Zpět
1975 » Velká Británie » Scénická a kostýmní tvorba
VELKÁ BRITÁNIE
Scénárista expozice: John Bury
Scénografové, kteří reprezentují Velkou Británii na Pražském quadriennale
1975 - John Bury, Ralph Koltai, spolupracující dvojice Timothy o'Brien a Tazeena Firth - se stali vůdčími osobnostmi divadelního života své země a pojí je společná víra v komunikativní schopnost dramatického umění.
Převzali dědictví svých předchůdců - dekoratérů pracujících v divadle, kteří se podřizovali nenáročnému vkusu diváků z řad majetných vrstev. Dnešní scénografové těží ze změn ve společenské struktuře a pracují pro obecenstvo, které má nepoměrně vyšší nároky.
Dnes, podobně jako v Shakespearově době, náleží divadlo ve Velké Británii opět dramatikům a výtvarníci reaguji svým osobitým způsobem na experimenty a názory autora dramatu. Tito scénografové, podílející se často na tvorbě inscenací Shakespearových děl, odpovídají svou prací na Hamletovu výzvu k hercům: "Hrajte jak to žádá slovo a mluvte jak to žádá hra. Jen jedno při tom stále mějte na paměti, abyste nevybočili z mezí přirozenosti, nebol jakékoli přepínání je proti smyslu herectví,jehož účelem od počátku bylo a podnes zůstalo, aby přírodě jaksi nastavovalo zrcadlo." /E. Saudek/ Takto vyjádřený postoj nalézá konkrétní naplnění v jejich práci, která je vedena snahou vnést pravdu a skutečnost na jeviště při respektování kvality materiálů, při hledání výkladu každé jednotlivé hry v koncepci, které nepreferuje pouze výtvarné aspekty. Scénografická tvorba, která organicky vychází z dramatického textu, rozhodně odmítá vývoj sebepropagujícího stylu, ať už u jednotlivců
nebo skupin. Proti tomuto zaměření staví snahu postihnout co největší šíři dramatického výrazu.
Britští scénografové vycházejí z přesvědčení, že herci a zpěváci jsou hlavními nositeli ideje inscenace a že nejlepší cesta k zveřejnění této ideje je vytčena použitím úsporných výrazových prostředků bez zbytečného zatěžování scény samoúčelnými jevištními mechanismy.
Toto hledisko, jež obsahuje něco z puritanismu, je výchozím bodem všech úvah.Ne náhodou nazval Peter Brook svou knihu Prázdný prostor /The Empty Space/. Představa nahého herce na holém jevišti a zjištění, že vše, co je k němu přidáno, musí pramenit z funkční nezbytnosti, vede k výrazové čistotě a mimo to k něčemu, co je víc než pouhá suma jednotlivin: k mimoreálným vztahům, z nichž se rodí metafory a okamžiky vizí.Lze snad říci, že britský příspěvek ke scénografické problematice je možné hodnotit kritérii, která plynou více z oblasti poezie než rétoričnosti.
Britská účast na Pražském quadriennale 1975 byla umožněna díky podpoře a patronaci:
THE BRITISH COUNCIL
THE ROYAL OPERA HOUSE, COVENT GARDEN
THE NATIONAL THEATRE OF GREAT BRITAIN
THE ROYAL SHAKESPEARE THEATRE
THE ENGLISH NATIONAL OPERA COMPANY
THE GLYNDEBOURNE FESTIVAL OPERA
RANK STRAND ELECTRIC
THEATRE PROJECTS LTD.
P.E. KEMP /ENGINEERS/ LTD.
Těmto a mnoha ostatním, kteří nám byli nápomocni při realizaci expozice,
vyjadřujeme svoji upřímnou vděčnost.
Vystavující umělci / ateliéry
[zobrazit vše
| skrýt vše]
- Ralph Koltai
* 1924, Hungary
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník
Další údaje: Vystudoval Central School of Art and Design v Londýné, pracuje jako nezávislý jevištní výtvarník. Navrhl více než 200 operních, činoherních, tanečních a muzikálových představeni po celém svété. Mezi tato představení patří i jeho návrhy pro Royal Shakespeare Company, na kterých se výtvarné spolupodílel. Působil v londýnském West Endu a na Broadwayi. Operní a taneční představení navrhoval pro Royal Opera, Royal Ballet, English National Opera, Orange, v Petrohradě a Benátkách. V letech 1965-72 byl vedoucím katedry divadelního designu na Central School of Art and Design a učil na Central Saint Matins College of Art and Design, obojí v Londýné.
Na PQ 1975 získal kolektivní zlatou medaili za scénografii, na PQ 1979 vystavoval v expozici, která získala hlavní cenu — Zlatou trigu. Při PQ 1999 byla v Praze retrospektivní výstava jeho díla.
PQ 1975 - Zlatá medaile Velké Británii
PQ 1979 - Zlatá Triga Velké Británii
PQ 1987 - Stříbrná medaile za scénograf
1991 - Zlatá triga Velké Británii
1967, 1981 Cena divadelní kritiky
1984 - Zvolen do Královské společnosti uměni
1993 - Vynikající služba divadlu
Společnost divadla West End: výtvarník roku 1978 and 1984
Obrázky z katalogu
Vystavené práce
-
: (Jak se vám líbí),
National Theatre of Great Britain at the Old Vic
1967
-
: (Tannhäuser),
Sydney Opera House
1973
- John BURY
Další údaje: Narozen v Aberystwythu r. 1925; studoval na škole v Herefordu a později chemii na University College v Londýně. V letech 1942- 1946 sloužil ve válečném námořnictvu. Od r. 1946 spolupracoval s Divadelní dílnou Joan Littlewoodové, kde realizoval řadu výprav, mezi něž patří Kapka medu Shelagh Delaneyové, Šprýmař Brendana Behana a muzikál Ó jak rozkošná válka. V roce 1962 spolupracoval s Peterem Hallem v Royal Shakespeare Theatre, kde v letech 1962- 1968 působil jako šéf výpravy. Zde vytvořil řadu návrhů k Shakespearovým dramatům, k nejvýznamnějším patří cyklus historických her Válka růží, Hamlet s Davidem Warnerem v hlavní roli a Macbeth s Paulem Scofieldem v titulní roli. Od r. 1973 je šéfem výpravy v Národním divadle v Londýně,kde pracuje na třech až čtyřech inscenacích ročně. Mezi jeho poslední práce patří jevištní návrhy ke hrám Lišák Volpone, k Zápasu a Není nad vzdělanost. Je předsedou Společnosti britských jevištních výtvarníků a zástupcem Velké Británie v OISTT. Na Pražském quadriennale 1975 získal zlatou medaili za nejlepší individuální scénický návrh.Pracoval i v zahraničí - Japonsku, Spojených státech, Kanadě a v dalších zemích.
Obrázky z katalogu
- Timothy O'BRIEN
Další údaje: Timothy O'Brien a Tazeena Firth (společné exponáty) začali spolupracovat v r.1961 v londýnských divadlech. Mezi jejich první realizace patři hry autorů Ortona a Saunderse a několik oper v Sadler's Wells. V r. 1964 spolupracovali se Samuelem Beckettem na Čekání na Godota. Od r. 1966 jsou autory řady výprav a kostýmů pro Royal Shakespeare Company, mezi něž patří Celé dny ve stromech, Tango, Schodiště, Konec vše napraví, Jak se vám líbí, Romeo a Julie, Veselé paničky windsorské, Troilus a Cressida, Perikles, Ženy, dejte si pozor na ženy, Bartolomějská pouť, Veta za vetu, Kupec benátský, Nepřátelé, Na dně, Richard II., Marná lásky snaha a Letní hosté. V Národním divadle spolupracovali s dramatikem a režisérem Haroldem Pinterem na hře Nejbližší příbuzný, s režisérem Peterem Hallem na dramatu John Gabriel Borkman, pro Comédie Francaise vytvořili návrh scény k Periklovi, režírovanému Teery Handsem. Byli scénografy operních představení The Knot Garden /197C/, Peter Grimes v r.1975 v Královské opeře a Bassaridky v Anglické národní opeře v r.1974. Pro Adelaidský festival v r. 1976 připravují scénu k Vojckovi. T. O'Brien je předsedou pracovní skupiny scénografů v Umělecké radě Velké Británie.
Vystavené práce
-
: (Letní hosté),
Aldwych Theatre
1974
-
: (Bassaridky),
London Coliseum
1974
-
: (Na dně),
Aldwych Theatre
1972
-
: (Jak se vám líbí),
Arts Theatre
1972