

2015 » Španělsko » Studentská sekce
Kurátor: | Alicia Blas Brunel |
Pohled přes křišťál. Kaleidoskop a Divadlo mysli
Expozice španělských studentů na Pražském Quadriennale 2015 byl nazván „zařízením pro interakci“, kde bude moci tým výtvarníků společně s návštěvníky výstavy zkoumat a přímo prožívat vztah mezi prostorem a lidskými proporcemi, ale také si uvědomovat a užívat stopy, které tento proces společné tvorby a učení zanechává, a to prostřednictvím malých výstavek, obrazovek a projekčních prostorů, které jsou součástí samotné struktury a jsou k ní připojeny.
Interaktivní prostor návštěvníky pohltí, vyzve je, aby se připojili k zábavě, a umožní jim vydat se na cestu do mysli scénografa. Cesta vede jednotlivými fázemi procesu – od prvních smyslových vjemů k fyzickému uspořádání na jevišti. Každá z těchto fází je spojena s jedním ze čtyř živlů a nachází se v jedné z částí / scén, na něž je instalace rozdělena: 1. Vzduch (jako obraz předběžné fáze výzkumu a brainstormingu, která je představena v podobě lehkých průsvitných prvků zavěšených od stropu na začátku prohlídky), 2. Oheň (fáze výběru a třídění informací, znázorněná dveřmi, které se otáčejí o 180º), 3. Voda (fáze organizace je postavena do podoby hudební partitury na malé plošině vedoucí k prosklenému „stolu“ s malými výstavkami) a 4. Země (prezentace a finální výstava v prostoru, která má podobu horizontálního relaxačního prostoru umístěného za přepážkou).
Stylizovaný obraz kaleidoskopu postaveného z trojúhelníkového okna, které je součástí prostoru G38 v Kafkově domě, a materiály, s nimiž jsme pracovali (dřevo, gáza, písek a zrcadla), fungují jako koncepční ideogram návrhu, který nejenže odkazuje na divadelní tradici, ale rovněž odráží neurony, zákony chaosu a zásady kolaborativní empatie a fyzicky je váže k předchozí architektuře s podkrovím a dřevěnými trámy, které je podpírají. Ty se tak stávají významným estetickým rysem.
Celý proces se odehrává v ručně vyrobené i živé síti (stejně jako v divadelní tradici, pomocí níž chceme zachovat své vazby), ale je koordinován a umocněn za použití dnešních moderních informačních a komunikačních technologií. Tato dokumentace je součástí výstavy a snaží se předat informaci o složitosti procesu učení, který vzhledem ke své povaze a původním podmínkám přesahuje přísně akademický časoprostor a stává se součástí osobního, uměleckého a profesního života.