PQ 2015
Novinky
SHAREDSPACE 2013 - 2016
Výzkumný a umělecký projekt nabízí sympozia, workshopy i výstavy v jedenácti zemích světa.
STUDENTSKÉ PROJEKTY
Mezinárodní soutěžní výstava uměleckých škol z celého světa a vzdělávací projekt SpaceLab.
PŘEDMĚTY
Rekvizity a jejich příběhy, to je hlavní téma výstavy Předměty otevřené individuálním umělcům.
1979 » Velká Británie » Scénická a kostýmní tvorba
Kurátor: | John BURY |
VELKÁ BRITÁNIE
Na letošním Pražském quadriennale představuje Velká Británie práci 18 výtvarníků různých věkových kategorií, kteří pracují v rozdílných typech divadel po celé zemi. Exponáty, které zde vidíte, byly vybrány z rozsáhlé výstavy Současné jevištní výtvarnictví, která se konala na počátku tohoto roku v Londýně. Výběr jsme podřídili záměru ukázat a co nejzřetelněji vyjádřit vývojovou tendenci naší současné práce, jak v kostýmním, tak scénickém výtvarnictví, jež se vyznačuje jasností vizuálních představ, úsporností tvůrčích prostředků a oproštěním od nefunkčních prvků. Nechceme ukazovat různé styly a techniky, ale zdůraznit, že herec pro nás zůstává středem dění, a jeho přítomnost na scéně je s ní neoddělitelně spjata. Předkládáme Vám výsledky těžké, ale i krásné práce, jež byla věnována naší současné dramatice i klasickému odkazu světového divadla, a doufáme, že jejich prostřednictvím se seznámíte hlouběji s naší divadelní kulturou. Britští výtvarnici zdraví své kolegy z Prahy u příležitosti PQ 79. Jsme u Vás rádi a děkujeme.
Vystavující umělci / ateliéry
[zobrazit vše | skrýt vše]- William Dudley
- Alison Chitty
- Ralph Koltai
- David Hare
- John BURY
- Maria BJORNSON
- Pippy BRADSHAW
- Jennifer CAREY
- Deirdre CLANCY
- Liz DA COSTA
- Robin DON
- Christopher DYER
- Sally GARDNER
- Hayden GRIFFIN
- Peter HARTWELL
- Mary MOORE
- John Napier
- Timothy
Tazeena O´BRIEN
FIRTH - David SHORT
- Abdelkader FARRAH
Další údaje: Studoval na Svatomartinské škole výtvarného umění a londýnské škole výtvarných umění. Svou profesionální dráhu zahájil r. 1970 výpravou k Shakespearovu Hamletovi v divadle Nottingham Playhouse. Později působil v londýnském divadle Royal Court, kde vytvořil návrhy k inscenacím Mu jako mu, Zakořenění, Nádhera. V tomto divadle těsně spolupracoval s režisérem Peterem Gillem, pro jehož inscenace Vévodkyně z Malfi, Kolotoč, Blázen vytvořil výpravy. Jejich spolupráce pokračovala i na dalších scénách, inscenovali Večer tříkrálový v Královské shakespearovské společnosti, Jak se Vám líbí v Nottingham Playhouse a Višňový sad v divadle - studiu Riverside. V poslední době spolupracuje Dudley s Národním divadlem v Londýně, kde vytvořil scénické návrhy k Mitchellovu Tygrovi /s Jocelyn Gerbertovou/, Dobrákovi, Světu naruby a ke hře Skřivan stoupá. Pracoval v zahraničí, v Berlíně, New Yorku a v Sydney připravuje Prsten Nibelungů pro Sydneyskou operu. Jeho poslední prací v Anglii jsou scénické návrhy ke hře Neobjevená země pro scénu Národního divadla /Oliver/.
Obrázky z katalogu
London
Další údaje: Informace z katalogu 1979:
Studovala na Svatomartinské koleji výtvarného umění a na Ústřední škole výtvarného umění a návrhářství. V r. 1970 nastoupila jako stipendistka Umělecké rady do divadla Victoria v Stoke-on -Trent, později zde pracovala jako asistentka výtvarníka a od r. 1974 až dosud jako šéf výpravy.Vytvořila přes třicet návrhů k inscenacím klasických, současných a dokumentárních her. K jejím významným pracím patří i návrhy k Yorským mystériím pro festival v Yorku r.1973 a k inscenaci Old King Cole pro Theatre Royal ve východním Stratfordu, v poslední době pak scénický návrh ke Králi Learovi pro divadlo Victoria a návrh rekonstrukce viktoriánské továrny na porcelán pro Gladstonské muzeum keramiky a porcelánu.
Informace z katalogu 1999:
Narozena 1948 v Londýně. Scénografka. Vystudovala Central School of Art and Design v Londýně, nyní vyučuje na Motley Theatre Design Cours v Londýně. Spolupracuje s divadly v Berlíně, Glyndebourne, Mnichově, Santa Fe a v Ženevě s režisérem Francescem Zambellim. Je držitelkou těchto cen: 1984 - British Drama Award, 1995 a 1996 - Olivier Award, 1996 - Meilleure Spectacles Critique Award, 1997 - Palme ďOr. Vystavovala na PQ 1979 a 1987.
* 1924, Hungary
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník
Další údaje: Vystudoval Central School of Art and Design v Londýné, pracuje jako nezávislý jevištní výtvarník. Navrhl více než 200 operních, činoherních, tanečních a muzikálových představeni po celém svété. Mezi tato představení patří i jeho návrhy pro Royal Shakespeare Company, na kterých se výtvarné spolupodílel. Působil v londýnském West Endu a na Broadwayi. Operní a taneční představení navrhoval pro Royal Opera, Royal Ballet, English National Opera, Orange, v Petrohradě a Benátkách. V letech 1965-72 byl vedoucím katedry divadelního designu na Central School of Art and Design a učil na Central Saint Matins College of Art and Design, obojí v Londýné.
Na PQ 1975 získal kolektivní zlatou medaili za scénografii, na PQ 1979 vystavoval v expozici, která získala hlavní cenu — Zlatou trigu. Při PQ 1999 byla v Praze retrospektivní výstava jeho díla.
PQ 1975 - Zlatá medaile Velké Británii
PQ 1979 - Zlatá Triga Velké Británii
PQ 1987 - Stříbrná medaile za scénograf
1991 - Zlatá triga Velké Británii
1967, 1981 Cena divadelní kritiky
1984 - Zvolen do Královské společnosti uměni
1993 - Vynikající služba divadlu
Společnost divadla West End: výtvarník roku 1978 and 1984
Další údaje: Narozen v Aberystwythu r. 1925; studoval na škole v Herefordu a později chemii na University College v Londýně. V letech 1942- 1946 sloužil ve válečném námořnictvu. Od r. 1946 spolupracoval s Divadelní dílnou Joan Littlewoodové, kde realizoval řadu výprav, mezi něž patří Kapka medu Shelagh Delaneyové, Šprýmař Brendana Behana a muzikál Ó jak rozkošná válka. V roce 1962 spolupracoval s Peterem Hallem v Royal Shakespeare Theatre, kde v letech 1962- 1968 působil jako šéf výpravy. Zde vytvořil řadu návrhů k Shakespearovým dramatům, k nejvýznamnějším patří cyklus historických her Válka růží, Hamlet s Davidem Warnerem v hlavní roli a Macbeth s Paulem Scofieldem v titulní roli. Od r. 1973 je šéfem výpravy v Národním divadle v Londýně,kde pracuje na třech až čtyřech inscenacích ročně. Mezi jeho poslední práce patří jevištní návrhy ke hrám Lišák Volpone, k Zápasu a Není nad vzdělanost. Je předsedou Společnosti britských jevištních výtvarníků a zástupcem Velké Británie v OISTT. Na Pražském quadriennale 1975 získal zlatou medaili za nejlepší individuální scénický návrh.Pracoval i v zahraničí - Japonsku, Spojených státech, Kanadě a v dalších zemích.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Vystudovala na Ústřední škole výtvarného umění a návrhářství; svou profesionální činnost zahájila v glasgowském divadle Citiziens Theatre,kde se významně podílela na zvláštním vizuálním pojetí inscenací Tita Andronika a Dantonovy smrti. Spolupracovala také se Skotskou operou a Velšskou národní operou. Mezi její nejvýznamnější londýnské práce patři návrhy ke hrám V houštinách měst pro divadlo The Place, Hedda Gablerové pro divadlo Duke of York's Tak to na tom světě chodí pro divadlo Aldwych a Toussaint l'ouverture pro Coliseum. Její zahraniční práce zahrnují výpravy pro Její pastorkyňu v Houstonu, Hráče v Amsterodamu, Mistry pěvce norimberské v sydneyské opeře, Pikovou dámu v Kasselu, Káťu Kabanovou na Wexfordském festivalu.Jejími posledními návrhy jsou kostýmy pro hru Vieux Carre v Picadilly Theatre a pro operu Věc Makropulos ve Velšské národní opeře.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Studovala na Ústřední škole výtvarného umění a návrhářství v Londýně. Pracovala jako asistentka u Johna Napiera na inscenaci Richarda III.v Královské shakespearovské společnosti a u Johna Guntera na inscenacích Bílého ďábla v Old Vicu a Stevie ve Vaudeville Theatre. Významná je její spolupráce s divadlem Nottingham Playhouse,kde vytvořila návrhy kostýmů k inscenacím Bubny a trumpety, Hobsonova volba, Višňový sad a Zasažení. V divadle Oxford Playhouse vytvořila kostýmy k muzikálové verzi Shakespearovy komedie Konec vše napraví.Její londýnské práce zahrnují návrhy kostýmů a scény ke hrám Anglie čeká pro Belt and Braces Company, Medvěd pro divadlo Royal Court Theatre, v poslední době pak scénu, kostýmy a osvětlení k Woodově hře Kokarda pro CVI Theatre Company a k dramatu Pastýřova hra pro Královskou shakespearovskou společnost na scéně Other Place.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Studovala malířství na Sladově škole výtvarných umění v Londýně; v divadle začala pracovat r. 1972. Zajímají ji zejména loutky a masky. Vedla dílny v divadle Royal Court a na Ústřední škole výtvarného umění a návrhářství a v téže době přispěla svými návrhy k inscenaci Shakespearovy Bouře v Národním divadle a Marlowova Doktora Fausta v Královské shakespearovské společnosti. Mezi její nejvýznamnější práce patří návrhy k inscenaci Bow Down /Skloň se/ pro divadlo Cottesloe, k Brittenově Řece kolih pro Cambridgeský festival,k Tomu Painovi pro Divadlo mladého diváka. Vytvořila řadu návrhů pro dětské hry a spolupracuje s Ariane Gastambideovou na sérii inscenací, mezi něž mimo jiné patří i inscenace Ravelova díla Dítě a kouzla v Rotterdamu. Vyučuje kreslení a malířství na kingstonské polytechnice.
Obrázky z kataloguDalší údaje: V letech 1963-1970 působila jako hostující výtvarnice v divadle Royal Court, kde vytvořila mimo jiné návrhy ke hrám Edwarda Bonda a k trilogii D.H. Lawrence. Řada jejích kostýmních návrhů se uplatnila v mnoha známých divadlech ve Velké Británii i v zahraničí - západní Evropě, Severní Americe, včetně Broadwaye. Mezi její nejvýznamnější práce patří návrhy pro inscenace Národního divadla v Londýně, pro Wedekindovo Procitnutí jara, Velké manévry, Hrdinu západu, pro Osbornovu hru Sleduj, jak klesá, Náměstíčko, Lišáka Volpona, Dům v Madrasu, Pluh a hvězdy, pro Ünos ze Serailu v Kentské opeře a návrhy kostýmů ro filmy Panna a cikán a Dívka z Petrovky.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Studovala na Ústřední škole výtvarného umění a návrhářství, kterou dokončila r. 1977. Poté získala stipendium Britské umělecké rady v oboru scénografie, jež jí umožnilo práci v divadle Royal Exehange v Manchestru, kde vytvořila výpravu k inscenaci hry Petera Flanneryho Poslední útočiště. V Londýně patří mezi její nejvýznamnější návrhy výprava k Middletonově a Rowleyově dílu Podvržené dítě v divadle - studiu Riverside a v současné době dokončila práci na baletu Sólová jízda, který v choreografii M.Borgese uvádí Divadlo současného tance v Londýně.
Obrázky z katalogu
Scotland
Další údaje: Narozen ve Fifu ve Skotsku. Jako scénograf spolupracuje s četnými britskými i zahraničními divadly. Na PQ 1979 vystavoval v expozici, která získala hlavní cenu — Zlatou Trigu.
Další údaje: Scénograf. Spolupracuje s Královským shakespearovským divadlem. Vystavoval na PQ 1979, kde získala Velká Británie hlavní cenu — Zlatou trigu.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Vystudovala na Ústřední škole výtvarného umění a návrhářství v Londýně. Po ukončení studia působila jako stipendistka Umělecké rady v Univerzitním divadle v Newcastlu, kde vytvořila scénické návrhy pro Büchnerova Vojcka, návrhy kostýmů pro hru Písaři /Scribes/a řadu výprav pro zájezdové divadlo Stagecoach Touring Company včetně kostýmů pro hru Zavři dveře od kůlny. V Divadle Derby Playhouse vytvořila návrhy k Ibsenovým Strašidlům a Williamsově Skleněnému zvěřinci. Mezi její nejvýznamnější londýnské práce patří scénické návrhy k inscenacím Dobrého člověka ze Sečuanu pro divadlo Royal Court, Fryovy hry Dáma není k pálení pro divadlo Old Vic. Jejími posledními pracemi jsou návrhy ke hře Vázané vklady od Barrie O'Keeffe pro divadlo Warehouse a Party Blues pro skupinu MAAS Movers v divadle-studiu Riverside. V současné době pracuje jako asistentka Johna Guntera na inscenaci Brittenova Petera Grimese v Buenos Aires a připravuje scénické návrhy pro Shawova Pekelníka pro divadlo v Chichesteru.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Studoval u Margarety Harrisové v návrhářské škole Sadler's Wells. Jeho prvním dílem byla výprava k Shawovu Césarovi a Kleopatře pro divadlo Belgrade v Coventry r.1967. Od té doby pracoval v oblastních divadlech v Nottinghamu, Edinburghu a Exeteru, kde v letech 1970-1972 působil jako šéf výpravy. Mezi jeho nejvýznamnější londýnská díla patří scénické návrhy ke hrám Trixie a Baba, Cesta na Sever, Útěk, Bingo /všechny pro divadlo Royal Court/, Soudruzi pro Královskou shakespearovskou společnost a Lenny pro divadlo Criterion. Pro Národní divadlo v Londýně pak vytvořil výpravy ke hrám Sleduj, jak padá, Nadbytek, Dům v Madrasu, Žena a Čestný spor. V zahraničí pracoval v New Yorku, Vídni a Aarhusu.Je odborným asitentem na návrhářské škole E.N.O. při divadle Coliseum. V současné době připravuje scénické návrhy pro inscenaci Mozartovy opery Cosi fan tutte pro Metropolitní operu v New Yorku.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Studoval u Margarety Harrisové v návrhářské škole Sadler's Wells a již v době studia vytvořil scénické návrhy pro hru Kořeny pro divadlo Young Vic. Po ukončení školy působil rok v divadle Half Moon Theatre a zároveň jako asistent Haydena Griffina při inscenaci Dům v Madrasu v Národním divadle a Jocelyn Herbertové při inscenaci Lulu v Metropolitní opeře v New Yorku. Mezi jeho další významné londýnské práce patří návrhy k inscenacím Sekyrka,Trochu hrubosti a Epsomské nížiny pro Half Moon Theatre, Šťastná ruka a Willie v pojízdném křesle pro divadlo Royal Court, Filantrop v roztrhaných kalhotách pro skupinu Joint Stock a divadlo-studio Riverside. V současné době připravuje scénické návrhy ke hře Ca- ryl Churchillové Devátý oblak, kterou uvede skupina Joint Stock na scéně divadla Royal Court.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Narozena 1945 ve Velké Británii. Jako jevištní výtvarnice spolupracovala v nedávné době s Divadelní společností v Sydney, Státní divadelní společností Jižní Austrálie a Red Shed Company v Adelaide. Pedagogicky působí v Central School of Arts and Crafts v Londýně. Zúčastnila se Pražského quadriennale 1979 v celku Velké Británie, který získal hlavní cenu - Zlatou trigu.
Obrázky z katalogu
Obor: scénograf
Další údaje: Je stálým výtvarníkem Královské shakespearovské společnosti, kde mezi jeho nejvýznamnější díla patří realizace Krále Jana, Richarda II., Cymbelina, Heddy Gablerové a Richarda III. V sezóně 1976/ 1977 se výrazně podílel na architektuře jeviště divadla Aldwych, kde v tomto období realizoval výpravy ke Králi Learovi, Komedii plné omylů, Macbethovi, Snu noci svatojanské, Jak se vám líbí a Mnoho povyku pro nic. S režisérem Terry Handsem spolupracoval na inscenaci Večeru tříkrálového v Comédie Française, a vytvořil řadu dalších výprav doma i v zahraničí - Vládnoucí třída /Nottingham a Londýn/, Štěstí a oči lidí - Londýn, Rakovina a Bondův Lear v divadle Royal Court, Julius Caesar v divadle Young Vic, Macbeth /Birmingham/, Equus v Národním divadle v Londýně, Doktor Kdo, Ďáblové z Loudonu a Richard II. /Vídeň/.
Další údaje: Timothy O´Brien a Tazeena Firth spolupracují od r. 1961. Mezi jejich první realizace patří hry autorů Joe Ortona, Jamese Sannderse a Davida Halliwella. V letech 1966-1974 pracovali převážně pro Královskou shakeapearovskou společnost, pro niž vytvořili 25 výprav, mezi jiným k Shakespearovým hrám Konec vše napraví, Veselé paničky windsorské, Troilus a Kressida, Perikles, Richard II. a k cyklu Gorkého her, režírovanému Davidem Jonesem - Nepřátelé, Na dně, Letní hosté, Zykovovi. Mezi jejich nejvýznamnější londýnské práce patří dále výpravy k inscenacím: John Gabriel Borkman, Síla okolností, Povídky z vídeňského lesa v Národním divadle, Bludiště a Peter Grimes v Královské opeře, Bassaridky v Anglické národní opeře. Úspěšně pracují i v zahraničí. Jejich poslední realizovanou výpravou je scénické ztvárnění muzikálu Evita, a v současné době připravuji návrhy pro Královskou operu k inscenaci Život prostopášníka. Na Pražském quadriennale získali zlatou medaili za scénické návrhy.
Obrázky z kataloguDalší údaje: Spolupracuje s různými britskými divadly. Na PQ 1979 vystavoval v britské expozici, která byla oceněna hlavní cenou — Zlatou trigou.
Obrázky z katalogupq@pq.cz | tel.: +420 224 809 102 | Používáme redakční systém Vizus CMS