PQ 2015

Novinky

Pražské Quadriennale scénogravie a divadelního prostoru Zpět na hlavní stranu Služby PQ 2015
PQ E-Scenography PQ Logo

Zpět na: Katalog PQ'15

Divadelní prostor

Serge von Arx

Komisař výstavy Divadelní prostor

Scénografie představuje setkání architektury a divadla. Spojuje protichůdné prvky skutečného a fiktivního; tedy architektury, která je ve své podstatě skutečná, a diva­dla, které nemůže být jiné než fiktivní. Zatímco divadlo vždy zůstávalo pomíjivé, architektura je nejtrvalejším lidským projevem už od prvopočátků. Scénografie jako taková vlastně neexistuje, je to pouhé zprostředkování, definování potenciálních vztahů.

Architektonická sekce letošního PQ se nazývá „Di­vadelní prostor“ a odráží podstatu této dichotomie. Zpochybňuje všudypřítomný pomíjivý přístup současné architektury, který se rozbujel v mnoha městech, kde architektonické výtvory, zasazené do tapiserie měs­ta, zcela opomíjejí svou přirozenou vlastnost stát se základními prvky tvarujícími coby neustále probíhající metamorfóza našeho okolí mimo kapitalistické para­digma. Architektura je neustále vystavena procesu roz­kladu, jejž musí respektovat. Architektura představuje zhmotněný svět, v němž se plně rozvíjejí naše životy (tento princip jen podtrhuje globální nárůst městských osídlení). Tento svět uchopujeme svými smysly, jsme neustále vystaveni prolínání vizuálních dojmů, zvuků, hmatových vjemů a pachů. Přes veškerou naši snahu o zjednodušení vytvářením umělých ploch a prostor, kam můžeme uniknout – pokud vezmeme v úvahu čas, který trávíme ve světě digitálních médií –, jsou naše těla uzpůsobena tak, abychom své okolí vnímali všemi smysly. Jazykem architektury je zhmotnění, dotek plsti, syrový a živý vzhled zoxidované oceli, spektrum zvuků v betonové hale i vůně vlhkého borového dřeva, i to, jak se takové materiály mění v závislosti na denním světle, počasí a každodenním používání. A právě na tyto vlast­nosti se „Divadelní prostor a sekce pomíjivé architektu­ry“ zaměřuje.

Současné divadlo stále více podléhá zásadám úspě­chu, poměřovaného pouhým prodejem vstupenek, jako kdyby se nějaká kulturní avantgarda mohla vynořit na základě popularity. Nejde o naivní a romantické vzpomínání na časy hojnosti po skončení studené války. V zásadě je zpochybněna integrita umění jako takové­ho. Zábavní průmysl a umění už před nějakou dobou objevily a navázaly vztah mnoha různými způsoby. Ale divadlo je velice křehká membrána, kterou rozechví­vají impulsy a přesvědčení dané společnosti. Protože divadlo neexistuje bez publika, je tato umělecká forma nejvíce spjata se společností. Následkem komerčních požadavků na divadlo coby membránu odrážející stav společnosti se ztrácí v obyčejných tržních strategiích. Divadlo si musí zachovat a rozvíjet schopnost přesáh­nout dočasné obsazení veřejného prostoru mimo ten skutečný.

Důraz na divadelnost veřejného městského prostoru cílí na oba zásadní, výše popsané faktory. Divadelní prostor neboli Pomíjivá sekce architektury se tedy nezaměřuje na objevování nejnovějších a nejvýraznějších architek­tonických počinů, naopak se snaží obrátit pozornost k tomu, co již existuje, a zkoumat možnosti, které stávající zástavba nabízí. Zlepšit si povědomí není jen výrazně současné, ale také důležité, je třeba vytvořit třecí plochu mezi stávajícím a nově vznikající proměn­livou situací.

Divadelní prostor neboli Pomíjivá sekce architektury zkoumá mezinárodní projekty, které v sobě snoubí divadlo s architekturou, a zve je do Prahy coby partnery v dialogu mezi historií a současností města. Cílem je zamyslet se nad mnohočetnými vrstvami města Prahy, jeho historií a komplexní charakteristikou. PQ předsta­vuje enormní a jedinečný potenciál divadelních tvůrců, výtvarníků, architektů a dalších profesionálů z celého světa, kteří se sejdou na jednom výjimečném místě: po­tenciál podělit se spolu o myšlenky, práci, výtvory a sny. Tato živá výměna se ale odehraje na konkrétním místě s vlastní charakteristikou získanou prostřednictvím architektury – té trvalé, i té pomíjivé –, a divadelnosti městského prostoru. Chceme zjistit, jak bude probíhat ona výměna myšlenek v rámci této charakteristiky.

Zveme vás, abyste se k tomuto zkoumání ztvárnění divadla v pomíjivé architektuře připojili prostřednictvím živých diskuzí, přednášek a procházek po městě!

Vystavující země

Austrálie — Pět krátkých zatroubení
Brazílie — Zvuk ticha
Katalánsko — Divadlo ve skrytých městských zákoutích
Čína — Kulturní, Přirozené a Dramatické Triune Divadlo - Cchao-lu
Česká republika — Meyrink, Kubák, Týmal, Kanhäuserová a kolektiv: GOLEM Cube
Finsko — KOKIMO: Série prostorů III - všudypřítomná Praha
Libanon — Zhmotněná nálada: prostorová materializace města
Mexiko — Zmrzlá města přežijí konec světa
Nový Zéland — NZPQ'15 Space: Resonant City
Norsko — Majákový sbor: Homlungenská ukolébavka (procházka); Zvuk místopisu: Výklad místa prostřednictvím vztahu odkazů (prezentace)
Polsko — Voiceover
Portugalsko — Bedna ID (entity) – Podle knihy nebo podle prostoru
Rumunsko — Gustav Klimt v RUMUNSKU/Gustav Klimt a Künstler-Compagnie
Slovensko — PNEUMA
Španělsko — De profundis
Nizozemsko — Mezi realitami: kolektivní mapování veřejného prostoru
Unesco
cz / en