PQ 2015
Novinky
SHAREDSPACE 2013 - 2016
Výzkumný a umělecký projekt nabízí sympozia, workshopy i výstavy v jedenácti zemích světa.
STUDENTSKÉ PROJEKTY
Mezinárodní soutěžní výstava uměleckých škol z celého světa a vzdělávací projekt SpaceLab.
PŘEDMĚTY
Rekvizity a jejich příběhy, to je hlavní téma výstavy Předměty otevřené individuálním umělcům.


2015 » Brazílie » Sekce zemí a regionů
Kurátor: | Ronald Teixeira |
Autoři tématu: | Ronald Teixeira, Doris Rollemberg |
Designer / Architekt výstavy: | Doris Rollemberg |
A znova!
Kurátoři brazilské expozice se rozhodli sestavit sbírku příběhů zidealizovaného prostoru. Jedná se o prostory, které nebyly prozrazeny, nebo je běžný divák jednoduše nevidí. Místo předtím, místo, které si představujeme. Připouštíme a zároveň zdůrazňujeme, že naše volba není víc, než pokus zachytit obraz stavu brazilské scénografie posledních čtyř let. Za tímto účelem vychází návrh kurátorů z pohledu scénografa, aby vznikla jakási multidimenzionální aréna, ve které několik hlasů obývá živé kinetické teritorium. Zkoumali jsme existenci pra-místa, které by se stalo základem pro vytvoření jedinečného prostoru. Cílem našeho návrhu je umožnit divákům nahlédnout do prostoru, který vytvořil a zabydlel designér, do prostoru, který tu byl předtím, než vznikl prostor samotné scény, prozradit původ nápadu prostřednictvím Tvůrčí zpovědi – formou zidealizovaného a utopického prostoru objasnit neviditelnou scénografii, která existuje a předchází scénografickému projektu. Zdůrazňujeme, že „nejde zas až tak o to vědět, kde se tu vzal, ale jednoduše přijmout fakt, že jsme tu my: kolem nás neexistuje žádný specifický prostor, krásný prostor, nádherný prostor, ale miliony střípků různých prostorů.“1 Pokud je vnímání subjektivních prostorů tvůrců scény čitelné, vytváří společné dílo prostorovou krajinu. Také návštěvníci se stanou součástí tohoto prostoru, když si tyto příběhy osvojí a nechají se jimi vést. Ztotožňujeme se s Lopesovou koncepcí krajiny2. Podle této koncepce otvírá krajina řadu možností, je chápána jako předmět vědění a estetické kontemplace, poté jako předmět konzumu, sféra intervence a lidských aktivit, „kde se potkávají prvky přírody a kultury, geografie a historie, interiéru a exteriéru, jednotlivce a skupiny, prvky reálné a symbolické.“3 Když takto uvažujeme o krajině, lokalizujeme její místo před světem. Krajina „se rozpíná do každého prostoru, vždy je prezentována jako místo střetu.“4 Naším cílem je objevit neviditelnou scénografii: takovou, která nás všechny hluboce ovlivňuje, včetně a především té, která vychází od scénografů – vydat se zpět k projektu, který upozorňuje na místa, kde jsou autoritou. Prozkoumávat její místo a zdůrazňovat tím její teritoriální funkci. V souladu s tímto pohledem představujeme krajinu, jejímž cílem je přeučit naše vnímání jemnosti, ač s vědomím bezmocnosti. Prostor, který geometricky ztělesňuje každodenní vztah mezi stavem beztíže a sněním za bílého dne o tvůrčí představivosti.
1 PEREC, George. Espèces d’espace. Paris Galilé, 1987, s. 13.
2 LOPES, Denílson. Invisibilidade e desaparecimento. In Espécies de Espaços: territorialidades, literatura, mídia. Organizadores: Izabel Margato e Renato Cordeiro Gomes. Belo Horizonte. Editora UFMG, 2008, s. 81.
3 LOPES, Denílson. Op. cit. s. 81.; COSTA, Antonio. Invention et reinvention du paysage. Cinémas – Reveu d’études Cinematographiques, Montreal, Université de Montreal, vol. 12, no. 1, 2001, s. 7. (dossiê Le Paysage et le Cinéma)
4 LOPES, Denílson. Op, cit. s. 83., MITCHELL, W. J. T. Introdution. In: Landscape and power. Chicago: Chicago Uni-versity Press, 1994, s. 1.
Ronald Teixeira – Brazilský kurátor – umělecký ředitel, scénograf a kostýmní výtvarník, magisterský titul z Fluminense Federal University (UFF), pedagog na Rio de Janeiro Federal University (UFRJ) )
Doris Rollemberg – Brazilská kurátorka Sekce zemí a regionů – architektka, scénografka, doktorský titul v oboru divadla (UFRJ), pedagožka na Rio de Janeiro State Federal University (UNIRIO)
Rosane Muniz – kurátorská poradkyně pro Sekci zemí a regionů - kostýmní výtvarnice, novinářka, studentka doktorského programu a magistra performativního umění na University of São Paulo (USP), pedagožka na Fine Artes University Center.
O projektu výstavy: Zařízení ve tvaru dvanáctistěnu z lepenky. Součástí této struktury jsou samostatné oblasti. Uvnitř jsou vidět pozorovací štěrbinou původní díla scénografů inscenace. Tato tělesa ovládá sám návštěvník, který musí odstranit krytku, aby si mohl prohlédnout fotky původní inscenace uvnitř objektů.
Vystavující umělci / ateliéry
[zobrazit vše | skrýt vše]- Flavio Graff
-
Jô Bilac: Caixa de Areia (Pískoviště),
Teatro do Sesi
(Teatro do Sesi),
2013, Režisér: Sandro Pamponet, Jô Bilac, scénický výtvarník/set designer: Flavio Graff, kostýmní výtvarnice/costume designer: Patricia Muniz, světelná designérka/lighting designer: Adriana Ortiz
; identifikace exponátu:
fotografie, video, instalace ;
Komentář: Dům postavený ze vzpomínek a zapomenutých
předmětů, které se během let nahromadily. Z prasklin
volně loženého rozpadajícího se nábytku, který vypadá
jako pseudo-architektonický dům, se vynořují a zase
mizí strašidelné postavy minulých životů a fragmenty
příběhů, snaží se postavit na nohy a dát smysl životu
současnému. - Marcio Tadeu Santos Souza (Marcio Tadeu)
-
: Figuras e Vozes (Postavy a hlasy),
Teatro Sérgio Cardoso
(Teatro Sérgio Cardoso),
2014, Režisér: Marika Gidali, Décio Otero, scénický a kostýmní výtvarník/set and costume designer: Márcio Tadeu, světelný designér/lighting designer: Edgard Duprat ; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Kolážový tanec, Ballet Stagium se hravou formou
vyjadřuje k dědictví dadaistů a jejich vlivu na současné
umění. Dětinský muž, drzost, provokace, antimilitarismus,
anarchie a porušení zákona. - Simone Mina
-
Simone Mina: DES_FIOS (NE_NITĚ),
SESC Vila Mariana – 8º Hemispheric Institute Meeting
(SESC Vila Mariana – 8º Hemispheric Institute Meeting),
2013, Režisér: Simone Mina, Video: Roberto Setton, Izo Levin ; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Ve studiu se postupně proměňuje obrovská „možná
košile“ na „nemožnou košili“, přináší tím zpět její jedinečnou
auru a zamyšlení nad tím, jaké místo na světě
patří oděvům. Přítomnost košile v různých kontextech
vnímá šev nově jako jazyk a snaží se aktivovat / poodhalit
tajemství řemesla výroby oděvů. - José de Rorlos Serroni (José Carlos Serroni)
-
Maurício Kartum: Sacco e Vanzetti (Sacco y Vanzetti),
Armazém da Utopia
(Armazém da Utopia),
2014, Režisér: Luiz Fernando Lobo, scénický výtvarní/set designer: J. C. Serroni, kostýmní výtvarníci/costume designer: Beth Filipecki, Renaldo Machado, světelný designér/lighting designer: Cézar Ramirez, zvukový designér/sound designer: Felipe Redicetti
; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Realizace této scénografie byla velmi náročná kvůli
umístění hlediště na scénu. Opuštěný sklad číslo
6 v docích Rio de Janeira měl být přestavěn na divadlo
se scénografií pro 220 lidí. Vycházelo se z principů
konstruktivismu 20. let 20. století, kdy celá stavba
nebyla zastřešena. - Marcelo Denny
-
Marcelo Denny and Marcos Bulhões: Cegos (Slepý),
Ruas, praças, espaços públicos
(Ulice, náměstí a veřejné parky),
2012, Režisér: Marcelo Denny, Marcos Bulhões, Priscilla Toscano, ; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Městská performance, ve které vystupují desítky mužů
a žen ve společenském oděvu, jsou pokryti keramickou
hlínou a oči mají zavázané páskou. Pomalu chodí městem
a poeticky zasahují do jeho každodennosti. - Doris Rollemberg (Doris Rollemberg Cruz)
- Samuel Abrantes (Samuel Abrantes)
-
Marcus Ferreira (Carnival Creator - Carnavalesco) / Samuel Abrantes (Costume Maker): Transconexões, Memórias e Heterodoxia (Spojnice, vzpomínky a heterodoxie),
2014 ; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Kostým z tkané síťoviny s flitry, krajky, tylu a lněného plátna. Na výrobu bylo použito dvacet silných křišťálů a 4 000 červených akrylových kamínků. Kostým na sobě měla postava psa jménem Samile Cunha, jejímž autorem je tvůrce kreslených příběhů Lan. - Ronald Teixeira da Cunha (Ronald Teixeira)
- Maria Lúcia Chedieck Martins (Lúcia Chedieck)
-
Lev Tolstói / Edmilson Cordeiro and Cácia Goulart (Adaptation and Dramaturgy): A morte de Ivan Ilicht (Smrt Ivana Iljiče),
Espaço Redimunho de Teatro
(Redimunho Space of Theatre),
2013, Režisér: Cácia Goulart, světelná designérka/lighting designer: Lúcia Chedieck, scénický výtvarník/set designer: André Cortez,
kostýmní výtvarnice/costume designer: Marina Reis, zvukový designér/sound designer: Marcelo Pellegrino ; identifikace exponátu:
fotografie, video, instalace ;
Komentář: Volná adaptace děje a inscenačního plánu „Ivana Iljiče“ z pohledu herečky na jevišti. Světelný design zajišťuje výrazové proměny ve vztahu k psychologickému, sociálnímu a politickému stavu postavy. - Rosane Muniz
- José de Anchieta (José de Anchieta )
-
neznámý/unknown - Ricardo Karman (adaptace/adaptation): Biliri e o Pote Vazio (Biliri a prázdný hrnec),
Centro Cultural Banco do Brasil
(Kulturní centrum Banco do Brasil ),
2011, Režisér: autor koncepce/general conception: Ricardo Karman, režisér stínové animace/
director of animation and shadows: Amir Admoni, asistent režie/assistant director: Bernardo Galegale
, scénický a kostýmní výtvarník/set and costume designer: José de Anchieta, světelný designér/lighting designer: Denilson Marques, soundtrack: Ricardo Karman, Bernardo Galegale, nafukovací květiny/ inflatable flowers: Carlos Delfino, elektromechanické květiny/electromechanical flowers: Ricardo Karman, rekvizity/props: Gilberto de Oliveira, charakterizace/characterization: Westerley-Dornellas, Camarim Brasil, asistentka charakterizace/characterization assistant: Lilian Akimi Puppet animation director: Luciana Eguti and Paulo Muppet ; identifikace exponátu: fotografie, video, instalace ;
Komentář: Volná adaptace starodávného čínského příběhu v podání divadelní společnosti Kompanhia do Centro da Terra. Ve válkou zničeném ponurém království vyzve císař, který nemá dědice, děti, aby rozhodly o tom, kdo získá trůn. Biliri je velmi oddaný chlapec, jenž svého cíle nedosáhne, ale předstoupí před císaře s prázdným hrncem. - Bia Junqueira
-
Doug Wright (hra/play), Scott Frankel (melodie/melodies), Michael Korie (skladatel/composer) and Jonas Klabin (brazilská verze/Brazilian version): As Mulheres de Grey Gardens, o Musical (Ženy z Grey Gardens (Šedých zahrad), muzikál),
Teatro Municipal Sala Baden Powell
(Teatro Municipal Sala Baden Powell),
2013, Režisér: Wolf Maya , design projektu/projection design - Bia Junqueira, John Fitzgerald, videorežie/direction of videos - John Fitzgerald, videoanimace/animation videos - Lilian Gorini, Renato Brandão, Felipe Duarte, Camila Moraes,
3D Design - Henrique Mourthé and Renato Brandão, mapování projektu/mapping projection - Marlus Araújo and Gabriela Costa de Castro, scénická výtvarnice/set designer - Bia Junqueira, kostýmní výtvarnice/costume designer - Marta Reis, světelný designér/lighting designer - Luis Paulo Nenen, zvukový designér/sound designer - Gabriel D'Angelo
; identifikace exponátu:
fotografie, video, instalace ;
Komentář: Muzikál sleduje životní příběh obou Edie Beale od
počátečního společenského postavení jako bohaté
aristokratky, až po zchudlé podivínky v rozpadajícím se
domě. V centru pozornosti je nekonečný psychologický
boj mezi matkou a dcerou. Jedna Beale byla tetou
a druhá sestřenicí Jacqueline Kennedy. - Caetano Vilela
-
Caetano Vilela: Licht + Licht (Světlo + světlo),
Teatro Guairinha
(Teatro Guairinha),
2012, Režisér: Caetano Vilela, kostýmní výtvarník a ředitel/costume designer and art director: Cassio Brasil, světelný designér/lighting designer: Caetano Vilela, scéničtí výtvarníci/set designers: Caetano Vilela, Cássio Brasil, hudba, zvuk, soundtrack/musical composition, sound design, sSoundtrack: Edson Secco
; identifikace exponátu:
fotografie, video, instalace ;
Komentář: „Licht“ je německy „světlo“, slovo, které zahrnuje jak
fyzický jev, tak i myšlenku moudrosti. Toto drama odhaluje
poslední chvíle německého básníka Goetha, konkrétně
jeho poslední slova: „Licht, mehr Licht“ („Světlo,
víc světla“). Objeví se nejvýraznější Goethovy postavy
a chovají se přesně naopak, než jak si představoval.
- Claudia de Bem
-
The text is freely inspired by 'Blackouts and Ghosts' by Paul Auster, with dramaturgy by the Brazilian author Michelle Ferreira: A Vida Dele (Jeho život),
Theatro São Pedro
(Theatro São Pedro),
2014, Režisér: Ramiro Silveira, světelná a scénická designérka/lighting and set designer: Claudia de Bem, kostýmní výtvarník/costume design: Carlos Ramiro Fensterseifer, soundtrack: Álvaro Rosacosta ; identifikace exponátu:
fotografie, video, instalace ;
Komentář: Hra „Jeho život“ uzavírá trilogii vycházející z divadelní tvorby Paula Austera v podání oceněné divadelní společnosti In.Co.Mo.De.Te. Hlavní myšlenkou je ospravedlnění vlastní existence v očích druhých, fobie dnešní doby živená sociálními sítěmi a ovlivňovaná soudem zvenčí.
- Camila Murano
-
Nelson Baskerville (Argument) and Veronica Gentilin (Dramaturgical intervention): Luis Antonio Gabriela (Luis Antonio Gabriela),
CCSP - Centro Cultural São Paulo
(CCSP - Centro Cultural São Paulo),
2011, Režisér: režisér/director: Nelson Baskerville, asistentky režie/assistant director: Ondina Castilho, Camila Murano
, hudební režisér, skladate, aranžmá/musical director, composer and arrangement: Gustavo Sarzi, Soundtrack: Nelson Baskerville, světelný a scénický design/lighting and set designers: Marcos Felipe, Nelson Baskerville, kostýmní výtvarnice/costume design: Camila Murano, maskér/makeup artist: Rapha Henry Videos: Patrícia Alegre ; identifikace exponátu: fotografie, video, instalace ;
Komentář: Autorův starší bratr byl homosexuál a do svých 30 let žil
v Santos, odkud se přestěhoval do Španělska. Třicet let
byl téměř nezvěstný. V Bilbau vystupoval pod jménem
Gabriela v nočních klubech a v roce 2006 zemřel na AIDS.
Hra nahlíží do jeho života. - Eduardo Tudella (Eduardo Tudella)
-
Heiner Müller: Quarteto (Kvartet),
Teatro do ICBA
(Teatro do ICBA),
2014, Režisér: Gil Vicente Tavares, světelný a scénický designér/lighting and set design: Eduardo Tudella, kostýmní výtvarník/costume designer: Rino Carvalho, asistent kostýmního výtvarníka/costume assistant: Alex Gurunga,
maskérka/makeup: Marie Thauront, Mel Meireles, asistentka maskérky/makeup assistant: Anna Oliveira,
soundtrack: Luciano Salvador Bahia, švadlena/seamstress: Angélica Paixão
; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Dva herci na scéně ztělesňují ve scénické hře čtyři
hlavní postavy, kde změny odhalují mocenské a svůdné
intriky. Průvodní výtvarná koncepce této hry vychází
ze scénického znázornění represe, náboženství, touhy
a moci, inspirované zrcadlem, zarámováním / limitem
a zpovědnicí. - Fernando Marés
-
Joël Pommerat : Esta Criança (Tohle dítě),
Centro Cultural Banco do Brasil
(Kulturní centrum Banco do Brasil),
2012, Režisér: Márcio Abreu, světelná designérka/lighting designer: Nadja Naira, kostýmní výtvarnice/costume design: Valéria Stefani,
Soundtrack: Felipe Storino
; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Tato hra rozdělená do deseti krátkých výstupů přibližuje
různé podoby vztahu mezi rodiči a dětmi prostřednictvím
zábavy, trapných situací, agrese i výbuchů hněvu.
Scénický prostor je v konfliktu „další postavou“, místo /
most mezi obyčejnými lidmi na scéně a publikem. - João Marcelino (João Marcelino)
-
César Ferrario / Estação de Teatro Theater Group: O Quintal de Luís – Memórias do menino (Luisova zahrada – chlapcovy vzpomínky),
Ruas, praças, espaços públicos
(Ulice, náměstí a veřejná prostranství),
2014, Režisér: Rogério Ferraz, kostýmní výtvarník/costume design: João Marcelino, scénický a světelný designér/set and lighting designer: Rogério Ferraz, zvukový designer/sound design: Caio Padilha
; identifikace exponátu:
fotografie, video, instalace ;
Komentář: Příběh je poctou brazilskému spisovateli Luís da Câmara
Cascudovi (1898–1986), jehož dílo odkazuje k národní
orální tradici a lidové kultuře. Luísovu zahradu obývají
fiktivní a reálné bytosti, které vystupují jako obžalovaní
v soudním procesu svých vlastních vzpomínek. Příběh
vychází ze skutečné události, kterou Cascudo zažil ve
20. letech 20. století. - Laura Vinci
-
Anton Chekhov: O Duelo (Duel),
mundanacompanhia
(mundanacompanhia),
2013, Režisér: Georgette Fadel, scénická výtvarnice/set designer: Laura Vinci, kostýmní výtvarník/costume designer: Diogo Costa,
světelný designér/lighting designer: Guilherme Bonfanti, zvukový design/sound designer: Otávio Ortega, Lucas Santana, asistent světelného designéra/lighting designer assistant: Rafael Souza Lopes, ředitelka a asistentka scénické výtvarnice/art director and set designer assistant: Marília Teixeira
; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Zápletka popisu napětí mezi dvěma bojovníky: jedním
z nich je karikatura typického ruského romantického
hrdiny bez osobnosti, druhým je další typická karikatura
tragické budoucnosti lidstva ve 20. století: sociální
darwinista. Sledujeme souboj těchto dvou antagonistických
světů na okraji společnosti. - Lu Bueno
-
Cássio Pires (inspirováno Erípidovou Ifigenií v Aulidě/inspired in “Iphigenia at Áulis”, by Eurípedes): Ifigênia (Ifigenie),
Sesc Belenzinho
(Sesc Belenzinho),
2012, Režisér: Marcelo Lazzaratto / Elevador de Teatro Panorâmico Theatre Company, scénická a kostýmní výtvarnice/set and costume designer: Lu Bueno, světelný designér/lighting designer: Wagner Freire, zvukový designér/sound designer: Rafael Zenorini, Marina Vieira, spolupracovníci/collaborators: Moshe Motta, Camila Fogaça, Fernando Stutz, Michele Rolandi and Gabriel Miziara ; identifikace exponátu:
fotografie, video, instalace ;
Komentář: Inscenace – zcela improvizovaná – využívá jazykový
systém „zorného pole“ (Field of View). Devět herců na
scéně improvizuje a střídá se v roli postav hry. Všichni
herci umí celý text, který je při každé repríze nově
uspořádaný. - Fernando Mello da Costa
-
André Curti and Artur Ribeiro: Ausência (Absence),
Teatro SESC Ginástico
(Teatro SESC Ginástico),
2012, Režisér: André Curti, Artur Ribeiro, scénický výtvarník/set designer: Fernando Mello da Costa, technický scénář/technical scenery: Dodô Giovanetti, umělecká malba/art painting: Ana Paula Cardoso, světelný design/lighting designer: PH and Artur Ribeiro, kostýmní výtvarnice/costume designer: Ticiana Passos
; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Absence je příběhem gest, který se vyvine v hlubokou báseň o samotě. Osamělý muž je uvězněn na vrcholku věže, kde se obklopí vlastním imaginárním světem, který je surrealistický a absurdní. V této izolaci si uvědomí svou naprostou absenci lidskosti, odvahy a života. - Marcelo Lipiani
-
Christiane Jatahy (inspirováno Čechovovými Třemi sestrami/inspired by 'The Three Sisters' by Anton Chekhov): E se elas fossem para Moscou? (Co kdyby odjeli do Moskvy?),
Cia Vértice
(Cia Vértice ),
2014, Režisér: Christiane Jatahy, scénický výtvarník/set designer: Marcelo Lipiani, kostýmní výtvarníci/costume designers: Antonio Medeiros, Tatiana Rodrigues, světelný designér/lighting designer: Paulo Camacho, zvukový designér/
sound designer: Domenico Lancelotti ; identifikace exponátu:
fotografie, video, instalace ;
Komentář: Adaptace Čechovových Tří sester, představení naživo snímané třemi kamerami a simultánně sestříhané
a promítané v kině. Diváci a technici jsou součástí scény, čímž stírají hranice mezi fikcí a realitou, současností a minulostí, a divadlem a kinem. - Marcos Flaksman
-
Marcos Flaksman: Palácio do fim (Palác konce),
Teatro Poeira
(Teatro Poeira),
2011, Režisér: José Wilker, scénický výtvarník/set designer: Marcos Flaksman, asistentka scénického výtvarníka/set designer assistent: Juliana Werneck, světelný designér/lighting designer: Maneco Quinderé, kostýmní výtvarník/costume designer: Beth Filipecki, zvukový design/sound designer: Marcelo Alonso Neves
; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Toto představení se odehrálo v divadle arénového typu,
kde diváci sedí ze tří stran s dostatečným odstupem od
herců. Divadlo opět udává podobu lidské bytosti přímo
tady před námi. Drama výroků představuje šílenství,
které trvá vlivem nesnášenlivosti a nedorozumění. - Marisa Bentivegna
-
Leonardo Moreira: O Jardim (Zahrada),
Sesc Belenzinho
(Sesc Belenzinho),
2011, Režisér: Leonardo Moreira, scénická a světelná designérka/set and lighting designer: Marisa Bentivegna, kostýmní výtvarník/costume designer: Theodoro Cochrane, zvuk/sound composer: Marcelo Pellegrini
; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Do tří skupin rozdělené publikum sleduje divadelní výstupy v různém pořadí. Cílem je, aby si složili příběh několikagenerační rodinné ságy sestavením zčásti vymyšlených a znovu vytvořených vzpomínek. - Nadia Luciani
-
Harold Pinter: O Inoportuno (Správce),
Teatro da FALEC
(Teatro da FALEC),
2013, Režisér: Ênio Carvalho, světelná designérka/lighting designer: Nadia Luciani, scénická a kostýmní výtvarnice/set and costume designer: Maureen Miranda, grafik/graphic designer: Marcos Minini, zvukový designér/sound designer: Chico Nogueira
; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Světelný design koresponduje s nesmyslným stylem,
aniž by působil chronologicky. Zvukové efekty a teplá
a studená světla zajišťují spád a návaznost hry bez
přerušení textu. Vzájemné působení jeviště a světla
zdůrazňují podstatné a výrazné detaily v rámci omezeného
vizuálního prostoru. - Nadja Naira
-
Marcio Abreu, Patrick Pessoa; sspolupracovníci/collaborators: Andréa Beltrão, Malu Galli, Mariana Lima, Newton Moreno: Nômades (Nomád),
Teatro Poeira
(Teatro Poeira),
2014, Režisér: Marcio Abreu, scénický výtvarník/set designer: Fernando Marés, asistent scénického výtvarníka/set designer assistant: Eloy Machado, kostýmní výtvarníci/costume designers: Cao Albuquerque, Natalia Duran, Visagism: Lu Moraes
; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Tři přítelkyně, všechny herečky, jsou zaskočeny předčasnou
smrtí své čtvrté kamarádky, také herečky. Každá
na tuto ztrátu reaguje jinak během jediného dne, od
zprávy o nečekané smrti po poslední rozloučení na
pohřbu. - Rosa Magalhães
-
Roger Waters: Ça Ira - Há Esperança (Ça Ira ),
Theatro Municipal de São Paulo
(Theatro Municipal de São Paulo),
2013, Režisér: režisér/stage director: André Heller-Lopes, dirigent/conductor: Rick Wentworth
, kostýmní výtvarnice/costume designer: Rosa Magalhães, scénický výtvarník/set designer: Renato Theobaldo, světelný designér/lighting designer: Fabio Retti, skladatel/composer: Roger Waters ; identifikace exponátu: fotografie, video, animace ;
Komentář: Inscenace uvedená v Městském divadle v São Paulo zasazuje
stejnojmennou operu do současnosti, Leonardo
Neiva je vypravěčem v knihovně a herci a zpěváci
prožívají fiktivní šílenství v sanatoriu. Scénář vznikl
na motivy života brazilského umělce Arthura Bispo do
Rosária (1909–1989). - Tomás Ribas
-
Isabel Cavalcanti: Moi Lui (Moi Lui),
Teatro Poeira
(Teatro Poeira),
2013, Režisér: Isabel Cavalcanti, světelný designér/lighting designer: Tomás Ribas, scénický a kostýmní výtvarník/set and costume designer: Rui Cortez, herečka a tvůrkyně projektu/actress and creator of the project: Ana Kfouri
; identifikace exponátu:
součást jeviště, video ;
Komentář: Volně inspirované románem „Molloy“ Samuela Becketta, ve kterém dvě postavy – A, vypravěč, a Molloy – vyprávějí příběh o tom, jak Molloy hledá matku. - Adriano Guimarães
-
Adriano Guimarães, Fernando Guimarães and Ismael Monticelli: Nada / Rumor (Nic / Šum),
Oi Futuro Flamengo
(Oi Futuro Flamengo),
2012, Režisér: Adriano Guimarães, Fernando Guimarães and Miwa Yanagizawa, Set designers: Adriano Guimarães, Fernando Guimarães and Ismael Monticelli
Costume designer: Coletivo Irmãos Guimarães
Lighting designer: Tomás Ribas ; identifikace exponátu:
skica, součást jeviště, video ;
Komentář: Instalace/scénář je složen z 6 000 kusů starožitného skla, které jsou rozprostřeny po jevišti za účelem vytržení z jejich přirozeného prostředí a nového uspořádání jako součásti obrovského kompaktního a nadpozemského tělesa. Masa skla je probuzena k životu pomocí žhnoucích lamp, jejichž intenzita se pomalu zvětšuje a zmenšuje. Do této téměř průhledné masy je zasazeno němé piano. - Freusa Zechmeister
-
Paulo Pederneiras: Triz (Triz),
Palácio das Artes
(Palácio das Artes),
2013, Režisér: Paulo Pederneiras, kostýmní výtvarnice/costume designer: Freusa Zechmeister, asistentka kostýmní výtvarnice/costume designer assistant: Maria Luiza Magalhães, soundtrack: Lenine, scénický výtvarník/set designer: Paulo Pederneiras, světelní designéři/lighting designers: Paulo Pederneiras and Gabriel Pederneiras
; identifikace exponátu:
kostým, fotografie, video, animace ;
Komentář: Jediný kus sítě v celku a exkluzivní práce s černými
a bílými kostkami, které půlí těla tanečníků, si pohrává
s hranicí relativity. Kostýmy vyplouvají na povrch jako
jasné symboly toho, že pouhé odhodlání hýbat může
být klíčem k překonání problémů. - Marcos Bulhões
-
Marcelo Denny and Marcos Bulhões: Cegos (Slepý),
Ruas, praças, espaços públicos
(Ulice, náměstí a veřejná prostranství),
2012, Režisér: Marcelo Denny, Marcos Bulhões, Priscilla Toscano, ; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Městská performance, ve které vystupují desítky mužů a žen ve společenském oděvu, jsou pokryti keramickou hlínou a oči mají zavázané páskou. Pomalu chodí městem a poeticky zasahují do jeho každodennosti. - Priscilla Toscano
-
Marcelo Denny, Marcos Bulhões: Cegos (Slepý),
Ruas, praças, espaços públicos
(Ulice, náměstí a veřejná prostranství),
2012, Režisér: Marcelo Denny, Marcos Bulhões, Priscilla Toscano, ; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Městská performance, ve které vystupují desítky mužů
a žen ve společenském oděvu, jsou pokryti keramickou
hlínou a oči mají zavázané páskou. Pomalu chodí městem
a poeticky zasahují do jeho každodennosti. - Yuri Yamamoto ( Yuri Yamamoto)
-
Rafael Martins: Interior (Interiér),
Grupo Bagaceira de Teatro
(Grupo Bagaceira de Teatro),
2013, Režisér: Yuri Yamamoto, scénický výtvarník/set designer: Yuri Yamamoto, technik scény/set technician: Fernando Casari, koncepce rekvizit/props conception: Deyvson Freitas
; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Tato hra je součástí repertoáru divadelní společnosti
Bagaceira Theatre Group (Fortaleza / CE), která v roce
2015 oslavila 15 let intenzívní tvorby na brazilské divadelní
scéně. - Celso Sim
-
Celso Sim, Anna Ferrari: Penetrável Genet / Experiência Araçá (Proniknutelný Genet / Zážitek Araçá ),
Cemitério do Araçá
(Hřbitov Araçá),
2013, Režisér: Celso Sim, Anna Ferrari, Luiz Cruz, Andreas Valentin, Ivan Cardoso, Hélio Oiticica ; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Pronikání hřbitovem Araçá, poslech requiem, nejprve
v uličkách hřbitova a nakonec uvnitř hlavní kostnice,
kde bludiště mramorových sloupů slouží jako plátno pro
simultánní projekci. Proniknutelný Genet je zážitková
performance, která pokračuje jako filmový zážitek. - Anna Ferrari
-
Celso Sim, Anna Ferrari: Penetrável Genet / Experiência Araçá (Proniknutelný Genet / Zážitek Araçá ),
Cemitério do Araçá
(Hřbitov Araçá),
2013, Režisér: Celso Sim, Anna Ferrari, Luiz Cruz, Andreas Valentin, Ivan Cardoso, Hélio Oiticica ; identifikace exponátu:
fotografie, video, animace ;
Komentář: Pronikání hřbitovem Araçá, poslech requiem, nejprve
v uličkách hřbitova a nakonec uvnitř hlavní kostnice,
kde bludiště mramorových sloupů slouží jako plátno pro
simultánní projekci. Proniknutelný Genet je zážitková
performance, která pokračuje jako filmový zážit - Helio Eichbauer
-
Claude Debussy: Pelléas et Mélisande (Pelléas a Mélisande),
Theatro Municipal de São Paulo
(Městské divadlo São Paulo),
2012, Režisér: režisér/director: Iacov Hillel, hudební režisér a dirigent/musical director and conductor: Abel Rocha
, scénický výtvarník/set designer: Helio Eichbauer, kostýmní výtvarník/costume designer: Cássio Brasil visagism: Eliseu Cabral, světelný designér/lighting designer: Iacov Hillel, video mapping: Binho Dias ; identifikace exponátu: fotografie, video, animace ;
Komentář: Scénografie tohoto dramatického díla vyjadřuje abstraktní a minimalistický scénář. Odraz kruhu různými způsoby, otáčivé jeviště a detail projekce obrazů impresionistického malíře Clauda Moneta, vytvořené pomocí světelného designu, povznášejí diváka. - Fernando Guimarães
-
Fernando Guimarães and Emanuel Aragão: Nada / Rumor (Nic / Šum),
Oi Futuro Flamengo
(Oi Futuro Flamengo),
2012, Režisér: Fernando Guimarães, Miwa Yanagizawa, scénický výtvarník/set designers: Fernando Guimarães and Ismael Monticelli, kostýmní výtvarník/costume design: Coletivo Irmãos Guimarães, světelný design/lighting designer: Tomás Ribas
; identifikace exponátu:
skica, součást jeviště, video, instalace ;
Komentář: Instalace / scénář je složen z 6 000 kusů starožitného skla, které jsou rozprostřeny po jevišti za účelem vytržení z jejich přirozeného prostředí a nového uspořádání jako součásti obrovského kompaktního a nadpozemského tělesa. Masa skla je probuzena k životu pomocí žhnoucích lamp, jejichž intenzita se pomalu zvětšuje a zmenšuje. Do této téměř průhledné masy je zasazeno němé piano. - Ismael Monticelli
-
Fernando Guimarães, Ismael Monticelli: Nada / Rumor (Nic / Šum),
Oi Futuro Flamengo
(Oi Futuro Flamengo),
2012, Režisér: Fernando Guimarães, Miwa Yanagizawa, světelný designér/set designers: Fernando Guimarães, Ismael Monticelli, světelný designér/lighting designer: Tomás Ribas, kostýmy/costume designers: Coletivo Irmãos Guimarães
; identifikace exponátu:
skica, součást jeviště, video, instalace ;
Komentář: Instalace / scénář je složen z 6 000 kusů starožitného
skla, které jsou rozprostřeny po jevišti za účelem vytržení
z jejich přirozeného prostředí a nového uspořádání
jako součásti obrovského kompaktního a nadpozemského
tělesa. Masa skla je probuzena k životu pomocí
žhnoucích lamp, jejichž intenzita se pomalu zvětšuje
a zmenšuje. Do této téměř průhledné masy je zasazeno
němé piano. - Christiane Jatahy
-
Christiane Jatahy (inspirováno Čechovovými Třemi sestrami/inspired by 'The Three Sisters' by Anton Chekhov): E se elas fossem para Moscou? (Co kdyby odjeli do Moskvy?),
Cia Vértice
(Cia Vértice ),
2014, Režisér: Christiane Jatahy, scénický výtvarník/set designer: Marcelo Lipiani, kostýmní výtvarníci/costume designers: Antonio Medeiros, Tatiana Rodrigues, světelný designér/lighting designer: Paulo Camacho, zvukový designér/sound designer: Domenico Lancelotti
; identifikace exponátu:
skica, fotografie, ostatní ;
Komentář: Adaptace Čechovových Tří sester, představení naživo
snímané třemi kamerami a simultánně sestříhané
a promítané v kině. Diváci a technici jsou součástí scény,
čímž stírají hranice mezi fikcí a realitou, současností
a minulostí, a divadlem a kinem.
* 1974, Rio de Janeiro, Brazil
Obor: režisér, dramatik, autor, producent, novinář, pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník, mediální umělec, Performer a hudebník / umělecký ředitel / scénáristika – Central Saint Martins – University of the Arts London
Vzdělání: BA ze sociální komunikace, zaměření na žurnalistiku, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (1993-1997), MA ze sociální komunikace, výzkum v oblasti technologie komunikace a estetiky na Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ).
Pedagogická činnost: Učitel scénografie na Fakultě výtvarných umění Federální univerzity Rio de Janeira (EBA/UFRJ) v letech 2004, 2005, 2010 a 2011
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Výstava design a scénografie: „Konkrétní dialogy – Design a konstruktivismus v Brazílii“ (Caixa Cultural, RJ, 2008); „Výstava, pocta Jorge Zaharovi“(RJ, 2008), obě připravila kurátorka Daniela Name. „Prehistorické umění“(BNDES Gallery, RJ, 2000)
Pravidelná spolupráce s režiséry: Jefferson Miranda; Marco Andre Nunes; Emilio de Mello; Andrea Maciel; Cristina Pereira; Fernando Mello da Costa and Gutti Fraga; Celina Sodré; Domingos Oliveira; Daniel Herz and Susana Krugger.
Další údaje: Získal řadu cen (SHELL, APCA, FUNARTE…). Koordinátor
a editor brazilské národní výstavy na PQ'07.
Vystavené práce
* 1949, São José do Rio Preto/SP
Obor: architekt, režisér, herec, divadelní režisér, pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník, malíř, scénograf, vizuální umělec
Vzdělání: Absolvoval architekturu na FAU - University of São Paulo / Technical School of Acting - Dramatic Arts School - University of São Paulo
Pedagogická činnost: Profesor na State University of Campinas/SP a na SP Divadelní škole/SP
Pravidelná spolupráce s režiséry: "Lux in Tenebris" and "O Pessoal do Victor" Theater Groups
Další údaje: Vystudoval architekturu na FAU-USP a herectví na
EAD-USP, pracuje jako scénograf, kostýmní výtvarník,
režisér, pedagog a grafický designér. Profesor a zakladatel
Akademie divadelního umění na State University
of Campinas.
Vystavené práce
* 1977, São Paulo
Obor: umělecký manažer, pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník, módní návrhář, kurátor, vizuální umělec
Vzdělání: Magisterský titul ze vzdělávání, umění a kulturní historie / postgraduální titul z módní tvorby na Santa Marcelina University / absolvovala módní návrhářství na Santa Marcelina University / studovala scénografii a kostýmní výtvarnictví u J. C. Serroniho p
Spolupráce s divadly: Cia. Ueinzz (SP) and Cia. Livre (SP)
Pedagogická činnost: Santa Marcelina University: Vyučuje kreativní tvorbu v programu módní návrhářství a fotka / Vyučuje kreativní tvorbu v programu móda a tvorba / Vyučuje experimentální modeling a je tutorkou v programu móda / Workshopy a spolupráci s řadou institucí
Účast na dalších mezinárodních výstavách: X-Wohnungen, Mannheim/Německo 2011 / X-Moradias, São Paulo/Brazílie 2010 / Corpo Instalação, São Paulo/Brazílie 2008 / Exposição Viés (uskupení móda a umění), Galeria Vermelho, São Paulo/Brazílie 2005
Pravidelná spolupráce s režiséry: Cibele Forjaz - Cia.Livre / Élcio Nogueira Seixas / Renato Borghi / Regina Braga / Isabel Teixeira
Další údaje: Mina se zabývá ateliérem jako vzdorujícím útočištěm
urbanistických center a zkoumá tělo, oblečení a prostor
ve vztahu k překážkám, které určují chod věcí – prostor
pro více flexibility mezi uměním a vývojem.
Vystavené práce
* 1950, Sao Chosé de Rio Pretó - Sao Paulo
Obor: architekt, pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník, světelný designér, scénograf, vizuální umělec, porota
Vzdělání: Architektura - FAU - University of Sao Paulo
Pedagogická činnost: SP Escola de Teatro – koordinátor kurzů scénografie, kostýmního výtvarnictví a jevištní techniky.
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Prezident poroty na PQ´07
Další údaje: Od roku 1987 se pravidelně účastní PQ a od roku 1997
je koordinátorem Espaço Cenográfico / SP. Publikoval
tři knihy o designu / scénografii a obdržel dvě ceny PQ,
kde také v roce 2007 předsedal porotě.
Vystavené práce
* 1969, Pindamonhangaba, SP – Brasil
Obor: režisér, producent, divadelní režisér, pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník, sochař, scénograf, kurátor, vizuální umělec
Vzdělání: Vyučuje umění, magisterský a doktorský titul z performativního umění – zaměření na vizuální umění.
Pedagogická činnost: Učí studenty bakalářského a doktorského programu na Divadelní akademii umění na University of São Paulo.
Další údaje: Vítěz řady brazilských divadelních festivalů. Magisterský
a doktorský titul z performativního umění na
University of São Paulo. Zakládající člen několika divadelních
společností.
Vystavené práce
Obor: architekt, pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník
Vzdělání: Doktorát v oboru divadlo z UNIRIO (Federální univerzity Ria de Janeira)
Spolupráce s divadly: Teatro do Pequeno Gesto e "Cia Dramática de Comédia"
Pedagogická činnost: Profesorka na Divadelní fakultě UNIRIO, katedra scénografie
Pravidelná spolupráce s režiséry: João Batista, Antonio Guedes, Luiz Antonio Pilar, Luiz Igreja
Další údaje: Doktorský titul v oboru divadla, pedagožka na Rio de Janeiro State
Federal University
* 04.02.1961, Rio de Janeiro
Obor: herec, pedagog, kostýmní výtvarník, módní návrhář
Vzdělání: Ph.D. ze sémiologie na Faculty of Languages of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Od roku 1992 vyučuje kostýmní výtvarnictví, styling a produkci v performativním umění na Akademii výtvarného umění na Federal University of Rio de Janeiro (UFR
Pedagogická činnost: Od roku 1992 vyučuje návrhářství, střih a výrobu kostýmů na Fakultě výtvarných umění Federální Univerzity Ria de Janeira (EBA/UFRJ), obor performativní umění.
Pravidelná spolupráce s režiséry: Several directors from Rio de Janeiro as well as Samba schools
Ocenění: Brazilská Molièrova cena za nejlepší kostýmy, 1991
Další údaje: Vystudoval klasické jazyky – portugalštinu/řečtinu a literaturu. Magistr dějin umění, doktor sémiologie, divadelní kostýmní výtvarník aktivní na festivalech a ve školách samby v Rio de Janeiru. Od roku 1979 pracuje na karnevalu.
Vystavené práce
Obor: scénograf
Další údaje: Umělecký ředitel, scénograf a kostýmní výtvarník,
magisterský titul z Fluminense Federal University,
pedagog na Rio de Janeiro Federal University
* 1963, Belém, Pará, Brazil
Obor: světelný designér
Vzdělání: Zaměření na světelný a interiérový design ((IPOG, SP, 2012) / vystudovala výtvarné umění (FAAP, SP, 1995) / Residentka Union Theaters Europe (Moscow, 2006) / stipendium na Université Laval Du Quebec (Canada, 2001)
Pedagogická činnost: Od roku 2013 vyučuje světelný design na Belas Artes University Center of São Paulo / workshopy v mnoha brazilských městech.
Pravidelná spolupráce s režiséry: Teatro Cuíra and Grupo Experiência, (Belém, Pará, 2001-02); Balagan Theater Company (SP, 2004-07); Companhia Livre de Teatro (SP, 2007-08); Cia Caixa Preta de Teatro (SP, 2009-12); Druw Dance Company (current).
Další údaje: Od roku 1996 světelná designérka, pracuje v různých oblastech, především v antropologickém výzkumu světla jako symbolického jazyka, na jehož vzniku se podílí expresívními prvky. V oblasti architektury spolupracuje na projektech v historických budovách, na průčelích a v galeriích.
Vystavené práce
Obor: novinář
Další údaje: Doktorandka a magistra performativního umění na University of
São Paulo, pedagožka na Fine Artes University Center
* 1948, Caruarú - Pernambuco - Brazil
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník, scénograf, vizuální umělec
Další údaje: Scénograf a kostýmní výtvarník pro divadlo, film, televizi a reklamy. Svou kariéru nastartoval v 60. letech a od 70. let získával řadu cen. Jako jeden z umělců brazilské národní výstavy získal na PQ'95 Zlatou Trigu.
Vystavené práce
* 1959, Rio de Janeiro, Brazil
Obor: režisér, pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník, módní návrhář, scénograf, kurátor, vizuální umělec, porota, Konzultantka Catherine Laget a Dominiqua Perclerse Bureause.
Vzdělání: Scénografka a kostýmní výtvarnice na Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), magisterský titul v oboru divadlo - Université de la Sorbonne Nouvelle-Paris III, École Jacques Lecoq-Paris, workshopy pod vedením Boba Wilsona a Tadeusze Kantora, Visual A
Pedagogická činnost: Fundação Getúlio Vargas (kurzy zaměřené na uměleckou režii a kostýmy), École Supérieure du Spectacle v Paříži(od r. 1993 do r. 1996), výzkumník v INACEN a CENACEN v Rio de Janeiro a v CNRS ve Francii
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Expo 98 - Lisabon, brazilské Image and Sound Museum (MIS) - Sao Paulo
Pravidelná spolupráce s režiséry: Cesar Augusto / Marcos Bernstein
Další údaje: Působí v mnoha uměleckých oblastech, také jako kurátorka
a ředitelka festivalu International Performing Arts
Festival Cena Contemorânea. Její práce vyniká intenzitou,
poetickými vlastnostmi a koncepční flexibilitou.
Vystavené práce
* 1968, São Paulo
Obor: režisér, světelný designér
Vzdělání: Samouk
Spolupráce s divadly: Teatro da Paz (Belém), Teatro Amazonas (Manaus), Teatro Municipal de S.Paulo, Teatro S.Pedro (SP), Teatro Jorge Eliecer Gaitan (Bogotá, Colômbia)Režisér a světelný designér se zaměřením na operu. Kontinuálně se účastní obou brazilských hudebních festivalů ve městech Manaus (Amazonas) a Belém (Pará) a spolupracuje s mezinárodními odborníky jako Roger Waters, Emilio Sagi a Gustavo Dudamel.
Pedagogická činnost: Světelný designér opery, profesor divadelní režie specializovaného programu školy Escola SP de Teatro.
Pravidelná spolupráce s režiséry: Emilio Sagi, Gerald Thomas, Alejandro Chacon, William Pereira
Další údaje: Kontinuálně se účastní obou brazilských hudebních
festivalů ve městech Manaus (Amazonas) a Belém
(Pará) a spolupracuje s mezinárodními odborníky jako
Roger Waters, Emilio Sagi a Gustavo Dudamel.
Vystavené práce
* 1961, Porto Alegre, RS, Brazil
Obor: režisér, světelný designér, vizuální umělec, interirérová návrhářka
Vzdělání: Magistra scénického umění na Arts Institut of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS).
Spolupráce s divadly: Od roku 2006 umělecká ředitelka divadla Theatro São Pedro, Porto Alegre.
Pedagogická činnost: Interior Design v Methodist Institute (IPA), Porto Alegre, Production na Faculty of Monteiro Lobato, Porto Alegre, postgraduální studium produkce na Castelli Faculty, Canela.
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Účast na World Stage Design 2013 s instalací „Svítící emoce abnormální reflexe“ (Luminous Emotions Mutants Reflections) ve virtuálním katalogu.
Pravidelná spolupráce s režiséry: Member of Incomode-te Theater Company since 2006. Always works with Ramiro Silveira, Luciano Alabarse and Roberto Oliveira
Další údaje: Světelná designérka s magisterských titulem v oboru scénického umění na Federal University of Rio Grande do Sul. Během své dvaadvacetileté kariéry získala devět národních cen. V současné době tvoří po celé zemi a také vede kurzy o světle, senzibilitě a vnímání.
Vystavené práce
* 1976, São Paulo
Obor: režisér, herec, kostýmní výtvarník, módní návrhář, scénograf
Vzdělání: V roce 2001 absolvovala módní návrhářství na Santa Marcelina Faculty of Fashion (FASM) a v roce 2006 scénické umění na Célia Helena Superior Faculty of Arts (ESCH).
Další údaje: V roce 2001 absolvovala obor módní návrhářství na
Santa Marcelina Faculty of Fashion a v roce 2006 pak
scénické umění na Célia Helena Superior Faculty of
Arts. V kategorii „Nejlepší kostým“ byla nominovaná
na Shell Prize.
Vystavené práce
* 1953, Salvador - Bahia - Brasil
Obor: divadelní technik, divadelní režisér, pedagog, scénograf, světelný designér
Vzdělání: Absolvoval divadelní režii na Federal University of Bahia (1979) a performativní umění - scénografii na Rio de Janeiro University (UNIRIO, 1983). Magistr výtvarného umění na New York University (1993). Doktor performativního umění na Federal University of
Spolupráce s divadly: Martim Gonçalves Theater, Salvador / Bahia
Pedagogická činnost: Docent divadla na Federal University of Bahia (UFBA).
Pravidelná spolupráce s režiséry: Ewald Hackler, Harildo Déda, Marcelo Flores and Gil Vicente Tavares
Další údaje: Magisterský titul z výtvarného umění na New York
University (1993), PhD titul z performativního umění
na Federal University of Bahia (2013). Profesor na divadelní
škole univerzity UFBA. Ceny za světelný design.
Vystavené práce
* 1955, Ponta Grossa – Paraná – Brasil
Obor: divadelní technik, umělecký manažer, inspicient, teatrolog, pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník, scénograf, scénická mašinerie
Vzdělání: Magistr divadla na State University of Santa Catarina.
Pedagogická činnost: Workshopy a kurzy scénografie a kostýmního výtvarnictví pro začátečníky. Vzdělávací workshopy jevištní techniky.
Pravidelná spolupráce s režiséry: Márcio Abreu (Companhia Brasileira de Teatro)
Další údaje: Scénograf s magisterským titulem v oboru divadla.
Koordinátor scénografického workshopu ve Studio of
Theatrical Creation v Curitibě, výsledné studentské
práce byly součástí PQ‘03. Od roku 2006 spolupracuje
s Companhia Brasileira de Teatro.
Vystavené práce
* 1959, Macaíba, Rio Grande do Norte
Obor: režisér, scénograf, kostýmní výtvarník
Vzdělání: Mezinárodní škola divadelní antropologie (Eugênio Barba). Kresba (Rossine Perez Engraving Studio). Hudební vzdělání (Federal University Music School of Rio Grande do Norte). Umělecký makeup (Maison Payot). Klasický tanec (Municipal Ballet of Natal).
Pedagogická činnost: Kurzy scénografie, kostýmního výtvarnictví a režie v Experimental Center of Education a José Augusto Theatre Research Foundation v Rio Grande do Norte.
Pravidelná spolupráce s režiséry: Armazém Theater Company / Clowns de Shakespeare Theater Company / Estandarte Theater Group / Imbuaça Theater Group
Ocenění: Cena za nejlepší kostým (International Festival of Pelotas, RS, 1989), „Pověření“ (Der Auftrag) Heinera Müllera v podání Stabanada Theater Company, režie Carlos Nereu.
Další údaje: Narozen v severovýchodní Brazílii jako syn Marie Isaury
Alves, která ho naučila šít. Marcelino vystudoval kresbu,
malbu, akvarel a podílel se na vzniku 106 divadelních
her, přičemž 52 z nich režíroval. Získal 25 národních
a 1 mezinárodní cenu.
Vystavené práce
* 1962, São Paulo
Obor: vizuální umělec
Vzdělání: Vystudovala výtvarné umění na Fundação Armando Álvares Penteado (FAAP). Magisterský titul z Fakulty komunikace a umění na University of São Paulo (USP).
Pravidelná spolupráce s režiséry: With the playwright and director José Celso Martinez Corrêa in "Cacilda!" (1998-2001), and on the adaptation of "Os sertões [Rebellion in the Backlands]" (2000-01), by Euclides da Cunha. With the Mundana Theater Company, did "The Idiot" (2010-12), directe
Další údaje: Výtvarnice a umělecká ředitelka/scénografka inscenace „Cacilda!“ v režii José Celso Martinez Corrêy a umělecká ředitelka/scénografka inscenace „Idiot“ v režii Cibely Forjaz. Účastnila se 26. Mezinárodního bienále v São Paulu (2004).
Vystavené práce
* 1969, São Paulo - Brasil
Obor: režisér, pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník, scénograf, vizuální umělec, porota
Vzdělání: Vystudovala grafiku. Získala ceny v oblasti scénografie a kostýmního návrhářství a více než 20 let pracuje jako umělecká ředitelka v divadle, filmu a televizi. Magistra umění z University of São Paulo, vyučuje postgraduální a odborné kurzy.
Spolupráce s divadly: Elevador de Teatro Panorâmico Theatre Group
Pedagogická činnost: Umělecká režie filmů a audiovizuálních programů. Profesorka na International Academy of Cinema při Fine Arts University Center, otevřené lekce.
Pravidelná spolupráce s režiséry: Marcelo Lazzaratto
Další údaje: Vystudovala grafiku. Získala ocenění jako scénografka
a kostýmní výtvarnice. Více než 20 let pracovala
jako divadelní, filmová a televizní umělecká ředitelka.
Magistra umění z univerzity v São Paulu, vyučuje na
postgraduálním studiu a vede specializované kurzy.
Vystavené práce
* 1950, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brazil
Obor: režisér, divadelní režisér, scénograf, scénograf, vizuální umělec, Výroba rekvizit
Vzdělání: Samouk
Spolupráce s divadly: Scénograf v Teatro Poeira, Rio de Janeiro, od roku 2005
Pedagogická činnost: Stálé scénografické a divadelní workshopy pro divadelní společnost Nós do Morro ve čtvrti Vidigal v Rio de Janeiru. Workshop „Vstupování dveřmi s použitím kulis“ (Entering the Door by the Scenery) v Poeira Theater, r. 2014
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Výstava latinsko-americké scénografie v Memorial Da América Latina, São Paulo (1998).
Pravidelná spolupráce s režiséry: Carreer with many long term partnerships: Bia Lessa, Jefferson Miranda, Grupo Nós do Morro (as founder, scenographer and company director), Moacir Chaves, Jocy De Oliveira, Aderbal Freire Filho, Paulo José, Daniel Herz...
Ocenění: Cena za nejlepší scénografii společně s Rostandem Albuquerque na 6th Brazilian Film Festival of Miami za film „Copacabana“, režie Carla Camurati, Miami (2002).
Další údaje: Má zkušenosti s experimentem a výzkumem. Pracoval
s renomovanými umělci a režiséry současného brazilského
divadla. Založil divadlo Nós do Morro ve čtvrti
Vidigal Favela v Rio de Janeiru.
Vystavené práce
* 1959, Rio de Janeiro
Obor: architekt, režisér, pedagog, scénograf, scénograf, vizuální umělec, nábytkový designér
Vzdělání: Absolvoval průmyslový design a architekturu.
Pravidelná spolupráce s režiséry: Christiane Jatahy
Další údaje: Architekt a designér. Od roku 1997 pracuje jako scénograf v tandemu s režisérkou Christiane Jatahy, kde uplatňuje odvážné a nekonvenční scénografické koncepty. Během 18 let byl 15krát nominován na ceny, přičemž dvě získal.
Vystavené práce
* 1944, Rio de Janeiro - Brasil
Obor: architekt, herec, divadelní režisér, pedagog, scénograf, scénograf
Vzdělání: Architekt, scénograf a umělecký ředitel
Pedagogická činnost: Organizuje workshopy umělecké režie ve filmu a scénografii v různých institucí.
Ocenění: Cena Crystal Lens 2002, 2004 a 2006 za nejlepší film (Best Film Art Direction)
Další údaje: Vytvořil více než 100 divadelních a operních děl a více
než 35 brazilských a mezinárodních filmů. Obdržel několik
cen a řídí atelier ve městě Rio de Janeiro.
Vystavené práce
* 1971, São Paulo/SP
Obor: scénograf, světelný designér, scénograf
Vzdělání: Reklama - FAAP / Průmyslový Design - Fine Arts University Center
Spolupráce s divadly: Brincante Theater - SP
Pedagogická činnost: Workshopy světelného designu na SP Escola de Teatro – SP.
Pravidelná spolupráce s režiséry: Cristiane Paoli Quito, Marcelo Romagnoli, Leonardo Moreira
Další údaje: Posledních 25 let působila v oblasti performativního umění a spolupracovala s řadou divadelních režisérů. Je členkou dvou tvůrčích skupin: Hiato Company a Band Mirim.
Vystavené práce
* 1967, Paranaguá – Paraná – Brasil
Obor: divadelní technik, inspicient, teatrolog, pedagog, světelný designér, vizuální umělec, technická překladatelka, grafička
Vzdělání: Vystudovala grafiku se zaměřením na design. Magistra v oboru divadelních studií.
Spolupráce s divadly: FAP Laboratory Theatre, Barracão EnCena.
Pedagogická činnost: Vyučuje scénografii a světelný design a grafiku studenty bakalářského a postgraduálního programu.
Pravidelná spolupráce s režiséry: Jacqueline Daher, Roberto Innocente, George Sada, Humberto Gomes, Pedro Pires, Milton Karam, Sheila Santos, Sandra Pires
Další údaje: Koordinátorka UNESPAR-FAP Scenic Lighting Laboratory.
Spoluzakladatelka centra ABrIC / OISTATBr. Zúčastnila
se tří ročníků PQ a vystavovala na dvou ročnících výstavy
světového designu World Stage Design.
Vystavené práce
* 1972, Castro - Paraná - Brazil
Obor: herec, divadelní režisér, světelný designér
Vzdělání: Vystudovala performativní umění na PUC - Paraná / Umělecké vzdělávání. Specializace na Faculdade de Artes do Paraná (FAP).
Spolupráce s divadly: Od roku 2002 členka Brazilské divadelní společnosti jako světelná designérka, herečka, režisérka a asistentka režie. www.companhiabrasileira.art.br
Pedagogická činnost: V rámci projektu Curitiba Cultural Foundation organizuje přednášky v knihovnách, školách a přednáškových sálech o brazilských autorech, kteří píší pro divadlo / workshopy světelného designu na různých školách.
Pravidelná spolupráce s režiséry: Marcio Abreu
Další údaje: Od roku 2002 členka Brazilské divadelní společnosti.
Spolupracovala s uměleckým ředitelem Marcio Abreuem
na deseti hrách, které zkoumaly prostor „mezi“
jevištěm a hledištěm.
Vystavené práce
* 1947, Rio de Janeiro
Obor: producent, pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník, scénograf, divadlo v British Council v Londýněn. Francouština na Université de Nancy ve Francii.
Vzdělání: Malba na akademii výtvarného umění (UFRJ) / Scénografie na Unirio / Vystudovala ve francouzštině
Pedagogická činnost: Profesorka scénografie a kostýmního výtvarnictví na akademii výtvarného umění (UFRJ) / Profesorka architektonické kresby na Bennett University / Profesorka na fakultě výtvarného umění – Parque Lage / Profesorka dějin kostýmního výtvarnictví na Senai Cetiqt
Účast na dalších mezinárodních výstavách: São Paulo Arts Biennial, Venice Arts Biennial (Benátské bienále)
Pravidelná spolupráce s režiséry: Domingos de Oliveira / Fabio Ferreira / Willam Pereira
Ocenění: Dvakrát nominovaná na Emmy – Španělsko-USA / Držitelka Emmy za nejlepší kostým / Vítězka Doplňky pro nejlepší kostým / Držitelka Telly Award Silver Statue
Další údaje: Pracuje pro televizi, divadlo a karneval. Členka Academy
of Television Arts and Sciences (USA). Členka
Costume Design Guild (USA).
Vystavené práce
* 1976, Rio de Janeiro
Obor: světelný designér, vizuální umělec
Vzdělání: Vystudoval scénografii na UNIRIO / Vystudoval sochu na fakultě výtvarného umění – Parque Lage, RJ / Výměnný student na École Nationale Supérieure des Beaux-Arts – Paris
Ocenění: Držitel mnoha brazilských cen.
Další údaje: Pracoval s významnými divadelními režiséry a brazilskými
divadly, kde získal řadu cen. Jako umělec byl
zastoupen na výstavách v Rio de Janeiru, Paříži a Soulu.
Vystavené práce
* 1973, Anápolis / GO / Brasil
Obor: režisér, pedagog, vizuální umělec
Vzdělání: Sociální komunikace - Brasilia / DF
Spolupráce s divadly: Umělecká okupace Prostor mezi | Banco do Brasil Cultural Center, Brasília/DF (2012/2013) / Nic, Moje zahrada je větší, než svět a Nic, úpravy pro píšťalku | Banco do Brasil Cultural Center, Brasília/DF (2012/2011) / Umělecká okupace Co jsme ještě neviděli? | Funarte Brasília/DF (2011)
Pedagogická činnost: Pedagog na Dulcina de Moraes Faculty of Arts
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Různé individuální a kolektivní výstavy: Künstlerhaus Mousonturm - Frankfurt; Banco do Brasil Cultural Center - DF, Brazil / Itaú Cultural - SP, Brazil / Museo de Arte Contemporânea de Vigo - Spain / Oi Futuro - RJ, Brazil...
Další údaje: Od roku 1989 spolupracuje Guimarães se svým bratrem na divadelních, výtvarných a performativních projektech a více než 15 let se věnuje studiu díla Samuela Becketta. Vystupoval v mnoha show, představeních a performancích a byl zastoupen na výstavách v Brazílii i v zahraničí.
Vystavené práce
* 1941, Patos de Minas (MG)
Obor: architekt, kostýmní výtvarník
Vzdělání: Vystudovala architekturu a urbanismus na Federal University of Minas (UFMG).
Další údaje: Od roku 1981 kostýmní výtvarnice v Corpo Dance
Company. Vyrábí kostýmy a scénografii pro taneční
a operní inscenace brazilských i zahraničních společností.
Pracuje také na projektech v oblasti architektury,
řešení interiérů, designu a krajinářství.
Vystavené práce
* 1965, Rio de Janeiro - Brasil
Obor: režisér, herec, divadelní technik, producent, divadelní režisér, pedagog, kurátor
Vzdělání: Vystudoval performativní umění a získal magisterský i doktorský titul.
Pedagogická činnost: Vyučuje kurzy v bakalářském a magisterském programu na Divadelní akademii umění na University of São Paulo.
Další údaje: Režisér a badatel v oboru divadla a performance. Profesor divadelní režie na University of São Paulo. Jeden z režisérů divadelní skupiny Desvio Coletivo. Spolutvůrce inscenace „Slepý“ (Blind), která byla uvedena na turné doma i v zahraničí.
Vystavené práce
* 1984, São Caetano do Sul, SP - Brasil
Obor: režisér, herec, producent, pedagog
Vzdělání: Titul z oboru umění/divadlo na São Paulo State University (UNESP).
Pedagogická činnost: Vyučuje umění na Municipal Education Secretariat of São Paulo. Divadelní pedagožka několika soukromých škol. Tvoří a vyučuje vzdělávací workshopy v oblasti divadla, performance a městské intervenční performance.
Další údaje: Ředitelka Collective PI, centra pro performanci a městskou
intervenční performanci, mezi jehož hlavní díla
patří následující performance / intervence: Contours,
Between Heels, At Paul's House.
Vystavené práce
* 1972, Fortaleza / CE / Brasil
Obor: režisér, dramatik, herec, autor, divadelní režisér, scénograf, kostýmní výtvarník, světelný designér, sochař, vizuální umělec
Vzdělání: Středoškolské vzdělání
Spolupráce s divadly: Bagaceira Theatre Group
Pedagogická činnost: Předměty: Úvod do scénografie / Divadelní kostým
Další údaje: Vzdělání získal na College of Theatre Direction na
Dragão do Mar Institute. V oboru působí od roku 1996,
v roce 2000 založil divadelní skupinu Bagaceira Theatre
Group, která má na kontě 15 her a dva krátké filmy.
Vystavené práce
* 1969, Brasil
Obor: režisér, dramatik, herec, skladatel, umělecký manažer, producent, mediální umělec, scénograf, zvukový umělec, vizuální umělec, scénárista, technik, filmový režisér
Vzdělání: Absolvoval kurzy různých lektorů umění. V oboru herectví a divadelní režie pod vedením režisérky, herečky a pedagožky Myriam Muniz (1985/1990) a v oboru hudby pod vedením skladatele a zpěváka Jorge Mautnera a Nelsona Jacobina (1990/2000).
Spolupráce s divadly: Divadelní společnosti Oficina Uzyna Uzona (1994/2014) a Cia Livre de Teatro (2002/2014).
Účast na dalších mezinárodních výstavách: X. Bienále architektury v São Paulo 2013
Pravidelná spolupráce s režiséry: José Celso Martinez Correia and Cibele Forjaz
Další údaje: Komponuje filmovou a divadelní hudbu. Sim spolupracuje
jako herec, skladatel a umělecký ředitel přes
dvacet let s divadelními skupinami Teatro Oficina
a Cia Livre de Teatro.
Vystavené práce
* 1978, São Paulo
Obor: architekt, scénograf, vizuální umělec
Vzdělání: Magisterský titul z Fakulty architektury a urbanismu na University of São Paulo. Vystudovala architekturu na Mackenzie University (SP).
Účast na dalších mezinárodních výstavách: V roce 2013 účast na X. Bienále architektury v São Paulo s představením „Proniknutelný Genet“, spoluautorka s Celso Simem.
Další údaje: Deset let spolupracovala s architektem Paulo Mendesem
da Rocha a s Herzog & de Meuron ve Švýcarsku. Má
magisterský titul z Faculty of Architecture and Urbanism
na University of São Paulo.
Vystavené práce
* 1941, Rio de Janeiro - Brasil
Obor: pedagog, scénograf, malíř, scénograf, vizuální umělec
Pedagogická činnost: Profesor na Escola de Belas Artes - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) / Profesor na Akademii výtvarného umění - Parque Lage, RJ
Další údaje: V 60. letech studoval u Josefa Svobody a pracoval
v mnoha evropských zemích. S Teatro Oficina přispěl
v roce 1967 k renesanci brazilské scénografie, v níž hraje
jeho dílo klíčovou roli.
Vystavené práce
* 1963, Anápolis / GO / Brasil
Obor: režisér, pedagog, vizuální umělec
Vzdělání: Vystudoval performativní umění - Brasília / DF
Spolupráce s divadly: Umělecká okupace Prostor mezi | Banco do Brasil Cultural Center, Brasília/DF (2012/2013) / Nic, Moje zahrada je větší, než svět a Nic, úpravy pro píšťalku | Banco do Brasil Cultural Center, Brasília/DF (2012/2011) / Umělecká okupace Co jsme ještě neviděli? | Funarte Brasília/DF (2011)
Pedagogická činnost: Pedagog na Dulcina de Moraes Faculty of Arts
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Různé individuální a kolektivní výstavy: Künstlerhaus Mousonturm - Frankfurt; Banco do Brasil Cultural Center - DF, Brazílie/ Itaú Cultural - SP, Brazílie/ Museo de Arte Contemporânea de Vigo - Španělsko/ Oi Futuro - RJ, Brazílie...
Další údaje: Od roku 1989 pracuje na divadelních, výtvarných a performativních
projektech. Více než 15 let se věnuje studiu
Samuela Becketta a vystupoval v mnoha představeních
a performancích a byl zastoupen na výstavách
v Brazílii i v zahraničí.
Vystavené práce
* 1987, Porto Alegre, RS, Brazil
Obor: vizuální umělec, grafik, fotograf
Vzdělání: Vystudoval výtvarné umění na Federal University of Rio Grande do Sul. Magistr výtvarného umění z Federal University of Pelotas, RS.
Spolupráce s divadly: Umělecká okupace Prostor mezi | Banco do Brasil Cultural Center, Brasília/DF (2012/2013) / Nic, Moje zahrada je větší, než svět a Nic, úpravy pro píšťalku | Banco do Brasil Cultural Center
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Různé individuální a kolektivní výstavy: Národní muzeum republiky - Brazílie / Banco do Brasil Cultural Center - DF, Brazil / Tomie Othake Institute - SP, Brazílie / Casa das Onze Janelas - PA, Brazílie / Santander Cultural - Porto Alegre.
Další údaje: Jako výtvarník spolupracuje od roku 2010 s Coletivo
Irmãos Guimarães. Zúčastnil se řady výstav v brazilských
městech. Za své dílo získal v roce 2011 stipendium
Iberê Camargo a ceny na HTTPpix Photography Festival
(SP, 2010).
Vystavené práce
* 1968, Rio de Janeiro - Brasil
Obor: režisér, dramatik, divadelní režisér, novinář, mediální umělec, Rezidentka v CentQuatre v Paříži.
Vzdělání: Titul v oboru divadla a žurnalistiky. Doktorský titul v oboru umění a filozofie.
Ocenění: V roce 2012 cena Shell Award za nejlepší režii za „Julii“.
Další údaje: Její dílo charakterizuje dialog různých uměleckých
žánrů, divadelní performance, které se pohybují na
hranicích reality a fikce, herce a postavy či divadla
a audiovize.
Vystavené práce
pq@pq.cz | tel.: +420 224 809 102 | Používáme redakční systém Vizus CMS