PQ 2015

Novinky

Pražské Quadriennale scénogravie a divadelního prostoru Zpět na hlavní stranu Služby PQ 2015
PQ E-Scenography PQ Logo

Zpět

1975 » Velká Británie » Scénická a kostýmní tvorba

Kurátor:John BURY

VELKÁ BRITÁNIE

Scénárista expozice: John Bury Scénografové, kteří reprezentují Velkou Británii na Pražském quadriennale 1975 - John Bury, Ralph Koltai, spolupracující dvojice Timothy o'Brien a Tazeena Firth - se stali vůdčími osobnostmi divadelního života své země a pojí je společná víra v komunikativní schopnost dramatického umění. Převzali dědictví svých předchůdců - dekoratérů pracujících v divadle, kteří se podřizovali nenáročnému vkusu diváků z řad majetných vrstev. Dnešní scénografové těží ze změn ve společenské struktuře a pracují pro obecenstvo, které má nepoměrně vyšší nároky. Dnes, podobně jako v Shakespearově době, náleží divadlo ve Velké Británii opět dramatikům a výtvarníci reaguji svým osobitým způsobem na experimenty a názory autora dramatu. Tito scénografové, podílející se často na tvorbě inscenací Shakespearových děl, odpovídají svou prací na Hamletovu výzvu k hercům: "Hrajte jak to žádá slovo a mluvte jak to žádá hra. Jen jedno při tom stále mějte na paměti, abyste nevybočili z mezí přirozenosti, nebol jakékoli přepínání je proti smyslu herectví,jehož účelem od počátku bylo a podnes zůstalo, aby přírodě jaksi nastavovalo zrcadlo." /E. Saudek/ Takto vyjádřený postoj nalézá konkrétní naplnění v jejich práci, která je vedena snahou vnést pravdu a skutečnost na jeviště při respektování kvality materiálů, při hledání výkladu každé jednotlivé hry v koncepci, které nepreferuje pouze výtvarné aspekty. Scénografická tvorba, která organicky vychází z dramatického textu, rozhodně odmítá vývoj sebepropagujícího stylu, ať už u jednotlivců nebo skupin. Proti tomuto zaměření staví snahu postihnout co největší šíři dramatického výrazu. Britští scénografové vycházejí z přesvědčení, že herci a zpěváci jsou hlavními nositeli ideje inscenace a že nejlepší cesta k zveřejnění této ideje je vytčena použitím úsporných výrazových prostředků bez zbytečného zatěžování scény samoúčelnými jevištními mechanismy. Toto hledisko, jež obsahuje něco z puritanismu, je výchozím bodem všech úvah.Ne náhodou nazval Peter Brook svou knihu Prázdný prostor /The Empty Space/. Představa nahého herce na holém jevišti a zjištění, že vše, co je k němu přidáno, musí pramenit z funkční nezbytnosti, vede k výrazové čistotě a mimo to k něčemu, co je víc než pouhá suma jednotlivin: k mimoreálným vztahům, z nichž se rodí metafory a okamžiky vizí.Lze snad říci, že britský příspěvek ke scénografické problematice je možné hodnotit kritérii, která plynou více z oblasti poezie než rétoričnosti. Britská účast na Pražském quadriennale 1975 byla umožněna díky podpoře a patronaci: THE BRITISH COUNCIL THE ROYAL OPERA HOUSE, COVENT GARDEN THE NATIONAL THEATRE OF GREAT BRITAIN THE ROYAL SHAKESPEARE THEATRE THE ENGLISH NATIONAL OPERA COMPANY THE GLYNDEBOURNE FESTIVAL OPERA RANK STRAND ELECTRIC THEATRE PROJECTS LTD. P.E. KEMP /ENGINEERS/ LTD. Těmto a mnoha ostatním, kteří nám byli nápomocni při realizaci expozice, vyjadřujeme svoji upřímnou vděčnost.


Vystavující umělci / ateliéry

[zobrazit vše | skrýt vše]
  • Ralph Koltai
  • John BURY
  • Timothy O'BRIEN
cz / en