PQ 2015

Novinky

Pražské Quadriennale scénogravie a divadelního prostoru Zpět na hlavní stranu Služby PQ 2015
PQ E-Scenography PQ Logo

Zpět

1975 » Kanada » Scénická a kostýmní tvorba

Kurátor:Sanche Yvon

KANADA

Právě tak jako divadlo a zábavná představeni jsou obvykle kulturní manifestace s několika tvářemi, Kanada je ohromná země s mnoha kulturními a společenskými možnostmi. Jako kanadský scénárista bych nebyl schopen hovořit o divadle jako o celku či o jeho vývoji v zemi, kde vzdálenosti jsou tak veliké. Tato výstava umožňuje setkáni scénáristů a techniků; především jim bych chtěl na základě svých vlastních zkušenosti předložit stručný obraz vývoje scénografie v Kanadě za poslední dobu. Jsem si zároveň vědom toho,že mnoho mých kolegů sdílí mé názory. Měl jsem čest podílet se na vývoji divadla, na které se vztahuje definice formulovaná francouzským scénáristou René Alliotem brzy po druhé světové válce: "Prázdný prostor, kde člověk může přizpůsobit jeviště a hlediště potřebám každého představení." Návrh sálu Octave-Crémazieho ve Velkém quebeckém divadle byl inspirován právě touto definicí. Chtěli jsme vytvořit výzkumné středisko. Jelikož jsme nevěděli, kam nás tato představa zavede, zvýšili jsme mnohostrannost použití dekoraci a zařízení tím, že jsme zvolili naprosto manuální systém transformací. Téměř veškerá dramata této doby byla založena na předpokladu, že bude použita scéna italského typu; toto uspořádání jsme byli nuceni podporovat výběrem a možnostmi našeho zařízení. Po pětileté zkušenosti jsme shledali, že klasická forma je používána jen velmi zřídka. Jedním z důvodů je, že množství upotřebitelných sedadel je mnohem vyšší v případě jiných možných uspořádání. Z rozpočtových důvodů vyvíjí ředitelství tlak na maximální využiti použitelných prostor. Tato zkušenost člověka nabádá navrhnout architektům a režisérům moderních divadel, aby se stavěla hlediště, kde by příliš velká mnohostrannost ustoupila vyšší efektivnosti. Mechanizace například jakoby snižovala možnosti, zajišťuje však vyšší efektivnost, co se týče času a vynaložené práce, aniž by snižovala mnohostrannost divadla. A tím pochopitelně přispívá ke zvýšení zisků. Zvyšující se počet divadel v Kanadě a ve světě potvrzuje rozvoj vztahů mezi dramatiky, režiséry divadel a jevištními výtvarníky. Období, kdy tvůrčí schopnosti režisérů byly omezeny technickými možnostmi, již minulo. Dnešní scénárista má k dispozici takové technické vymoženosti,že nejenže může nabídnout režisérovi mnohem volnější pole působnosti, ale navíc může režiséra inspirovat ke společnému zkoumání možného použití nové architektury. Budeme pokračovat ve stavění klasických hledišť, protože odpovídají určitým potřebám, avšak mnohostrannost a možnosti divadel, které jsou skutečně prázdnými místy s nekonečnými možnostmi adaptací, se budou stále více dostávat do popředí. Již v současné době hledají mladé divadelní společnosti v Kanadě mnohostranné divadelní scény, které oprošťují tvůrčí schopnosti od veškerých omezení. Je na nás, abychom prozkoumali možnosti nabízené tímto řešením a novou technikou, a současně podporovali vznik nových prací.


Vystavující umělci / ateliéry

[zobrazit vše | skrýt vše]
  • Murray Laufer
  • Francois BARBEAU
  • Ronald  J. THOM
  • Peter SMITH
cz / en