Scénársita expozice: Serge Creuz
Kromě už dlouho působících velkých činoherních i operních souborů se rodí v několika posledních letech mladé zanícené skupiny. Často jsou experimentálně orientované a vedou nejistý život - v Bruselu jako v celém Valonsku. Jiné soubory se věnují divadlu pro děti. Konečně se také slastně aktivizují četné loutkářské skupiny.
Potenciální divák, mladý nebo starý, zná občas potíže s výběrem. Samozřejmě, že ve velkých městech, ale stejně i na venkově, protože se čím dál víc rýsuje decentralizace. A je třeba přiznat, že naše země není právě rozlehlá.
Tento divadelní život požaduje nové prostory - a nové scény byly také zřízeny. Dramaturgickému hledání mladých souborů mnohem lépe vyhovují divadlem nedotčená místa bez předchozího vybavení. Tato znásobená aktivita dává zřetelně příležitost scénografům vyjádřit se v různých směrech. Poptávka po scénografech je mnohem větší než dříve, i když není bez hranic. Tak nacházejí skoro vždy zaměstnání posluchači vycházející ze scénografického ateliéru ENSAAV de la Cambre /prof.Serge Creuz/. Často spolupracuji s bývalými žáky škol dramatického umění /HJSAS nebo IAD/.
Belgická expozice se nesnaží ukázat v Praze celou produkci posledních čtyř let. Vzorek je nevyhnutelně neúplný. Přesto doufáme, že vyvoláme představu o různosti scénografických forem ve frankofonní části země.
- Cris Franca
Obor: scénograf
Obrázky z katalogu
- Manfred Hürrig
Další údaje: Narozen v Drážďanech r. 1937. Pracoval ve Frankfurtu, Düsseldorfu, v Aix-la-Chapelle, kde navázal první kontakty s divadlem. V r. 1958, v roce Světové výstavy, se usadil v Belgii. Po šesti semestrech ukončil r. 1961 svá studia na Národní vysoké škole vizuálních umění La Cambre v Bruselu. Jeho první výpravou v profesionálním divadle (Théâtre de Poche) byly Ruce Eurydiky (1960). Jevištní výtvarník a grafik, spolupracující s Théâtre de Poche v letech 1960-1965. Od té doby pracuje jako nezávislý umělec pro řadu divadel v hlavním městě, v televizi atd. (okolo 60 her). Mezi jiným pracoval jako jevištní výtvarník v Madridu, Barceloně, Paříži (Vítr ve větvích Sasafrasu s Michelem Simonem), v Dakaru (Senegale) na Festivalu černošského umění.
Vystavené práce
-
: (Johanka z Arku na hranici),
Opéra National Bruxelles
1975
- Jacques Van Nerom
Další údaje: Narozen r.1930 v Uccle, samouk. V r. 1946 se stal členem Théátre Royal des Galeries v Bruselu, kde se vyučil jevištnímu výtvarnictví. V r. 1948 mu bylo svěřeno vedení divadelních dílen - vytvořil a realizoval víc než 60 výprav. V r.1953 byl angažován divadlem La Compagnie des Galeries, pro něž vytvořil četné výpravy, například pro Camusova Caligulu, Shawovu Svatou Janu, Brechtovu hru Muž jako Muž, Giraudouxova Nového Amfitryona, Shakespearova Othella a zcela v poslední době pro Hadriána VII. od Petera Lukeho a Flint od Davida Merciera. Od r. 1954 navrhl pro televizi více než 50
scén k dramatickým pořadům, např. k Janě a soudcům od Th. Maulniera, ke Camueovu Caligulovi, Shakespearovu Coriolanovi, Euripidovým Trójankám, Čtyřem synům Aymonovým od H. Clossona. V r. 1964 byl jmenován mimořádným profesorem scénografie na INSAS. Četné scény a kostýmy navrhl i pro další divadla, jako pro Théatre Royal de la Monnaie výpravu k jazzovému baletu Čtyři městské čtvrti od W. Albimoora, k Monteverdiho Orfeovi, pro Théátre Royal du Parc k Barabášovi od M. de Ghelderoda, Lvu v zimě od J. Goldmana a k Čtrnáctému hraběti Guerneymu od P. Barnese, pro Národní divadlo k Shawovu Člověku ve skleněné kleci, Anouilhovu Becketovi, Veřejnému zdraví od P. Nicholse, Weskerově Kuchyni a ke hře Equus od P. Shaffera, pro K.V.S. ke hrám Abelard a Héloisa od R. Millara a Hra, set, zápas od A. Shaffera, pro Rideau de Bruxelles k O'Neillově Farmě pod jilmy a Stoppardově hře Rosencrantz a Guildenstern jsou mrtvi. Zúčastnil se Pražského quadriennale 1971.
Vystavené práce
-
: (Lev v zimě),
Théátre Royal du Parc
1972
-
: (Equus),
Théatre National
1975
-
: (Veřejné zdraví),
Théatre National
1972
-
: (Moc a sláva),
Théatre Royal du Parc
1972
- Raymond Renard
Další údaje: Narozen r. 1929 v Bruselu. Ke scénografii se dostal náhodou, když dělal r. 1950 výpravy pro studentské představení. Stal se pak stálým jevištním výtvarníkem v Théatre de Poche de Belgique. Ke spolupráci jej pozvala také televize a další belgická divadla. Vytvořil četné scény k operám, baletům a činohrám. Zúčastnil se Pražského quadriennale 1971.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Velkolepý paroháč),
Théátre du Parc
1973
-
: (Nová utrpení mladého W.),
Théátre National de Belgique
1975
-
: (Maloměšťákova svatba),
Théátre de Poche
1974
- Jean-Claude De Bemels
Další údaje: Narozen r. 1945 v Bruselu, malíř-samouk, herec a scénograf. Problematiku divadla nazírá především prostřednictvím univerzitního divadla. Seznamuje se s různými technikami fyzického projevu, především s metodou J. Grotowského. V letech 1970-74 vystudoval scénografii na Ecole Nationale ďArchitecture et des Arts Visuels de Bruxelles a obdržel diplom se zvláštním vyznamenáním. V současné době se zdokonaluje ve dvou speciálních technikách: loutky a maska. Je zakládajícím členem Théâtre Isocele, skupiny kolektivní tvorby divadla pro děti /od června 1975/. Realizoval jednoaktovky od Caragialeho a Labiche, La maison ďos od Rolanda Dubillarda, Trestaneckou kolonii podle F. Kafky, Draka od Jevgenije Svarce, Pekelnou hostinu a Piet Bouteille od Michela de Ghelderode, Bílou velrybu podle Hermana Melvilla, Svěřenec chce být poručníkem od Petera Handkeho.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Julián z Bruselu),
Théátre des Jeunes de la Ville de Bruxelles
1975, Režisér: Marcel Cornélis,
- Christelle CORNIL
Další údaje: Narozena r. 1948 v Paříži. V r. 1973 absolvovala obor scénografie na L.N.S.A.A.V. v Bruselu. V letech 1974-75 realizovala scény a kostýmy k Stravinského Mavře, k Chytračce Carla Orffa a k Světu na Měsíci od J.Haydna.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: ( Chytračka),
T.R.M.
1974
-
: (Svět na Měsíci),
T.R.M.
1975
- Jean-Marie FIEUEZ
Další údaje: Narozen r. 1949. Belgický scénograf, který pracuje pro všechna hlavní divadla své země. Ve dvaadvaceti letech vytvořil scénu pro Valkýru v bruselské Národní opeře /La Monnaie/. Dnes, ve svých dvaceti šesti letech, po sedmileté práci, je již tvůrcem více než padesáti scénografických prací jak v Belgii, tak ve Francii a Holandsku. Zdá se, že hlavním polem jeho působnosti se stal Amsterodam, kde vytvořil letos významné scény ke čtyřem inscenacím, mezi nimi k Wedekindově Lulu a Panizzovu Koncilu lásky. Studoval též na anglické režisérské škole u Franka Dunlopa, Dereka Goldbyho, Adriana Brinea. Zřejmě se nejvíc obává slova "výprava". Jeho hlavní ctižádostí je zpracovat prostor pro text a herce, dát přesný tón každé molekule atmosféry, v níž se pohybují.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
Lodewijk De Boer: (Sedm způsobů jak se dostat přes řeku),
1973, Režisér: Albert-André Lheureux,
- Olivier STREBELLE
Další údaje: Narozen r. 1927 v Bruselu. Od r. 1949 vytváří své rozebírací bronzové nebo keramické skulptury. S Alechinským, Reinhoudem, Dotremontem a Olyffem založil v Bruselu "Les Ateliers du Marais", středisko hnutí Cobra. V r. 1950 vystavoval ve Skandinávii; v r.1951 si přinesl z milánského Triennale stříbrnou medaili. V r.1954 provádí své první skulptury celé v bronzu a r.1956 získal Velkou římskou cenu za sochařství za vystaveného Bayardova koně /13m bronz/. V r. 1957 obdržel cenu na mezinárodní výstavě v Syrakusách. V r. 1958 získal velkou cenu na Světové výstavě v Bruselu. Svá díla vystavoval na Biennale v Sao Paulu a v Benátkách v letech 1961 a 1962. V r.1962 obdržel Zlatou medaili na Mezinárodní výstavě v Praze. V r. 1963 provádí své první kloubové skulptury a je oceněn zlatou medailí na mezinárodní výstavě ve Faenze. S Francisem Andréem provádí r. 1966 své první mobilní skulptury, z nichž jednu realizuje pro Světovou výstavu v Montrealu r.1967. Od r. 1969 pracuje na projektu monumentální mobilní skulptury pro střed Bruselu. V r. 1974 se setkal s Théatre Vicinal, pro něž realizoval sedm doplňků-skulptur z polyesteru pro představení "J" od F.Baala. Je to jednoaktovka pro jednu osobu. Sedm doplňků-skulptur je současně výpravou, rekvizitami, kostýmy a účastníky dialogu s herečkou.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (),
1974, Režisér: Anna West,
- Marie-Claire van VUCHELEN
Další údaje: Narozena r. 1938 v Liege, profesorka v ateliéru pro vyšší studium jevištního výtvarnictví a kostymérství na Královské akademii výtvarných umění v Liege. Studovala dekorativní umění v Liege. V letech 1957-59 podnikla studijní cestu do Paříže. V r.1960 realizovala v Bruselu kostýmy pro divadla Rideau de Bruxelles a pro Théatre de l'Alliance. V letech 1961-64 žila v Brazílii, kde v Sao Paulu navrhla výpravy a kostýmy pro řadu dramat. V r. 1963 obdržela Cenu státního guvernéra, Cenu Svazu kritiků a stříbrnou medaili na VIII. Biennale v Sao Paulu. Od r. 1967 působí v Liege v Centre Lyrique de Wallonie, kde vytvořila řadu výprav a kostýmů, především pro Hindemithova Malíře Matise, Beethovenova Fidelia, Pucciniho Butterfly, Arabéllu od Richarda Strausse, Mozartovu Kouzelnou flétnu, Prokofjevovu Lásku ke třem
pomerančům a jiné. Kromě toho vytvořila scény a kostýmy pro Ballet de Wallonie v Charleroi, pro Centre Dramatique v Liege a pro Nouveau Gymnase de Liege, kde realizovala Shakespearovo Zkrocení zlé ženy. Zúčastnila se Pražského quadriennale 1971.
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Prodaná nevěsta),
Opera de Wallonie
1972
-
: (Pařížský život),
Centre Lyrique de Wallonie
1976
-
: (Paolo Paoli),
Centre Dramatique de Liege
1973
-
: (Žebravý student),
Opera de Wallonie
1971
- G. Casado
Vystavené práce
-
Wolfgang Amadeus Mozart: La Clemenza di Tito (Velkodušnost Titova),
0
- Félix Roulin