Zpět
2003 » Tchaj-wan » Národní sekce
Tchaj-wan
Interaktivní instalace Krajina představuje tchaj-wanskou zahradu, která má zdůraznit jedinečnost tchaj-wanské kultury a divadelního uměni. Nesoustředila se pouze na vizuální vjem. Je koncipována tak, aby návštěvníka vybídla k účasti. Expozice má podobu tradiční zahrady, spojující představu „prostředí" a „kultury". „Prostředí" tvoři kombinace přírodních prvků, jako je taiwanská půda, rostliny a lidský faktor. „Kultura" označuje různé divadelní fenomény, které se na Tchaj-wanu vyskytují. Jednotlivé exponáty budou rozmístěny tak, aby lemovaly cestu zahradou jako různé přírodní pivky.
Krajina definuje výraz „identita" jako „individuálni kulturní subjekt" existující v éře globalizace a vstupující do dialogu se světem. Diváci z celého světa, kteří se budou procházet zahradou, se setkají s tchaj-wanskou kulturou a prostředím. Charakter expozice tak bude výrazně ovlivněn jejich vnímáním. Diváci budou přijímat informace, předávat informace a sami so stanou poselstvím a tím i nedílnou součásti expozice. Krajina je prvním pokusem našich scénografů o pevnou výstavní koncepci na PQ. Expozice je rozdělena na tři hlavni tématické části:
Genealogie původního je stručnou retrospektivou scénografie spjaté s vývojem naši tradiční opery a loutkového divadla. Tonto druh tchaj-wanského divadla pňmo navazuje na divadelní tradice a představuje „organický styl vyrostlý ze země". Hledání identity představuje příklady tchaj-wanského divadelního uměni, které používá tradiční formy vyjádřování, ale umělci již pracují s vlastním uměleckým jazykem. Tradiční materiál - od historických legend, lidových příběhů a umění, místního náboženství až po filozofii - se odráží v tvorbě současných umělců, kteří, s pomoci modernich postupů, vyjadřují svou představu tchaj-wanské kultury. Prolínání odlišnosti představuje současná taiwanská divadla, která absorbují vlivy jiných kultur. Právě vliv cizích prvků na tchaj-wanskou kulturu utváří její nezaměnitelný charakter. Kultura této ostrovní země se vyznačuje otevřeností a ochotou vstřebávat nové myšlenky, aniž by přitom pozbyla vlastni identitu.
Vystavující umělci / ateliéry
[zobrazit vše
| skrýt vše]
- Wei-Wen Chang
* 1961, Taipei
Další údaje: Jako jevištní výtvarnice pracuje v činohře, opeře, v tanečním divadle, muzikálech, scénuje moderní taneční představení, čínskou operu a tchaj-wanskou operu. Pracuje také jako produkční a dramaturg a učí scénografii na různých institucích - například na Národní univerzitě umění v Taipei. Absolventka univerzity v Indianě v USA. Zúčastnila se mnoha výstav, např. Kouzlo Evropy pro Asii a Orientalismus pro Evropu v Tokiu.
- Shih-Hsing Wang (Shih Hsing Wang)
Další údaje: Absolvent SUNY na Purchase N.Y. Přednáší na Národní univerzitě v Taipei a je členem Čínské asociace technického divadla. Kombinaci tradičních prvků činského uměni - lampiony, loutky, dráči tanec atd. - vytváří pro děti nové divadelní světy.
- 璟如 林 (Ching-Ju Lin)
* 1952, Taipei
Obor: kostýmní výtvarník
Spolupráce s divadly: Cloud Gate Dance Theatre
Pravidelná spolupráce s režiséry: Hwai-Min Lin
Další údaje: Jedna z nejvýraznéjších kostýmních výtvarnic. Uči na několika univerzitách, vede semináře zaměřené na divadelní produkci. V minulosti úzce spolupracovala s Cloud Gate Dance Theatre.
- 克華 林 (Keh-Hua Lin)
* 11.10.1952, Taipei
Obor: architekt, scénograf, světelný designér
Další údaje: Umělecký ředitel a jeden z nejvýraznéjších jevištních výtvarníků v čínsky hovořícím světě. Ve svých návrzích mísí západní estetiku a moderní technologii s orientální filosofii a vytváří inspirativní jevištní prostory, které obohacuji obsah představení a jsou pastvou pro oči diváka. Je profesorem světelného designu na Národním institutu uměni v Taipei a předním divadelním odborníkem na Tchaj-wanu.
- 孟超 王 (Austin Wang)
* 28.10.1957, Taiwan
Obor: scénograf
Další údaje: Scénograf a výtvarník světel. Studoval scénografii na univerzitě v Jižní Karolíně. Během svého pobytu v USA pracoval jako asistent výtvarníka v Divadelním centru v Los Angeles a asistent výtvarníka na katedře scénografie umělecké školy Julliard v New Yorku. Po návratu na Taiwan působil jako technický manažer a inspicient v Národním divadle v Taipei a rovněž jako technický ředitel China Times Performing Center. Pracuje též jako uměecko-technický ředitel Creative Society a učí na divadelní fakultě Čínské kulturní univerzity.
- 毓芬 蔡 (Yu-Fen Tsai)
* 1965, Taiwan
Obor: kostýmní výtvarník
Spolupráce s divadly: operní soubor Guo Guang
Pravidelná spolupráce s režiséry: Siao-Pin Li
- Hsiu Chin Tsai
* 1954, Taiwan
Obor: scénograf, kostýmní výtvarník
Další údaje: Jevištní a kostýmni výtvarnice. Absolventka Akademe umění v Taipei, Vyšší mistrovské školy a Univerzlty hudebních a divadelních uméní v rakouském Grazu. V současné dobé spolupracuje s Národním divadlom v Taipoi a s Univerzitou Shih Chien.
Vystavené práce
-
Shi Chang Huei: (),
1999, Režisér: Hong-Hong,
- Wern-Ying Hwarng
* 1964, Taiwan
Obor: režisér, producent, scénograf, kostýmní výtvarník
Další údaje: Studovala divadelní produkci a jevištní a kostýmní výtvarnictvi ve Spojených státech. Jako produkční a výtvarnice se podílela na tvorbě filmů a reklam. V roce 1998 debutovala jako režisérka reklam a hudebních videosnímků. Je uznávanou filmovou režisérkou, za své filmy již obdržela mnoho mezinárodních ocenéni - filmy Hou Hsiao Hsiena Dobři muži, dobré ženy; Šanghajská květina (Zlatý kůň na filmovém festivalu v Taipei) a Millenium Mambo. V současné době je ředitelkou Taiwanské filmové a kulturní společnosti a společnosti Sinomovie.
- Kuang-Yen (Alan) Nieh
* 1933, Shanghai
Obor: scénograf, světelný designér
Další údaje: Je držitelem Národní literární a umělecké ceny za rok 1999. Je scénografem a výtvarníkem světel. V současné době pracuje s držitelem Nobelovy ceny za literaturu 2000 Gao Xing-Jian na světové premiéře Srpnového sněhu. Studoval na Havajské univerzitě v USA.