Zpět
2003 » Brazílie » Národní sekce
Brazílie
Brazílie se zúčastnila všech ročníků PQ a oceňuje možnosti výměny zkušeností a informaci, které tato výstava skýtá. Účast na PQ se vždy odrazí v práci brazilských výtvarníků a každé čtyři roky zásadné ovlivní směřování brazilské scénografie. Na letošním PQ jsou ukázky jevištních a kostýmních návrhů, scénografických studií a cvičení k představení Krále Leara z různých koutů Brazílie.
Práce zkušených scénografů, jako je Márico Medina a J. C. Serroni, se představují vedle prací příslušníků nové generace, kteří se objevili v posledních deseti letech - například Gelson Amaral či Simone Mina. Všechny tyto umélce spojuje snaha hledat nové způsoby využití prostoru (Marco Pedroso). Všichni ctí loutkářskou tradici souboru Giramundo z Belo Horiozonte a scéno-grafickou školu lidových veselic - lidovou slavnost Parintins z Amazonie, z níž vychází mnoho výtvarníků spjatých s divadlem či přípravou karnevalů. Brazílie opět využívá příležitosti zúčastnit se všech sekcí PQ. Letos přiváží do Prahy ukázky experimentální scénografické školy ACT - Výtvarný divadelní atelier z Curibita pod vedením výtvarníka Fernanda Marése a rovněž práce vytvo-řené v Espago Cenográfico (Scénografické centrum) v Sáo Paolu.
V roce 1999 získala Brazílie zlatou medaili v sekci architektury a tentokrát představuje tři projekty reprezentující různé přístupy ke složitému procesu vzniku divadelního představení. Mezi exponáty jsou také výsledky obrovského úsilí zkatalogizovat všechny divadelní prostory a divadelní zařízení v zemi. Na PQ předvede výsledek své práce také skupina studentů, která sbírala po celé Brazílii materiály k různým nastudováním Krále Leara.
Vystavující umělci / ateliéry
[zobrazit vše
| skrýt vše]
- Antonio G.Santana Villela
* 1958, Carmo do Rio Claro
Obor: kostýmní výtvarník
Další údaje: Jeden z nejvýznamnéjšich brazilských kostýmnich výtvar-níků, držitel mnoha cen. Jeho práce vycházejí z hluboké znalosti tradičních artézských látek z Minas Gerais, odkud pochází. Pracuje s vlákny a vrstvením látek, sešívá různo-rodé předměty a další prvky, čímž dosahuje bohatého a dramatického účinku. Je i významný scénograf a režisér. Spolupracoval s divadelním souborem Galpaó z Minas Gerais a zúčastnil se významných divadelních festivalů po celém světě.
- Simone Mina
* 1977, São Paulo
Obor: umělecký manažer, pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník, módní návrhář, kurátor, vizuální umělec
Vzdělání: Magisterský titul ze vzdělávání, umění a kulturní historie / postgraduální titul z módní tvorby na Santa Marcelina University / absolvovala módní návrhářství na Santa Marcelina University / studovala scénografii a kostýmní výtvarnictví u J. C. Serroniho p
Spolupráce s divadly: Cia. Ueinzz (SP) and Cia. Livre (SP)
Pedagogická činnost: Santa Marcelina University: Vyučuje kreativní tvorbu v programu módní návrhářství a fotka / Vyučuje kreativní tvorbu v programu móda a tvorba / Vyučuje experimentální modeling a je tutorkou v programu móda / Workshopy a spolupráci s řadou institucí
Účast na dalších mezinárodních výstavách: X-Wohnungen, Mannheim/Německo 2011 / X-Moradias, São Paulo/Brazílie 2010 / Corpo Instalação, São Paulo/Brazílie 2008 / Exposição Viés (uskupení móda a umění), Galeria Vermelho, São Paulo/Brazílie 2005
Pravidelná spolupráce s režiséry: Cibele Forjaz - Cia.Livre / Élcio Nogueira Seixas / Renato Borghi / Regina Braga / Isabel Teixeira
Další údaje: Mina se zabývá ateliérem jako vzdorujícím útočištěm
urbanistických center a zkoumá tělo, oblečení a prostor
ve vztahu k překážkám, které určují chod věcí – prostor
pro více flexibility mezi uměním a vývojem.
Vystavené práce
-
Tennessee Williams: (Tramvaj do stanice Touha),
2002, Režisér: Cibele Forjaz,
- José de Rorlos Serroni (José Carlos Serroni)
* 1950, Sao Chosé de Rio Pretó - Sao Paulo
Obor: architekt, pedagog, scénograf, kostýmní výtvarník, světelný designér, scénograf, vizuální umělec, porota
Vzdělání: Architektura - FAU - University of Sao Paulo
Pedagogická činnost: SP Escola de Teatro – koordinátor kurzů scénografie, kostýmního výtvarnictví a jevištní techniky.
Účast na dalších mezinárodních výstavách: Prezident poroty na PQ´07
Další údaje: Od roku 1987 se pravidelně účastní PQ a od roku 1997
je koordinátorem Espaço Cenográfico / SP. Publikoval
tři knihy o designu / scénografii a obdržel dvě ceny PQ,
kde také v roce 2007 předsedal porotě.
Vystavené práce
-
Williame Shakespeare: (Král Lear),
Teatro SESC Vila Mariana
2000, Režisér: Ron Daniels,
-
Chico Buarque: (Šejdířská opera),
Brasileiro de Comédia Teatro
2000, Režisér: Gabriel Villela,
-
Bertolt Brecht: (Matka Kuráž a její děti),
SESC Anchieta Teatro
1997, Režisér: Sérgio Ferrara,
-
Edward Albee: (Hra o dítě),
Palladium Teatro
2003, Režisér: Aderbal Freire Filho,
- Marcio Medina
* 1955
Další údaje: Jevištní a kostýmní výtvarník. Vystudoval grafický design a architekturu. Béhem posledních dvaceti let pracoval pro produkce v Sáo Paolu a také pro experimentální soubory -například Grupo Galpáo v Belo Horizonte. Od roku 1993 spolupracuje s Centro per la sperimentazione e la ricerca tea-trale (Výzkumné a experimentální divadelní centrum) v Itálii.
- Marcos Pedroso
* 1965, Maringá
Další údaje: Kromé scénografie se zabývá i výtvarným uméním. Většinu projektů navrhuje pro nekonveční prostory, zejména pro Vertigem - mezinárodně uznávaný divadelní soubor, který se ve svých inscenacích soustřeďuje na poetiku prostoru. Jeho práce vychází z integrace objevených prostorů do představení než z navrhování scény.
- Giramundo (Group)
Další údaje: Giramundo je soubor vedený Alvaro Apocalipsem, založený v roce 1970. Je jedním z mála brazilských výhradně loutkářských divadelních souborů. Tento soubor se představil v mnoha zemích světa, vždy pod uměleckým vedením Álvara Apocalipsa. Kromě toho založil jedno z největších muzei loutek na světě - má více než 850 loutek vytvořených v průběhu působeni tohoto divadla. Několik těchto loutek z posledních pěti let - nevztahuji se ke určitému představeni - je součásti brazilské expozice.
- Parintins Folk Festival (Festival)
Další údaje: Každoroční amazonský taneční a hudební festival Parintis má podobu představeni, které se koná v obrovské aréně pro 40 000 diváků. Jde o nesmírné náročný scénografic-ký úkol, na jehož realizaci se podílejí výtvarnici a řemesl-níci z celé země. Tato práce je školou řemeslné zdatnosti vycházející ze základů divadelních řemesel.