Simon Banham

Počasí

 

podstatné jméno: atmosférické podmínky v jistém čase a místě.

angl. sloveso: to weather – změnit formu nebo vzhled [zvětrat]

angl. sloveso: to weather – přestát složitou situaci.

Scénografie: [snad] tvorba atmosféry v jistém čase a prostoru.

[často] změna formy a vzhledu.[doufejme] provokativní a transformativní zážitek.

V rámci tématu Počasí + Scénografie vás vyzýváme ke zkoumání nepostižitelného, pomíjivého a náhodného, k objevování okamžiků, kdy „být tam“ odhalí tady a teď a „možná“ už nikdy víc, ke sdílené zkušenosti zkoumající prostupnou hranici mezi tvůrcem a pozorovatelem.

Výsledkem této výzvy může být setkání s následujícím počasím:

Venkovní počasí: počasí jako spoluautor, jako přechodný a proměnlivý (náladový) spolupracovník.

Jestliže svá díla vystavujete venku, počasí může být velmi pozitivním rušivým prvkem. Může se stát nejdůležitější optikou, skrze níž dané dílo vnímáme. Ať se jedná o karmínové západy slunce či nakupené mraky, o prudký déšť či nekonečné mrholení, záhadný opar či neproniknutelnou mlhu, přírodní jevy mají svou vlastní, neodmyslitelnou dramaturgii.

Počasí uvnitř: počasí jako scénografický prvek přenášející vnější prostředí dovnitř.

Vytváření počasí v interiéru; divadelní prostor často obývá mlha, déšť, vítr či teplotní výkyvy – co se stane, když pozveme vnější prostředí dovnitř? Možná, že z pohledu narušení je potenciální riziko větší, když se pokoušíme počasí ovládnout? Možná mu „dovolíme“, aby zničilo naši scénografii, a přivítáme nejistý výsledek?

Počasí v našem nitru: publikum jako počasí.

Když odhlédneme od „teploty“ pasivního publika, která může ovlivnit atmosféru celé akce, co se stane, jestliže publikum dostane možnost jednat? Jestliže je vyzveme k aktivní účasti? Jestliže se divák stane tvůrčím prvkem, (přírodní) silou?

A pojďme si vyzkoušet ještě něco. Až začnete hovořit o počasí, zkuste (omylem) vyslovit či zaslechnout místo anglického weather (počasí) whether (jestli), abyste dostali příležitost zeptat se: „Co kdyby?“