PQ 2015

Novinky

Pražské Quadriennale scénogravie a divadelního prostoru Zpět na hlavní stranu Služby PQ 2015
PQ E-Scenography PQ Logo

Zpět

2015 » Filipíny » Studentská sekce

Kurátor:Rolando M. de Leon

„Mabuting Tao“ (Dobrý člověk) Bedýnka úlevy

Označení „dobrý člověk“ odkazuje na učitelku, herečku a pedagožku, jejíž vášní bylo divadelní umění. Svůj herecký talent prokázala v inscenacích realizovaných podle předloh z klasické i moderní literatury, které získaly různá ocenění. Hrála také ve filmech a v televizních inscenacích. Amable Quiambao-Viray, známější pod svým divadelním jménem Ama Quiambao, před svou smrtí vyzvala scénografa a kulturního pracovníka Rolanda M. de Leona, aby začal vyučovat na Pamantasan ng Lungsod ng Valenzuela (Valenzulské univerzitě), kde sama v rámci bakalářského programu komunikačních studií učila kurzy divadelního umění a mediálních studií. V té době to byl poslední běh kurzu divadelního umění. Po uspořádání laboratorního semináře scénografie, jenž vzbudil obrovský zájem akademického vedení, však bylo rozhodnuto, že kurz bude pokračovat, a zapojili se do něj další studenti z příbuzných oborů. Díky práci Amy Quiambao se podařilo odhalit krásu studia scénografie, která se nyní označuje jako „Tagpograpiya“ (scénografie).

Filipínská expozice ve Studentské sekci na PQ'15 představí kolektivní tvorbu studentů, jež se stala prostředkem ke zdolání překážek v podobě hrozby zrušení kurzu. Cílem expozice je vyjádřit interaktivním způsobem fyzické aspekty prozkoumávání bedýnky. Koncept „bedýnky úlevy“ byl pojat jako balík, který obsahuje úlevu přinášející zkušenost ze shromážděných příběhů, které inspirovaly scénografické a divadelní práce filipínských studentů a pomáhaly k jejich přetvoření do politické, společenské a kulturní praxe, jež se brzy stane dobrou tradicí, stejně jako osobnost Amable Quiambao-Viray – dobrého člověka, který se obětavě a vášnivě věnoval této umělecké disciplíně.

Bedýnka úlevy (ve tvaru kostky) má délku strany 152,5 cm. Bedýnka slouží jako fyzická schránka pro realizované studentské práce a díky lezení jejím vnitřkem umožňuje společný zážitek, protože je možné si věci uvnitř bedny osahat, prohlédnout a vnímat pocity z nich. Uvnitř bedny jsou slisované předměty, například obrázky nebo texty realizovaných studentských her ukazujících, jak „Tagpograpiya“ (scénografie) ovlivnila politiku univerzity, která otočila svůj názor ohledně vládního návrhu na zrušení kurzu o 360 stupňů. Místní jazyk scénografie dokázal veřejné univerzitě otevřít oči, aby tuto disciplínu zaznamenala.

Bedna je symbolem útočiště, sbírky, mezních limitů a toho, jak se mladí lidé houževnatě učili se přizpůsobit a vydat ze sebe to nejlepší, aby vytvořili velký svět na úzkém prostoru zkušebny školní laboratoře. Prostoru, v němž vznikaly naděje a získávaly dynamiku. Prostoru určeném pro studentská mistrovská díla.

cz / en