

2015 » Turecko » Studentská sekce
Kurátor: | Prof.Refika Tarcan |
Autoři tématu: | Prof.Refika Tarcan |
Designer / Architekt výstavy: | Prof.Refika Tarcan |
Šeď urbanizace
Zajímáme se dostatečně o kulturní a umělecký život? Vlivem rychle postupující urbanizace naší země vychází umělecký život ze světa zbaveného barev a vášně.
Jelikož jsme jednou ze tří tureckých univerzit nabízejících studium scénografie, rozhodli jsme se v rámci PQ'15 zaměřit na téma „hudba“, které se navíc prolíná s koncepty „politika“ a „vzduch“.
Když nasloucháme různým městům, slyšíme různé, jedinečné kombinace zvuků. Pro naše města je charakteristická kombinace zvuků moře, racků, trajektů a pouliční dopravy. Když se přesuneme do zelenějších oblastí, uslyšíme více zvuků z přírody. S rychle postupující urbanizací však ze všech míst přichází rachot doprovázející výstavbu a tvořící jeden velký hluk, který ovládá město a ničí jeho zvukovou charakteristiku a strukturu. Počet nákupních center a výškových budov, které nám zasahují do života, se zvyšuje každým dnem, zatímco počet organizací zabývajících se kulturou a uměním – není jim přisuzována důležitost, kterou by si zasloužily – se stále snižuje. V minulosti bylo symbolem umění v Turecku Atatürkovo kulturní centrum, považované svého času za nejpovolanější instituci v zemi a za zázemí všech uměleckých disciplín. Posledních 7 let je však ponecháváno svému osudu a určeno k zániku.
Vytrvalé mlčení způsobilo, že kulturní a umělecký život v zemi začal pustnout, rychlým tempem se z něj stává svět bez barev a vášně, svět otupělý a zbavený rytmu i harmonie. Našimi životy se mezitím šíří mechanické a kakofonní zvuky rychle postupující urbanizace, které harmonický svět přehlušují.
Tuto hrozbu pro kulturní a umělecký život v naší zemi zdůrazňuje výstava na PQ. Výstava je prostorově řešena jako „notová osnova“, která je složena z pěti řádků a čtyř mezer a představuje základ hudební notace. V naší „notové osnově“ však nejsou klíče, takty ani noty, pouze symboly „repetice“ naznačující „rachot“, který doprovází rychlou, neřízenou výstavbu.
Kostýmy a rekvizity umístěné na notové osnově jsou bílé a symbolizují absenci barev ve světě bez hudby. Dopady rychle postupující urbanizace pak zdůrazňují betonové exempláře.