratoř (Eiva Arts Foundation)),
2014, Režisér: Vahan Stepanyan (Film Director), Tigran Hamasyan (composer), Varo Rafaelyan (photographer) ; identifikace exponátu:
objekt, video, hlas ;
Komentář: Instalace současné scénografie „Rudé krupobití“ je výsledkem interakce mezi fotografií a současnou hudbou. Hudba je metaforickým vyjádřením nikdy nekončících her dětí, zachycených na fotkách. Tyto děti byly mezi obětmi Arménské genocidy, kterou v roce 1915 spáchala Osmanská říše.
- Vahan Stepanyan
* 1983, Yerevan
Obor: režisér, novinář, pedagog, vizuální umělec
Vzdělání: Jerevanská Státní Komitas konzervatoř
Pedagogická činnost: Magisterské přednášky o fotografii na Stroganov Moscow State University of Arts and Industry v Petrohradě.
Účast na dalších mezinárodních výstavách: World Press Photo short list winners exhibition (Amsterdam, 2013); promítání na Les Rencontres Arles Photographie (Francie, 2012)
Další údaje: Spoluzakladatel PAN Photo Agency. Spolupracoval se
společnostmi jako Universal Music, Levi’s, Adidas,
Alain Mikli, Vogue, pro Filmový festival v Cannes a pro
umělce jako Wim Wenders, Tonino Guerra, Peter Gabriel,
Charles Aznavour a pro mnoho dalších.
Vystavené práce
-
Nelly Barseghyan, Lilit Stepanian: (Rudé krupobití... protože to nemá nikdy konce),
ScenoLab Scenography Laboratory (Eiva Arts Foundation)
(ScenoLab Scénografická laboratoř (Eiva Arts Foundation)),
2014, Režisér: Vahan Stepanyan (Film Director), Tigran Hamasyan (composer), Varo Rafaelyan (photographer) ; identifikace exponátu:
objekt, video, hlas ;
Komentář: Instalace současné scénografie „Rudé krupobití“ je výsledkem interakce mezi fotografií a současnou hudbou. Hudba je metaforickým vyjádřením nikdy nekončících her dětí, zachycených na fotkách. Tyto děti byly mezi obětmi Arménské genocidy, kterou v roce 1915 spáchala Osmanská říše.
- Tigran Hamasyan
* 1987, Gyumri
Obor: skladatel, autor, producent, zvukový umělec
Pedagogická činnost: Série magisterských přednášek o hře na piano a kompozici všude po světě od roku 2009
Ocenění: Třetí cena na Concours International de Piano-Jazz Martial Solal (2002); První cena na Jazz à Juan Révélations, kategorie instrumentální jazz (2003); První cena na Prix de la Critique et du Public, Concours de Piano du Montreux Jazz Festival (2003); Třetí cena na Concours de Piano-Jazz de Moscou (2005); První cena na 8ème Concours de Solistes de Jazz de Monaco (2005); První cena na Thelonious Monk Institute of Jazz (2006); Druhá cena na Concours International de Piano-Jazz Martial Solal (2006); French Grammy Award (2011); Vilcek Prize for Creative Promise in Contemporary Music (2013)
Další údaje: Za svou kariéru zatím vydal pět alb a odehrál stovky koncertů po celém světě, které mu vynesly uznání jak od kritiky, tak i od posluchačů. Hamasyan vyhrál v roce 2013 Vilcek Prize for Creative Promise in Contemporary Music.
Vystavené práce
-
Nelly Barseghyan, Lilit Stepanian: (Rudé krupobití... protože to nemá nikdy konce),
(ScenoLab Scénografická laboratoř (Eiva Arts Foundation)),
2014, Režisér: Vahan Stepanyan (Film Director), Tigran Hamasyan (composer), Varo Rafaelyan (photographer) ; identifikace exponátu:
objekt, video, hlas ;
Komentář: Instalace současné scénografie „Rudé krupobití“ je výsledkem interakce mezi fotografií a současnou hudbou. Hudba je metaforickým vyjádřením nikdy nekončících her dětí, zachycených na fotkách. Tyto děti byly mezi obětmi Arménské genocidy, kterou v roce 1915 spáchala Osmanská říše.