Zpět
1987 » Rumunsko » Scénická a kostýmní tvorba
Rumunsko
Hlavní poslání scénografie — umění, které vyjadřuje svět zobrazováním fragmentů života — dochází v současné době svého naplnění v tom, že zdůrazňuje především scénografický přístup, daný specifickým postavením jevištního výtvarnictví v oblasti výtvarných umění.
Při pozorném zkoumání různých scénografických řešení, stejně jako dalších tvůrčích počinů umělců z ostatních oblastí výtvarného umění, objevujeme tento základní přístup v nejneočekávanějším způsobu ztvárnění všeho, co nás obklopuje, ať již jde o prostředí ulice, obchodu, muzea i o vnitřní a vnější architekturu. A právě tento specifický, neopakovatelný přistup nalézáme v nejvyhraněnější podobě v díle některých scénografů, syntetizujících umělců, kteří vytvářejí nový, vlastní svět. Je to přístup kterému se nelze naučit, přístup, s nímž se umělec rodí, a který dochází naplnění v momentu dozrávání, kdy si tvůrce osvojuje osobitý umělecký názor, vlastní rukopis.
Díla vystavená v expozici odpovídají uvedeným kritériím; dokládají naznačené pojetí scénografie.Specifický scénografický přístup nacházíme v pracích z oblasti divadelní architektury a scénografie Paula Bortnovského a Liviu Ciuleie, setkáváme se s ním rovněž v scénických návrzích Vasila Rotaru a Iona Popescu-Udrista, stejně jako v kostýmech Doiny Levintaové, v strukturách Viorela Penisoary či Romula Fenese, v scénografii Emilie Jivanovové a Dana Jitianu.
Zamýšlíme-li se nově nad smyslem specifičnosti scánografického přístupu, který definujeme jako nezbytný předpoklad vzniku dramatické akce, docházíme k závěru, že divadlo budoucnosti vyžaduje tvůrce nového typu, „režiséra-scénografa", který vytváří atmosféru inscenace směřující prostřednictvím dramatické struktury k ideálnímu a organickému uchopení formy a obsahu inscenace, k přirozenému projevu tvůrčího kolektivu, založenému na myšlenkovém obsahu textové předlohy. Neboť správně interpretovaná struktura dramatického díla, která pojímá scénografické prvky jako podmiňující, vytváří předpoklad pro hodnotný umělecký projev. Proto v budoucnu bude režijní činnost směřovat k realizaci , univerzální scénické struktury", podřízené cílevědomě vzniku žádoucího dramatického účinu.
Vystavující umělci / ateliéry
[zobrazit vše
| skrýt vše]
- Dan Jitianu
Další údaje: Narozen r. 1940 v Ploešti. V r. 1962 dokončil studia architektury na Institutu architektury Iona Mincu v Bukurešti. Pracuje jako scénický výtvarník v divadle a ve filmu, jako architekt, průmyslový výtvarník a interiérový architekt. Je činný v sekci scénického výtvarnictví na Institutu výtvarných umění N. Grigoresca v Bukurešti. Mezi jeho významná díla patří scénické návrhy k Ibsenovým hrám Rosmersholm a Strašidla a ke hrám rumunských autorů. Nyní pracuje jako jevištní výtvarník a architekt v divadle Lucia Sturdza Bulandra v Bukurešti.
- Mihail Madescu (Mihai Madescu)
Dridu
Další údaje: Narozen r. 1937, studoval jevištní výtvarnictví na Institutu výtvarných umění N. Grigoreska v Bukurešti.Zúčastnil se výstav grafiky doma i v zahraničí /Irák, Sýrie, Libanon/, i výstav scénického výtvarnictví v Bukurešti /1964, 1967, 1971, 1976/, v Novém Sadu /1972, 1975, 1978/ a Pražského quadriennale 1971 a 1975. Mezi jeho nejvýznamnější práce patří jevištní návrhy a návrhy kostýmů pro Ghelderodovo Vlámské vidění, Goldsmithovu Noc zmatků, Racinova Britannica, Beaumarchaisovu Figarovu svatbu, Brechtova Dobrého člověka ze Sečuanu a Život Galileův, Ardenův Tanec seržanta Musgrava, Mrožkovy Emigranty, Zindelovu hru Vliv gamma paprsků na měsíčky zahradní a Schillerova Dona Carlose a pro hry rumunských autorů jako jsou L.Blaga, E. Oproiu, E. Covali, P. Anghel a další.
Obrázky z katalogu
- Ion Popescu-Udrişte
Další údaje: Narozen 1929 ve Vladila Olt. Jevištní a kostýmní výtvarník Divadla komedie v Bukurešti. Profesor na Akademii výtvarných umění v Bukurešti.
- Theodor Ciupe
Další údaje: Narozen r. 1933 v Konstanci. Studoval v Institutu výtvarných umění N. Grigoresca. Od r. 1958 pracuje v Národním divadle v Kluži jako jevištní výtvarník, kostýmní specialista. V roce 1968 podnikl tříměsíční studijní cestu po NSR. Zúčastnil se řady scénografických výstav v Bukurešti a Kluži. Pracoval také jako grafik (divadelní plakáty). Mezi jeho nejvýznamnější práce patří kostýmní návrhy pro protagonisty her Pirandella, Machiavelliho, Shakespeara a dalších. Nyní je jevištním výtvarníkem v Národním divadle v Kluži.
Vystavené práce
-
W. Shakespeare: (Hamlet),
Magyár Szinház
1987, Režisér: T. Gábor,
- Doina Levinta
* 1939, Bucharest
Další údaje: Studovala na Technicko-architektonické škole v Bukurešti. Zúčastnila se několika výstav grafiky (r. 1961) a jevištního výtvarnictví (r. 1964 a 1966). Pracuje jako jevištní výtvarnice v televizním studiu, v Animafilmu a v různých divadlech. Mezi její nejvýznamnější práce patří výpravy ke hrám Shakespeara (Othello), Moliēra (Versaillské impromptu), Ionesca (Nový nájemník), Wilda (Ideální manžel), Důrrenmatta (Jednoho podzimního večera), Pirandella (Šest postav hledá autora), Faulknera (Kouř), Oproiu (Já nejsem Eiffelovka) a mnoha dalším. Zabývá se též grafikou (divadelní plakáty a ilustrace).
Je známou postavou současného rumunského designu. V roce 1994 získala cenu za výtečnou práci. Díky mnoha výstavám v Rumunsku i v zahraničí (Paříž, Monte Carlo, Londýn) proslula též jako oděvní návrhářka.
V letech 1983, 1987, 1991 a 1995 se zúčastnila PQ.
- Vasile Rotaru
Další údaje: Narozen v Cenade (Alba). Profesor scénografie na Institutu výtvarných umění N. Grigoreska v Bukurešti. Spolupracuje s předními rumunskými divadly. Zúčastnil se PQ 1971, 1975 a 1979.
Obrázky z katalogu
- Traian Niţescu
Další údaje: Narozen 1924 v Băceşti Roman. Jevištní a kostýmní výtvarník, profesor scénografie na
Institutu Mitu Maiorescu v Bukurešti. Vystavoval na Pražském quadriennale 1971, 1975,
1979, 1983 a 1987
Obrázky z katalogu
- Onisim Colta
* 1952
Obor: scénograf
Další údaje: Absolvent Akademie výtvarných umóní, Cluj-Napoca, od 1976 pracuje jako scénický výtvarník Státního divadla
v Aradu.
Obrázky z katalogu
- Romulus FENEŞ
Další údaje: Narozen 1937 v Oradei. Od 1965 pracuje jako jevištní výtvarník v Národním divadle vTiirgu
Mureş. Zúčastnil se Pražského quadriennale 1971,1975,1979,1983 a 1987.
Obrázky z katalogu
- Emilia JIVANOV
Další údaje: Narozena 1938. Pracuje jako jevištní výtvarnice Národního divadla v Temešváru. Zúčastnila se PQ 1979.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
W. Shakespeare: (Král Lear),
Teatrul naţional Timişoara
1987, Režisér: I. Epemia,
- lulia Mantoc (Iuliana Mantoc)
* 1951
Další údaje: Absolvovala Akademii umění v Bukurešti, Pracuje jako výtvarnice pro Central Studio rumunské televize v Bukurešti. Mezi její nejznámější práce patří scénický návrh k Smrti obchodního cestujícího A. Millera a ke hrám Shakespearovým, Pirandellovým, Brechat, Mrožka a také k mnoha inscenacím her rumunských autorů. V roce 1978 získala stipendium od Společnosti rumunských umělců. Spolupracovala na výstavě scénického desginu v Bukurešti v roce 1976. Od 1986 pracuje jako kostýmní výtvarnice v Divadle Lucia Sturza Bulandra v Bukurešti. Vystavovala na PQ 1979.
Obrázky z katalogu
- Viorel STEGARU PENIŞOARA
Další údaje: Narozen 1934 v Duda-Vaslui. Ilustrátor, grafik a malíř. Je scénografem Národního divadla v Craiově. Zúčastnil se PQ 1971, 1975 a 1979.
Obrázky z katalogu