Zpět
1979 » Finsko » Scénická a kostýmní tvorba
Kurátor: | Paul Rafael Suominen |
FINSKO
Pod pojmem scénograf chápeme ve Finsku tvůrce vizuální stránky jeviště. A tím je v současné době jevištní a kostýmní výtvarník. Finsko je zemí divadel. Se svými 4,5 milióny obyvatel má přes 59 stálých profesionálních divadel.
Rozděleni finských divadel podle druhů a žánrů:
Stálá finsky hrající divadla 31
Stálá Švédsky hrající divadla 4
Hostující činoherní skupiny 5
Hostující taneční skupiny 2
Operní scény 1
Operetní divadla 1
Letní divadla s vlastní scénou 10
Amatérská divadla s vlastní scénou, řízená profesionálními divadelními umělci 3
Řada amatérských skupin působí v dělnických a mládežnických spolcích
a jiných organizacích.
Finské divadlo je divadlem ryze lidovým. Pracující lid a jeho organizace byly ve Finsku od samého začátku základnou veškeré divadelní práce. Ukázalo se, že divadlo je ideálním prostředkem k získání duše lidu a k formování jeho myšlenek. Odjakživa byl duch finského divadla orientován kolektivně.
Pro finské lidové divadlo je charakteristická skrovnost vnější formy. Grandióznost dvorního divadla,příznačná pro jižní a střední Evropu, je finskému divadlu zcela cizí. Finské divadlo nikdy nepočítalo s tzv. "deus ex machina". Charakteristický je pro ně realismus, chladnokrevná vážnost a srdečný humor. Poloha Finska na severním cípu Evropy má za následek, že kulturní činnost švédské vyšší třídy, která ovládala zemi až do založení republiky r. 1917, se lidové kultury vůbec nedotkla. Teprve koncem 19.století, v době, kdy je možno mluvit o národním probuzení v politice a o národní romantice v umění, zapůsobil duševní potenciál finského lidu na rozvoj jeho vlastní národní kultury.
Tento vývoj měl své klady a zápory. Kultura finského lidu si tak zachovala svou osobitost a sílu. Lidská duše byla uchráněna před banalizujícím tlakem komerční "reprodukované" kultury.Na druhé straně se jistou měrou negativně podílela na izolování divadla, a to zvláště v technické oblasti.
Divadlo,jehož provoz byl mnohokrát hrazen drobnými příspěvky dělníků, mělo zřídka peníze na slušné vybavení. Můžeme proto říci, že tyto faktory, působící ve finském divadelním umění, mají ještě dnes za následek, že finské divadlo má blíže k scéně Hanse Sachse než k Galii Bibienovi.
Po druhé světové válce navázalo finské divadlo kontakty se světem; Finové jsou od počátku aktivními členy mezinárodních divadelních organizací.Činnost Mezinárodního divadelního ústavu /ITI/ a Mezinárodní organizace scénografů a divadelních techniků/OISTT/ v mnohých směrech podnítila jak divadelní kulturu jednotlivých členských zemí, tak i divadelní kulturu jako celek. Rovněž díky
práci těchto organizací zesílila scénografické a technická stránka finského divadla a vytvořilo se něco podobného jako rovnováha mezi uměním a technikou.
Vystavující umělci / ateliéry
[zobrazit vše
| skrýt vše]
- Paul Suominen (Paul Rafael Suominen)
Další údaje: Narozen r. 1930 v Helsinkách. V letech 1948-53 absolvoval studijní praxi ve Svenake Teatern v Helsinkách. V letech 1955-73 pracoval jako scénograf a kostýmní výtvarník v Suomen Kansallisoppera, nepravidelně rovněž v Dilla Teatern pod vedením Wivici Bandler. Zde dělal výpravy pro Daria Fo, který režíroval své vlastni hry. V letech 1976-77 pracoval ve Stockholmském městském divadle. Od r. 1973 vede katedru scénografie na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Helsinkách. V r. 1975 získal bronzovou medaili na Triennale jevištního a kostýmního výtvarnictví v Novém Sadu za koncepci a scénografické řešení Goethova Fausta. Zúčastnil se Pražského quadriennale 1975.
Obrázky z katalogu
- Kalevi LISKI
Další údaje: Narozen r. 1937 ve Vuoksele. V r. 1962 ukončil svá studia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, obor scénografie. Pracuje jako umělecký ředitel Finské televize. Vytvořil přes 200 výprav, především k operám, baletům a dalším hudebním programům. Navrhuje rovněž výpravy k divadelním představením v televizi, např. k Shakespearově tragédii Hamlet, k Brechtovým Dnům Komuny aj. Bylo mu uděleno státní stipendium, stipendium města Helsink a několik dalších oceněni.
Obrázky z katalogu
- Pirjo Pulkinen (Pirjo Valinen)
* 27.02.1951, Rantasalmi
Obor: pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník
Vzdělání: Učitelka textilií. Helsinská univerzita; řada různých kurzů divadelního designu Teatterikorkeakoulu (Helsinské divadelní akademie) a Aalto-yliopisto (Helsinské univerzity výtvarných umění a designu)
Spolupráce s divadly: Městské divadlo Oulu
Pedagogická činnost: Altova universita, Helsinky, Kuopionská akademie designu, Savonijská univerzita aplikovaných věd, Univerzita Oulu, Univerzita Laponska, Scenofest PQ07, Usitt-05 Toronto
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Aalto-yliopisto (Altova universita) Helsinky, Kuopion Muotoiluakatemia (Kuopionská akademie designu), Savonia-ammattikorkeakoulu (Savonijská univerzita aplikovaných věd), Univerzita Oulu, Univerzita Laponska, Scenofet PQ07, Usitt-05 Toronto
Ocenění: Finská státní cena za divadlo 2006
- Tapio Rautanen
- Riina AHONEN
Další údaje: Narozena r. 1945 v Helsinkách, kostýmní výtvarnice. V letech 1964 až 1972 pracovala jako inženýrka zvukařka v divadelním oddělení Finského rozhlasu. Studovala na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Helsinkách /1972-75/, na Akademii muzických umění v Praze /1975- 76/ a v r. 1977 na Finské divadelní škole. Tam vytvořila kostýmní návrhy ke Goethovu Faustovi a ke hře E. Sinervové Svět je ještě mladý. Mezi její nejvýznamnější práce patří návrhy kostýmů k Molièrovu Lakomci pro Porin Teatteri, ke Strindbergovu Mistru 0lofovi pro Tampereen Työväenteatteri, ke García Lorcově Neprovdané paní Rositě pro Turun Kaupunginteatteri a ke Katzově Tříhlavému Buddhovi pro Suomen Kansallisteatteri. Pracuje též pro film a televizi. Na Triennale v Novém Sadu získala v r. 1978 stříbrnou medaili.
- Liisi Tandefelt
Další údaje: Narozena r. 1936, kostýmní výtvarnice a herečka. Studovala na
škole užitých uměni, na Finské divadelní škole a ve Studiu dramatického
umění v Tampere. Od r. 1961 působí v divadle jako herečka a výtvarnice kostýmů. Spolupracovala s předními finskými divadly
a jako herečka s finskou rozhlasovou společností Vleisradio.V letech
1961-63 byla zaměstnána v Televizním divadle, dále v Tampereen
Työväenteatteri a v Městském divadle v Helsinkách. V současné
době je angažována jako kostýmní výtvarnice Městského divadla
v Turku. Zúčastnila se Pražského quadriennale v roce 1975.